Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teidän lapsen/lasten kastemekko

Vierailija
04.08.2011 |

Onko kaikilla suvuilla periytyvä kastemekko?

Missä kastemekossa teidän lapset on kastettu? Oliko sukujen kesken riitaa mikä mekko laitetaan? Olen nimittäin kuullut sellaistakin käyneen.

Meidän lapsilla on käytetty oman isoisäni kastemekkoa vuodelta 1920. Anoppi tyrkytti hänen lapsilleen ostamaa 1980-luvun röyhelöistä kastemekkoa mutta sain sovittua että käytettiin heidän kristallimaljaa kastamiseen ja meidän suvun mekkoa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ! löysin tälläisen keskustelu palstan, ja ajattelin kysyä millaisista kastemekoista ja malleista kukin pitää, tai minkä pitusisesta helmasta ? sillä olen tekemässä opinnäytetyönä kastemekkoa , kudon siihen siis itse kankaan, nyplään pitsit ja ompelen sen, joten haluaisin yleistä mielipidettä, koska mahdollisesti puku/ pukuja menee johonkin myyntiin.

Vierailija
2/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni kastemekossa. hänelle se tehty vanhasta hääpuvusta :) ja mieheni jälkeen sitä pitäneet mm hänen pikkuveljensä ja muutama serkku sekä pikkuveljen lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse ommellutjo yli 10 vuotta ennen esikoiseni syntmää. Kastemekkoa ovat vain omat lapseni käyttäneet. Siskoni lapsille olisin sitä lainannut mutta ei kelvannut.

Vierailija
4/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin minut, serkkuni ja hänen lapsensa. On aika pelkistetty, mutta tunnearvoa sillä on paljon.

Vierailija
5/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut -tavallaan onneksi- minun ristiäispukuani enää tallella, joten meidän lapset on kastettu miehen puvussa. Siskoni ompeli omilleen puvun itse ja sitä olisin lainannut, jos tuota miehen pukua ei olisi ollut. Siskoni kuitenkin ymmärsi, että haluamme ensisijaisesti käyttää lapsen isän vanhaa pukua. Pyysin kätevää siskoani tekemään siihen uuden ruusukkeen.

Ainoat asiat, mistä meinasi vähän tulla sanomista anopin ja minun välillä, oli tarjoilut, kun anoppi oli sitä mieltä, että tottakai ristiäisissä pitää olla perinteiset voileipäkakku, kermakakku ja pullakranssi jonka keskellä pikkuleivät. Auttoi mielellään valmisteluissa, joten pyysin häntä sitten tekemään voileipä- ja kermakakun ja tein itse lisäksi muuta vähän erikoisempaa.

Vierailija
6/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastemekossa. Silloin siinä oli vaaleanpunainen nauha, mutta äitini vaihtoi pojille siihen vaaleansinisen.

Kastemalja äitini kaunis vanha kristallimalja.

Ei, anoppi ei tyrkyttänyt mitään :)

Vierailija
7/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minun äiti kirjaili siihen nimet kasteen jälkeen. Nyt lainattu pikkuserkuille ja heidän nimet myös kirjailtu siihen. Katsotaan jaksaako joku sitä jatkaa...

Vierailija
8/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kastemaljana myös sellaista kristallista, joka pyörii suvussamme.

Vierailija
9/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mekossa, jota ovat pitäneet ainakin minä ja kummini (50-luvulla).

Varmaan muutkin ovat sitä pitäneet.

Tyttöä ei ole (vielä) kastettu, mutta hän ei ole enää "kastemekkoiässä".

Tahtoisin että tämä tuleva kansalainen kastettaisiin missä mekossa

(tai ilman) hyvänsä, mutta mies ei halua.

Ihan mielelläni pienelle voisi laittaa vaikka miehen vanhan kastemekon, mutta kun ei... :(

Vierailija
10/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle kummitätini virkkaama kastepuku. Siinä on siis kastettu minut, siskoni, äidin puolen serkut sekä lapseni. Jos siskoni joskus saa lapsia, hän saa käyttää kastepukua myös halutessaan.

Vierailija
11/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ollut minulla, pikkuveljelläni ja äitini sisaruksien lapsilla, ja omalla lapsellani.

Kaikkien nimet ja syntymäajat ovat kirjailtu mekon helmaan. Tällä hetkellä nimiä on 7

Vierailija
12/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapsi ja pari muutakin lasta on kastettu äitini häähunnun toimiessa kastemekkona. Alla oli valkeat vaatteet ja huntu oli laitettu kauniisti lapsen ympärille.

Vierailija
13/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kaunis, en ole niin kaunista nähnyt missään koskaan. Suvussamme kiertävä perintömekko on mielestäni ruma, enkä halunnut lastani siinä kastaa.

Tuossa minun tekemässä on kastettu siis oma lapseni kymmenen vuotta sitten, sekä lapsen serkku käytti mekkoa tänä vuonna nimiäisissä.

Vierailija
14/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummon v. 39 tekemässä kastemekossa. Siinä on kastettu mieheni, veljensä, appiukko ja tämän veli, sekä miehen veljen lapset :)

Harmi että kangas on niin haurasta että todennäköisesti se ei kestä enää omille lastenlapsilleni..

Vierailija
15/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi tyrkytti yhtä ja toista asiaa esikoisen kastejuhlaan - puvusta tarjoiluun ja vieraslistaan asti! Kutsui jopa jonkun serkkunsakin mukaan juhlaan, vaikka ei ollut häntä juuri tapaillut viimeiseen 20 vuoteen. No serkkua lukuunottamatta, anopin sana ja toiveet eivät määränneet minun juhlavalmistelujani. Ja ainahan saa ehdottaa...

Vierailija
16/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on käynyt myös serkuillani ja siskollani päällä.

Vierailija
17/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on myös kastettu siinä, se on tehty 1971 äitini vuoden 1968 hääpuvusta, eli valkoista pitsiä löytyy... :-P

Vierailija
18/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kastemekkoni oli säilynyt, vaikka onkin hyvin yksinkertainen, kudottu. Olen syntynyt 1974.

Miehen siskon lapselle hankittiin isolla rahalla oikea röyhelöihanuus, jossa siskon molemmat lapset kastettiin.

Halusin mieluummin oman kastemekkoni, johon äitini virkkasi pieniä ruusuja. Molemmat lapset on kastettu siinä ja minun lisäkseni myös veljeni aikanaan.

Yritän löytää ompelijan, joka voisi kirjailla kastettujen nimet helmaan...

Esikoisemme sai vanhemmiltani kastelahjaksi kristallimaljan, johon laatalla laitettin nimi ja syntymäaika. Nyt siinä kastemaljassa on molempien lastemme nimet ja toivottavasti aikanaan jatkuu perinteenä eteenpäin.

Vierailija
19/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastepuvun neuloin itse ensimmäistäni odottaessani, yksi ystäväni pyysi sen ohjetta, eli oli vissiin ihan onnistunu, piti sit koittaa sen puvun perusteella tehdä ohje, kun mulla oli vain pitsineuleen malli. Meidän kaikki neljä lasta on kastettu siinä puvussa, loputkin kastetaan. Kastettujen lasten nimet oon kirjoittanu rusetin nauhaan, siinä on siis kiinni valmis valkoinen "pohja", johon vaan kiinnitän mukaan sinisen tai punaisen nauhan.

Kastemalja ostettiin ensimmäisen juhlaa laittaessa, sekin on saanut kiitosta vaikka jostain ihan Prismasta otettiin suunnilleen mieleinen. Sellainen lehden muotoinen, jota oli värjätty sinisellä ja vihreällä vähän silleen "liu'uttamalla"

Vierailija
20/21 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastemekko peräisin 1930-luvulta.

Miehen suvussa ei ole ollut periytyvää kastemekkoa, että sikäli kätevää.

Kastemekko on vielä hyvässä kunnossa, tosin huomaa, että nykyään vauvat ovat isompia, se mahtui juuri ja juuri vauvan päälle olematta epämukava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä