Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa ratsastustunneissa eri taso? Taso helppo C taso helppo B jne

Vierailija
04.08.2011 |

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista helpoin taso on helppo C, jolloin osaa kaikki askellajit, peruutukset, voltit, tiet, pysähdykset, temponlisäykset, harjoitusravin ja ainakin kevennyksen. Ratsastaja ei ole helpon C:n tasoinen kun hän tulee alkeiskurssilta, jossei hän sitten ole mennyt sellaisella hevosella joka tekee kaiken automaattina ja ratsastaja olettaa ratsastavansa aina tuolla hevosella. Aika luonnonlahjakkuus saa olla ratsastaja ja opettaja jos alkeiskurssin jälkeen on vahva helppo C. Vaikka ei nuo helpon C:n asiat kuulosta nii vaikealta, niin silti se vaatii kovaa treenamista ja tahtoa, oli asia miten pieni tahansa, vaikka vain yksi hyvä ja pyöreä voltti. Mikään ei tapahdu hetkessä ja itsekkin olen pyörinyt varmaan satoja, kenties tuhansia voltteja ja ei ne nyt vieläkään aina niin kauniita ole.

Helppo B on jo askelta vaikeampi...Tuolloin siihen kuuluu ainakin (kuuluu myös muutakin, en vain muista mitä) laukanvaihtoja, pohkeenväistöä, siirtymiset, esimerkiksi käynnistä laukkaan, perutuksesta suoraan raviin ja tietenkin vielä nuo edelliset. Ja jos huomaat, että ahaa, minä osaan nuo kaikki, minä olen vahva helppo B! Jee! Se ei vielä välttämättä tarkoita ainakaan sitä, että pärjäisit helpon B:n kouluratsastuskilpailuissa hyvin tuloksin. Kilpailuissa katsotaan myös ratsastajan asentoa, istuntaa, apujen käyttöä, teitä, hevosen lennokkuus ja hevosen takaosan työskentelyä sekä eteenpäinpyrkimystä....

Helppo A on jo aika vaativa ja yleensä ainakaan normaalit ratsastuskoulun oppilaat eivät siihen tasoon ilman valmennuksia, hevosen vuokria tai yksityistunteja yllä. Siihen kuuluu ainakin kaikki edelliset tietenkin, ainakin vastalaukka, sulkutaivutus, avotaivutus, laukanvaihto käynnin kautta, takaosakäännös, kokoaminen käynnissä, lisätty ravi ja käynti sekä kilpailuissa katsotaan myös esimerkiksi kaikkea mitä helpon B:n kilpailuissa ja sen lisäksi kuten hevosen tarkkaavaisuutta, hevosen liikkeiden vaivattomuutta ja kuolaintuntuman pehmeyttä.

Vaativa B on jo todella vaikea ja harva ratsastuskoulun hevonkaan on edes tuon tasoinen. Tähän kuuluu ainakin koottu käynti, ravi ja laukka, yksi laukanvaihto askeleessa, avotaivutus ravissa, sulkutaivutus ravissa ja laukassa, siirtymiset peruutuksesta laukkaan ja tietenkin nuo kaikki edelliset, eli voin sanoa, että järjettömästi asiaa....

Vaativan B:n jälkeen tulee Vaativa A joka on vielä vaativampi. Siihen kuuluu kaikki asiat helposta C:stä vaativaan B:hen ja lisäksi vielä ainakin kilpailuissa laukanvaihto joka kolmennella ja neljännellä askelleella, puolipiruetti jaahhh.....Ainakin nuo :)

Noiden jälkeen tulee vielä todella vaativat tasot Prix st Georges, Intermediaire I & II ja Grand Prix joihin kuuluu esimerkiksi laukanvaihto joka toisella askeleella, täysi piruetti, piaffeja, passagea, siksak sulkutaivutukset, siirtymiset piaffesta passageen ja toisin päin ja vaativempia laukanvaihtoa ymt...

Nyt tuli taas aika pitkä viesti, mutta toivottavasti oli jotakin apua :)

Vierailija
2/21 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo B:stä alkaen tulee hevosen olla koottuna, ei suinkaan vasta vaativasta B:stä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitsee hevosen kaikissa askellajeissa, osaa perusasiat kuten peruutuksen, käännökset ym Helppo B on sitten askeleen verran vaativampi taso.

Vierailija
4/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkeiskurssin jälkeen?

Vierailija
5/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkeiskurssin jälkeen?

pidemmälle edisty ikinä. Ehkä juuri ja juuri voivat rimaa hipoen hyväksytysti selvitä Helppo B:stä. Helppo A:sta selviävät sitten ne tavallisten ratsastuskoulujen ja yksityistallien taitavimmat ratsukot. Oikea kouluratsastus alkaa sitten sen jälkeen Vaativasta B:stä.

