Mikä "KERHO" muka olisi vaihtoehto ns. virikehoidolle?
Vilkas esikoinen, joka on 3,5 v, kun pikkusisarus syntyy. Painin tämän asian kanssa että jääkö lapsi hoitopaikastaan kotiin meidän kanssa, vai saako jatkaa rakastamassaan hoitopaikassa osa-aikaisena vauvan syntymän jälkeenkin. En käsitä, miten pystyisin tuon hulivilin kanssa samalla lailla viilettämään, kun vauva tulee, lapsihan tylsistyy täysin ja menee pitkin seiniä, jos joutuu täällä kotona kökkimään 24/7. Eli olen kallistumassa tähän ns. virikehoitoon. JOku kerho kelpaisi minulle yhtä lailla, missä lapsi olisi vaikka 2-3 krt viikossa esim. iltapäivät, mutta mikä ihme sellainen kerho on??? Ei sellaisia ole olemasskaan! Meillä päin on kyllä perhekerho, joka kokoontuu KERRAN viikossa ja kestää tunnin, ja siellä oletetaan että äiti (ja vauva) ovat mukana ja itse vahditaan isommat lapset siinä vauvamusisoinnin lomassa. Mitä ihmeen kerhotoimintaa tuollainen on olevinaan isommille lapsille? En halua rangaista esikoista sillä, että meille tulee vauva, ja pitää häntä kotona tylsistymässä sen vuoksi. Kuopuksen ajattelin laittaa hoitoon, kun hän on n. 2v, joten esikoinen olisi sitten jo 5,5 v - ei todellakaan onnistu että hän viihtyisi ilman lapsikontakteja (pikkusisarusta lukuunottamatta) niin pitkään!!
MITÄ tämä kuuluisa kerhotoiminta siis on, jota aina tarjotaan vaihtoehdoksi ns. virikehoidolle? Onko jossain todella kerhoja, johon n. 4-vuotias voi osallistua ILMAN ÄITIÄ ja pikkusisarusta muutaman tunnin viikossa? Ei ainakaan täällä meillä.
Kommentit (30)
jos kaikki eivät panisi heitä hoitoon vedoten siihen, että siellä ei ole ketään, kun kaikki on hoidossa... Ettekö te tajua, että itse tuon kierteen aiheutatte??
miksi ihmeessä sen vilkkaan esikoisen pitäisi kökkiä kotona 24/7??? Eihän vauvan tulo suinkaan tarkoita sitä, että elämä pysähtyy täysin. Kun meille syntyi toinen, jatkoin elämää samoilla rutiineilla mihin esikoinen oli tottunut. Vauva sitten tottui elämään myös siinä rytmissä. Normaalit ulkoilut 2 kertaa päivässä, ruoat, unet ja sisäleikit.
Mutta ilman muuta ikävää, ettei kerhotoimintaa teilläpäin ole tarjolla. Varmasti sitten osa-aikahoito on hyvä vaihtoehto.
Ettei seurakunnan järjestämää kerhoa ole.
Jos sun kaupungissasi ei järjestetä avointa päiväkotitoimintaa,niin ei järjestetä. Joissakin kaupungeissa järjestetään ja silloin nuo "kerhot" on todellinen vaihtoehto. Meillä lapsi käy kolme kertaa viikossa aamupäivät lähipäiväkodissa "kerhoilemassa". Ihan hyvä systeemi meille.
2-3 päivänä 4 h, eikä se kerhoilua rankempaa ole. Virikehoitohan on juuri sitä, että alta 3-vuotias viedään päivähoitoon ilman mitään "painavaa" syytä.
Kyllähän siellä puistoiss olisi isompia lapsia, jos kaikki eivät panisi heitä hoitoon vedoten siihen, että siellä ei ole ketään, kun kaikki on hoidossa... Ettekö te tajua, että itse tuon kierteen aiheutatte??
eikä tosiaan kaiken aktiviteetin pidä olla valmisteltua ja ohjattua, luovuus lisääntyy itse tehden.
itsekin panostaa esikoiseesi. käydä puistossa yms missä lapsia. vauvahan nukkuu suurin piirtein ekat 2kk. kannattaa tottua siihen että sulla on kaksi lasta.
virikehoidosta sanoisin, että esikoinen tuo sieltä kaikki mahdolliset taudit tullessaan, muuten ok jos tosiaan pysyy siinä 2 päivää ja 6h kerrallaan. taudithan tulee myös kerhoista yms.
Jos teillä ei ole kerhoja niin eipä sille sitten mitään voi, viet päiväkotiin. 2(-3) kertaa viikossa 4h puolipäivähoitoa tuon ikäiselle riittää minusta mainiosti virikkeeksi. Minustakin on aika hassua, että niin monet sanovat etteivät viihdy äidin kanssa kotona, sillä minä tiedän kyllä monta lasta, jotka vielä 4-vuotiaanakin olisivat ihan tyytyväisiä, jos saisivat olla kotona.
Mutta lapset on erilaisia ja perheet on erilaisia. Jos tunnet että lapsesi kaipaa ohjattua toimintaa eikä kerhoja löyty, viet päiväkotiin. Turhaa sitä on vatvoa täällä, jos todellisia vaihtoehtoja ei kerran ole.
itsekin panostaa esikoiseesi. käydä puistossa yms missä lapsia. vauvahan nukkuu suurin piirtein ekat 2kk. kannattaa tottua siihen että sulla on kaksi lasta.
virikehoidosta sanoisin, että esikoinen tuo sieltä kaikki mahdolliset taudit tullessaan, muuten ok jos tosiaan pysyy siinä 2 päivää ja 6h kerrallaan. taudithan tulee myös kerhoista yms.
No täytyy kommentoida, että vaikka minulla on sinänsä terveet lapset, kumpikin on ollut huono nukkuja ihan pikkuvauvana. Kuopus saattoi nukkua päivän mittaan esim. 10 min. ja yöt ihan hyvin. Päivisin piti koko ajan hoitaa ja hyssyttää jotenkin, muuten vain huusi. Mutta kai valtaosa on silti ihan hyviä nukkujia pienenä.
Ap:n tapauksessa suosittelisin sitä virikehoitoa esim. 2 x 6 h. viikossa. Sehän nyt on koko lailla sama kuin jos kävisi kerhossa. Jos ei kerhoja ole niin ei ole. Minulla on lapset neljän vuoden ikäerolla ja isompi oli srk:n kerhossa kaksi kertaa viikossa ja lisäksi oltiin avoimessa kerhossa yhdessä. Kyllähän lapsi saa niitä virikkeitä myös sellaisessa kerhossa, missä äiti on mukana :)
Muuten ap:n kuvailema tilanne on minulle vähän vieras, kun esikoinen oli tuolloin pikemminkin arka ja kotona viihtyvä. Silti joskus vähän särähtää korvaan kuulla, että lapsi on niin kauhean villi ja tykkää siitä, että koko ajan on vain enemmän ja enemmän ohjelmaa, äidin kanssa tylsistyy ihan täysin jne. Onkohan AINA totta, ettei lapsi edes välillä viihtyisi ihan kotipiirissä, jos saisi itsekseen keksiä leikkejään ja puuhailla mielensä mukaan ja ihanko todella niiden lähimpien ihmisten seurassa vain tylsistyy? Ymmärrän, että temperamenteissa on eroja, mutta JOSKUS tuntuu, että jotkut lapset ihan tekemällä tehdään levottomiksi. (En siis tarkoittanut juuri sinua, ap, koska en tietenkään tunne sinua tarkemmin.)
Ja lisäksi tietysti seurakunnan päiväkerhot, joissa lapsi siis ilman vanhempiaan. Myös MLL järjestää jossai kerhoja.
kerho tässä tapauksessa = 1-3 kertaa viikossa, lapset 3-5 vuotiaita, vanhemmat ei mukana