En vieläkään tiedä mikä haluan olla "isona". Ehdotuksia?
Olen 31-vuotias ja hoidan tällä hetkellä kolmea lastani kotona, näistä nuorin on alle 1-vuotias. En ole ollut työelämässä nyt hetkeen eikä edellistä työtehtävääni web-suunnittelijana enää ole (firmassa useina yt-neuvotteluja äitiyslomieni aikana). Palatessani katsotaan uudestaan mitä tehtäviä firmasta voisi minulle löytyä ja todennäköisesti uusi paikka olisi meiltä n. tunnin työmatkan päässä.
Olen viihtynyt kotona enkä välttämättä haluaisi palata töihin, varsinkaan noin pitkien työmatkojen päähän. Olen muutenkin pohtinut alan vaihtoa, sillä it-ala ei enää niinkään kiinnosta. Haluaisin tehdä ehkä jotain enemmän käsilläni, mutta en tiedä tarkemmin mitä.
Olemme tähän mennessä pärjänneet hyvin miehen ansioilla, mutta lisäraha ei olisi pahitteeksi. Kuitenkaan raha ei ole se tärkein vaan työssäviihtyminen. Joskus ajattelin rupeavani ompelijaksi kun tykkään moisesta. Puutarhurikin kuulostaa kivalta :)
Ideoita mitkä voisivat olla aloja, joissa viihtyisin ja joihin voisin vielä uudelleenkouluttautua?
Kommentit (5)
Tosin olen 10 vuotta vanhempi. Oli pitkään etten tiennyt mitä haluaisin tehdä "isona". Sitten lopulta löytyi kaksi kiinnostavaa ammattia.
Perehdyin niihin, otin selvää niin paljon kuin mahdollista.
Kuin kylmää vettä niskaan...sairastuin, sain diagnoosit ja molemmat nuo haaveet kariutui.
Nyt ollaan taas alkutekijöissä.
Teen samaa työtä mitä olen tehnyt viimeiset 12 vuotta. Tykkään kyllä työstäni, ihanat työkaverit jne.
Silti jotenkin ettei tää ole mun juttu. Ja ehkä se, että tätä on tullut tehtä ja nähtyä ja olisi aika siirtyä eteenpäin.
Ehkä se valaistuminen tapahtuu sitten taas jossain vaiheessa. Tai jään tähän tilanteeseen odottaen eläkkeelle pääsyä.
Tosin olen 10 vuotta vanhempi. Oli pitkään etten tiennyt mitä haluaisin tehdä "isona". Sitten lopulta löytyi kaksi kiinnostavaa ammattia. Perehdyin niihin, otin selvää niin paljon kuin mahdollista. Kuin kylmää vettä niskaan...sairastuin, sain diagnoosit ja molemmat nuo haaveet kariutui. Nyt ollaan taas alkutekijöissä. Teen samaa työtä mitä olen tehnyt viimeiset 12 vuotta. Tykkään kyllä työstäni, ihanat työkaverit jne. Silti jotenkin ettei tää ole mun juttu. Ja ehkä se, että tätä on tullut tehtä ja nähtyä ja olisi aika siirtyä eteenpäin. Ehkä se valaistuminen tapahtuu sitten taas jossain vaiheessa. Tai jään tähän tilanteeseen odottaen eläkkeelle pääsyä.
Täällä 43-vuotias, joka miettii samaa kysymystä. On hyvä koulutus, mutta nykyinen työ on jotenkin niin loppuunkäyty. Omalta alalta tuskin löytyy uudenlaisia töitä, joten jonkun lisäkoulutuksen kautta pitäisi lähteä etenemään. Vai jäädäkö tähän eläkettä odottelemaan...?
kuulostaa ihanalta, mutta ei taida elättää.
Jos olet tehnyt aiemmin web-suunnittelijan töitä, niin ehkä joku luova ala. Esim. sisustussuunnittelija (AMK) tai sisustusarkkitehti (Taik). Olet vielä niin nuori, että yliopistokoulutuskin on realistinen, tosin pitkä. Tätä työtä voi tehdä kotoa käsin toiminimellä, samoin kuin kirjoitella juttuja lehtiin.
Puutarhurin työt taitaa jakautua aika kausittain, mutta sitäkin voi harkita.
Sisustussuunnittelija tai -arkkitehti kuulostaa myös kivalta ja olen joskus näitäkin pyöritellyt hetken mielessäni. Yksi lapsuuden haaveammateista oli arkkitehti, joka edelleen jossain määrin houkuttelee, sillä minulla on sekä matemaattisia, että taiteellisia lahjoja - ainakin vähän. Tosin pitkä koulutus vähän arvelluttaa.
En tiedä pystyisikö jotain puutarha-arkkitehdin hommia ja puutarhuria jotenkin yhdistämään. Saisi suunnitella ja tehdä konkreettisestikin istutuksia...
ap
Kannattaa miettiä, mitä mahdollisuuksia opintosi ja työkokemuksesi luovat. Ehkä voit ottaa joitain kursseja ja "yhdistää" ne taustaasi, ja näin päästä uudenlaisiin töihin.
kuulostaa ihanalta, mutta ei taida elättää.
Jos olet tehnyt aiemmin web-suunnittelijan töitä, niin ehkä joku luova ala. Esim. sisustussuunnittelija (AMK) tai sisustusarkkitehti (Taik). Olet vielä niin nuori, että yliopistokoulutuskin on realistinen, tosin pitkä. Tätä työtä voi tehdä kotoa käsin toiminimellä, samoin kuin kirjoitella juttuja lehtiin.
Puutarhurin työt taitaa jakautua aika kausittain, mutta sitäkin voi harkita.