Vierailija
6/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei ole joku luonnonlahjakkuus. Alkeiskurssin jälkeen seuraa yleensä joku jatkokurssi.

Vierailija
7/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkinnöillä viitataan yleensä SRL ratsastusmerkkien tasoon. Tasojen suoritusvaatimukset löytyvät esim. SRL materiaalisalkusta: http://www.ratsastus.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/ratsastajai…

Yleensä vaatimuksena tunneille on ko. merkin suorittaminen tai vastaavat taidot eli tällöin alkeiskurssia seuraa jatkokurssi tai vastaava. Joillakin talleilla tosin merkinnällä tarkoitetaan, että ryhmässä valmistaudutaan suorittaan ko.merkki eli silloin alkeiskurssin jälkeen mennään C-ryhmään eli valmistaudutaan suorittaan C-merkkiä.

Merkkivaatimuksiin kuuluu aina este- ja kouluratsastuskoe. Kouluratsastuskoe on hiukan helpompi kuin ko. tason varsinaiset kouluratsastusohjelmat ja suoritusvaatimukset esim. hevosen kokoamisen ja liikkeiden suhteen eivät ole niin kovat, kuin vastaavissa kouluohjelmissa.

Vierailija
8/21 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö helppo b tasoisen osata hypätä esteitä?

Vierailija
9/21 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluratsukon ei ole pakko hyppiä esteitä ollenkaan, toki puomit yms. harjoittelut voivat olla paikallaan mutta esteillä pärjäämistä ei odoteta, kun kouluratsastus on sitä "sileällä työskentelyä" :)

Vierailija
10/21 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kouluhevoset harvoin hypätään muuta kuin virkistyksen vuoksi pieniä loikkia..se tietty myös makuasia..

Rats.koulu hevoset ei yleensä yllä He:A tason ylle..hyvin hyvin harvoin ja yleensä silloin ns. kilpauralta eläkkeellä jo olevia heposia jotka niitä viettää vähemmän vaativissa kisoissa ja opetusmestareina..

He:C tä voi kisata silloin ku itse siltä tuntuu ja rats.opettaja sitä mieltä että pystyt suoriutumaan..ei ehkä millään parhaalla tuloksella, mutta ei kaikki kilpaile voittakseen :) merkin suoritus ohjelmat yleensä asteen helpompia kuin varsinainen He:C kouluohjelma

C:ssä ei oikeastaan tarvitse muuta kuin osata siirtää hevosta askellajien välissä ja ohjata

He:B ssä pitää jo paketti pysyä jokseenkin kasassa ja koottuna, tehtävät myös vaikeutuu siinä mielessä että pitää osata peruuttaa ja ravia pysähdyksestä, myös kiemurat ja kaarteet vaikeutuu..

He:A vaati jossain vaiheessa kangen käyttöä, en ole varma nykypäivästä..voi myös olla että muistan väärin..kanki kuolaimen käyttö jo itsessään vaatii ratsastajalta harjoitusta ja kevyttä kättä..tehtävät itse radassa myös vaikeutuu huomattavasti ja vaati ratsukolta paljon enemmän kuin He:B..

Harvoin rats.koulun oppilaita näissä luokissa näkee juurikin sen takia että harjoitusta tarvii huomattavasti enemmän ja se oma tuttu harjoitus ja kilpakaveri..

Näistä ylöspäin alkaa jo olee aivan toista luokkaa :)

Itse en 13v ratsastuskoulussa ollut muuta kuin vahva He:B, amikseen kun menin ja ratsastus oli melkein joka päiväistä ja hevosetkin osa vähän osaavampia edistyin sen verran että kovalla treenillä vielä jokunen kuukausi niin olisin voinut He:A tasoon edistyä :) eli vaatii jo aivan toisenlaista harjoitusta

Vierailija
11/21 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kertaa pitää ikivanhaa ketjua vuosien varrella nostaa? Katsokaa aloituksen vuosilukua ennen kuin ryhdytte vastaamaan!

Vierailija
12/21 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ihmeen tiukkapipoja tänne eksyny, näitä lukee vielä tyypit jotka ettii tietoa googlesta että iha hyvä vaa että kertovat kokemuksiaan. 

Vierailija
13/21 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo c:hen täytyy osata, hyvät tiet, pysähdys, kaikki askellajit, siirtymiset oikeassa paikassa, peruutus ja siitä suoraan raviin, askeleenpidennys keventäen ja keventämättä, ainakin nuo, ehkä muutakin. Vaikka tuntuu että osaat nuo niin siinä arvostellaan myös istuntaa, apujenkäytön moitteettomuutta ja myös sitä teiden seuraamista!:) Helppo b on astetta haastavampi ja siinä arvostellaan noiden lisäksi esim. Hevosen selänkäytön moitteettomuutta. Eli hevosen tulee kulkea halutussa muodossa.

Vierailija
14/21 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ratsastuskoulun oppilaat ja hevoset ovat muka suurin osa HeB tasoisia?

Minun tallillani monikin (hevonen ja ratsastaja) on HeA tasoinen, kilpaillut siinä ja menestynyt siinä. 

Itsekkin olen harrastanut 7 vuotta ratsastusta aktiivisesti ja olen HeB/HeA tasoinen. Okei, olen käynyt viikossa 3 kertaa tunneilla, yhden tunnin viikossa aina ratsastuskoulussa ja 2 kertaa viikossa yksityistallilla eläkkeelle jääneellä RATSASTUSKOULUSTA tulleelta HeA ruunalla, joka ei TODELLAKAAN anna mitään ilmaseksi.

Pointtini tossa romaanissa oli, että kyllä joissain ratsastuskouluissa on todella hyviä ratsastajia ja hevosia. Tottakai talleilla joilla on rahaa, panostetaan hevosten laatuun jotta ratsastajat pääsisi sitten kehittymään hyvin.Itsekkin ratsastan laadukkaalla ja "iso nimisellä" tallilla, joten olen päässyt hyvin ja reippaasti kehittymään yllättävän korkeallenäin lyhyessä ajassa.

Tämmöiset perustasot ovat : Alkeiskurssi, jatkokurssi, HeD (joillakin talleilla on, ei kaikilla. Ei ole myöskään kauheen yleinen), HeC, HeB, HeA ja siitä sitten vielä ylöspäin. Joillain talleilla saatetaan tosiaan järjestää vaikka HeB/HeA tunteja, joissa on molempien tason asioita.

HeC:stä oltiin tuolla ylhäällä kirjotettu oikeat asiat, mutta HeB oli vähän outo. HeB kuuluu myös pieni muoto sekä väistöt käynnissä ym. Mutta tuo laukanvaihto ei ole HeB asia, ei todellakaan. Laukanvaihto käynnin kautta on. Hevosen kokoaminen ei myöskään kuulu tähän (kokoaminen ja muoto on kaksi aivan eri asiaa, jos joku ei sattunut tietämään). Ravin ja käynnin pidennykset ja lyhennykset saattaa kuulua. Vasta- ja myötälaukka kuuluu myös, sekä kolmikaarinen, nelikaarinen, loiva ja serpenttikiemuraura kuuluu. HeA on taas vaikeampi. Siihen kuuluu raviväistöt, sulut ja avot käynnissä ja ravissa, kokoaminen, lisätyt askellajit sekä tietty nuo aiempien tasojen asiat.

Vierailija
15/21 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Oon 12v ja harrastanut noin 6v ratsastusta käynyt paljon valmennuksissa ja ee on 70cm en oikein tiedä minkä tasoinen olen kun osaan perus asiat laukan vaihdot yms niin osaisiko joku yhtään sanoa mun tasoa?

Vierailija
16/21 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori, pääosin esteratsastaja kirjoitti:

Moi! Oon 12v ja harrastanut noin 6v ratsastusta käynyt paljon valmennuksissa ja ee on 70cm en oikein tiedä minkä tasoinen olen kun osaan perus asiat laukan vaihdot yms niin osaisiko joku yhtään sanoa mun tasoa?

Joo! Sun ratsastuksenopettaja.

Vierailija
17/21 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkeiskurssin jälkeen olet HeD tasoinen

Vierailija
18/21 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten tarkoittaa ko he B

Vierailija
19/21 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ko he B = Kouluratsastus helppo b (taso)

Vierailija
20/21 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vähän myöhässä, mutta tässä on :D

Alkeiskurssi: Opetellaan hevosen hoitoa, ratsastetaan taluttajan kanssa, opetellaan kääntyminen, pysähtyminen ja ravia.

Alkeisjatko: Mennään pääasiassa ilmantaluttajaa, ainakin käynnissä. Ravi on jo kohtuullisen sujuvaa, opetellaan laukan-nostoja.

Helppo C: Käynti, ravi, ja laukka sujuvaa. Laukassa sujuu ympyrät, voltit, jne. Esteillä hypätään vasta pieniä ristikoita/ pystyjä. Mukaan tulee asetus, ja taivutus, pohkeenväistö, jne.

Helppo B: Laukassa erilaiset tehtävät onnistuu, avo- ja sulku taivutukset onnistuu, harjoitellaan peräänannossa liikkumista. Esteillä hypätään ratana noin 60-80 ratoja.

Helppo A: Liikkuminen peräänannossa kaikissa askellajeissa. Laukassa Avo- ja sulku taivutukset. Esteillä noin 90-100 radat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä