Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kylläpä sitä Linnanmäellä näkee kaikkea kummallista!

Vierailija
04.08.2011 |

- miksi nykyisin on niin paljon kaksosia? Viime viikon ke Lintsillä ainakin kymmenet alle 2 -vuotiaat ja päälle muutama isompi pari

- miksi suomalaiset pukevat lapsensa niin rumasti? Kaikilla kummalliset väriyhdistelmät ja vaikka asu muuten ok ,viimeistään kengät (lenkkarit tai urheilusandaalit + sukat tai asun väriin sopimattomat

sukat

- miten mamuilla on varaa käydä kys. paikassa?

- ovatko kaikki vakavasti ylipainoiset suomalaisnaiset ottaneet aviomiehekseen ulkomaalaisen?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ois kummallista jos ois sävy sävyyn kaikki vaatteet sukkia ja kenkiä myöten.varsinkin jos perhe tulee kauempaa ja lapsia ois useampi niin sotkeentuuhan ne välillä ja mun mielestä tärkeempi asia on et ne on puhtaat ja mukavat vaatteet..vai kuljetetaanko vaate varasto mukana vaik peräkärryssä et ois sävysävyyn ja muutenkin muodin mukaista...

Miksei sitten voi olla ne varavaatteetkin sävysävyyn niiden muiden vaatteiden kanssa? Mitäs ihmeellistä tässä on? Ei tässä sen ihmeempää vaivaa ole kuin siinä, että ottaa väärän sävyisiä varavaatteita mukaan. Tästä ongelmasta muuten pääsee eroon kun selvittää ensin mitkä värit sopivat lapselleen parhaiten (näitä värejä voi olla 4-5 ja niiden eri tummuus/vaaleussävyjä kymmeniä). Sitten ostaa vain ja ainoastaan näitä värejä + paria neutraalia yleisväriä (esim. valkoisia sukkia tmv) ja siinäpä se onkin. Vaatteet ja kengät sopivat aina yhteen väriensä puolelta ilman sen ihmeempää pohtimista.

Meillä lapset haluavat jo itse päättää mitä päällensä pistävät. Ihan sävy sävyyn ne ei aina satu ;) Ja en tällaisesta asiasta ota stressiä. Jää kotiin jos et kestä katsella.

Et ole lapsille omalla esimerkilläsi opettanut jo pienestä pitäen mitkä värisävyt sopivat toisiinsa? Minun 3v tyttönikin osaa jo katsoa vaatteidensa värin perusteella minkäväriset hiuspinnit sopivat parhaiten ja tietenkin myös sen minkä värinen paita sopii tietyn värisiin housuihin. En ole tätä opettamalla opettanut mutta omalla esimerkilläni.

Ja kyllä meilläkin jopa tämä 3v saa valita mitä haluaa laittaa päällensä välillä (mikä paita ja mitkä housut jne). Mutta kun kaappi on täynnä toisiinsa sointuvia vaatteita niin helppohan niistä on valita.

Jos lapsi on taas jo sen ikäinen että kaupasta saa/haluaa valita itse vaatteensa niin siinähän vasta korostuukin kotona opitun hyöty. Kun lapsi on jo nuorena oppinut mitkä värisävyt hänelle parhaiten sopivat niin hän osaa intuitivisesti valita juuri näitä värejä kaupasta itselleen. Näin toimimme 8v:n kanssa.

meidän 8v ja 9v vaan nyt sattuvat tykkäämään vaikkapa mustasta bändipaidasta ja punaisista shortseista, ei ole mulle ongelma, harmi jos sulle on. Ja kaapista löytyy vaikka minkä väristä vaatetta, itke sitä.

Vierailija
22/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toisin sanoen Et ole lapsille omalla esimerkilläsi opettanut jo pienestä pitäen mitkä värisävyt sopivat toisiinsa? Minun 3v tyttönikin osaa jo katsoa vaatteidensa värin perusteella minkäväriset hiuspinnit sopivat parhaiten ja tietenkin myös sen minkä värinen paita sopii tietyn värisiin housuihin. En ole tätä opettamalla opettanut mutta omalla esimerkilläni.

et ole sitten tullut ajatelleeksi, että lapsetkin ovat erilaisia, ja toisilla on luontainen taipumus nähdä, mitkä värit sopivat toisiinsa ja mitkä ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä aion edelleen ostaa lapselleni sellaisia sukkia joista lapsi tykkää (=eläinkuvioiset, kukkakuvoiset jne.) enkä todellakaan vain pelkkiä valkoisia sen vuoksi ettei jonkun satunnaisen ohikulkijan esteettinen silmä sattuisi häiriintymään.

Sitten ostaa vain ja ainoastaan näitä värejä + paria neutraalia yleisväriä (esim. valkoisia sukkia tmv) ja siinäpä se onkin. Vaatteet ja kengät sopivat aina yhteen väriensä puolelta ilman sen ihmeempää pohtimista.

se satunnainen ohikulkija tässä ollutkin jo häiriintynyt. Ihan muusta kohtaa kuin silmistään.

Vierailija
24/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hauskaa päiväksi. en huomaa mitä muilla on päällään eikä mua edes kiinnosta. Ilmeisesti joillakin on nuttura niin kireällä ettei pysty olemaan kyttäämättä muiden tekemisiä ja olemisia?

Vierailija
25/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ois kummallista jos ois sävy sävyyn kaikki vaatteet sukkia ja kenkiä myöten.varsinkin jos perhe tulee kauempaa ja lapsia ois useampi niin sotkeentuuhan ne välillä ja mun mielestä tärkeempi asia on et ne on puhtaat ja mukavat vaatteet..vai kuljetetaanko vaate varasto mukana vaik peräkärryssä et ois sävysävyyn ja muutenkin muodin mukaista...

Miksei sitten voi olla ne varavaatteetkin sävysävyyn niiden muiden vaatteiden kanssa? Mitäs ihmeellistä tässä on? Ei tässä sen ihmeempää vaivaa ole kuin siinä, että ottaa väärän sävyisiä varavaatteita mukaan. Tästä ongelmasta muuten pääsee eroon kun selvittää ensin mitkä värit sopivat lapselleen parhaiten (näitä värejä voi olla 4-5 ja niiden eri tummuus/vaaleussävyjä kymmeniä). Sitten ostaa vain ja ainoastaan näitä värejä + paria neutraalia yleisväriä (esim. valkoisia sukkia tmv) ja siinäpä se onkin. Vaatteet ja kengät sopivat aina yhteen väriensä puolelta ilman sen ihmeempää pohtimista.

Meillä lapset haluavat jo itse päättää mitä päällensä pistävät. Ihan sävy sävyyn ne ei aina satu ;) Ja en tällaisesta asiasta ota stressiä. Jää kotiin jos et kestä katsella.

Et ole lapsille omalla esimerkilläsi opettanut jo pienestä pitäen mitkä värisävyt sopivat toisiinsa? Minun 3v tyttönikin osaa jo katsoa vaatteidensa värin perusteella minkäväriset hiuspinnit sopivat parhaiten ja tietenkin myös sen minkä värinen paita sopii tietyn värisiin housuihin. En ole tätä opettamalla opettanut mutta omalla esimerkilläni. Ja kyllä meilläkin jopa tämä 3v saa valita mitä haluaa laittaa päällensä välillä (mikä paita ja mitkä housut jne). Mutta kun kaappi on täynnä toisiinsa sointuvia vaatteita niin helppohan niistä on valita. Jos lapsi on taas jo sen ikäinen että kaupasta saa/haluaa valita itse vaatteensa niin siinähän vasta korostuukin kotona opitun hyöty. Kun lapsi on jo nuorena oppinut mitkä värisävyt hänelle parhaiten sopivat niin hän osaa intuitivisesti valita juuri näitä värejä kaupasta itselleen. Näin toimimme 8v:n kanssa.

Olen opettanut hänelle ihmisten kunnioittamista, luonnon ihmeellisyyksiä, musiikin riemua, taidehistoriaa, onkimista. Ja muita asioita jotka ovat minusta tärkeämpiä kuin vaatteet ja ulkonäkö. Toki lapsen erittäin trendikäs isosisko on opettanut nämä asiat 10-vuotiaalle ja hän onkin hyvin tarkka pukeutumisestaan ja osaa valita itselleen sopivat värit ja asusteet. Jopa ongella.

Vierailija
26/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä nään joskus tämmösen oudon kyylääjän lintsillä hullunkiilto silmissään.

Vierailija
27/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toisin sanoen Et ole lapsille omalla esimerkilläsi opettanut jo pienestä pitäen mitkä värisävyt sopivat toisiinsa? Minun 3v tyttönikin osaa jo katsoa vaatteidensa värin perusteella minkäväriset hiuspinnit sopivat parhaiten ja tietenkin myös sen minkä värinen paita sopii tietyn värisiin housuihin. En ole tätä opettamalla opettanut mutta omalla esimerkilläni.

Eli toisin sanoen et ole sitten tullut ajatelleeksi, että lapsetkin ovat erilaisia, ja toisilla on luontainen taipumus nähdä, mitkä värit sopivat toisiinsa ja mitkä ei?

Siksipä toisille vanhemman esimerkki ja apu on vielä tärkeämpi kuin toisille. Se että lapsella ei ole luontaista silmää väreille ei tarkoita sitä että hänen täytyy pukeutua rumasti. Aikuisella yleensä on sen verran elämänkokemusta että vaikka itsekin olisi täysin tumpelo värisilmältään niin hän osaa jo paremmin valita mitkä vaatteet sopivat värisävyiltään lapselle eikä jättää lasta oman onnensa nojaan.

Jos nyt kärjistän todella rajusti niin aivan sama asia kuin että kaikki lapset eivät ole yhtä hyviä lukemaan ekalla luokalla. Ne jotka eivät osaa vielä lukea tarvitsevat enemmän apua kuin ne jotka osaavat. Ei niitä jotka eivät osaa ole tarkoitus jättää oman onnensa nojaan.

Vierailija
28/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole lapsille omalla esimerkilläsi opettanut jo pienestä pitäen mitkä värisävyt sopivat toisiinsa? Minun 3v tyttönikin osaa jo katsoa vaatteidensa värin perusteella minkäväriset hiuspinnit sopivat parhaiten ja tietenkin myös sen minkä värinen paita sopii tietyn värisiin housuihin. En ole tätä opettamalla opettanut mutta omalla esimerkilläni. Ja kyllä meilläkin jopa tämä 3v saa valita mitä haluaa laittaa päällensä välillä (mikä paita ja mitkä housut jne). Mutta kun kaappi on täynnä toisiinsa sointuvia vaatteita niin helppohan niistä on valita. Jos lapsi on taas jo sen ikäinen että kaupasta saa/haluaa valita itse vaatteensa niin siinähän vasta korostuukin kotona opitun hyöty. Kun lapsi on jo nuorena oppinut mitkä värisävyt hänelle parhaiten sopivat niin hän osaa intuitivisesti valita juuri näitä värejä kaupasta itselleen. Näin toimimme 8v:n kanssa.

Olen opettanut hänelle ihmisten kunnioittamista, luonnon ihmeellisyyksiä, musiikin riemua, taidehistoriaa, onkimista. Ja muita asioita jotka ovat minusta tärkeämpiä kuin vaatteet ja ulkonäkö. Toki lapsen erittäin trendikäs isosisko on opettanut nämä asiat 10-vuotiaalle ja hän onkin hyvin tarkka pukeutumisestaan ja osaa valita itselleen sopivat värit ja asusteet. Jopa ongella.

Ja se, että opetat lapselle esteettistä silmää poistaakin mahdollisuuden siihen että opetat nuo muut? Anna mun kaikki kestää! :D

Vierailija
29/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen opettanut hänelle ihmisten kunnioittamista, luonnon ihmeellisyyksiä, musiikin riemua, taidehistoriaa, onkimista. Ja muita asioita jotka ovat minusta tärkeämpiä kuin vaatteet ja ulkonäkö. Toki lapsen erittäin trendikäs isosisko on opettanut nämä asiat 10-vuotiaalle ja hän onkin hyvin tarkka pukeutumisestaan ja osaa valita itselleen sopivat värit ja asusteet. Jopa ongella.

Etkö tiedä, että vanhemman tärkein tehtävä on pukea lapsi nätisti ja opettaa hänelle sävy sävyyn -pukeutuminen? Huoh näitä nykyvanhempia, opettavat kaikkia toissijaisia asioita, mutta tärkeimmät jää puuttumaan ;)

Vierailija
30/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin ulkomailla asuessani (muutamien vuosien aikana asuin 3 eri Euroopan maassa), että lenkkareita voi käyttää vaikka hameen (tai puvun) kanssa silloin kun on tarkoitus kävellä enemmän.

Lapsilla oudot väriyhdiselmät johtuu usein siitä, että ovat itse valinneet vaatteitaan, eivätkä vanhemmat viitsi niuhottaa pikkuasioista.

Minäkin annan lasten laittaa vaikka eriparisukat (vaikka eivät sopisi vaatteiden sävyihin), jos lapsille on tärkeää saada juuri tietyt sukat juuri sillä hetkellä.

Vierailija
31/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toisin sanoen et ole sitten tullut ajatelleeksi, että lapsetkin ovat erilaisia, ja toisilla on luontainen taipumus nähdä, mitkä värit sopivat toisiinsa ja mitkä ei?

Siksipä toisille vanhemman esimerkki ja apu on vielä tärkeämpi kuin toisille. Se että lapsella ei ole luontaista silmää väreille ei tarkoita sitä että hänen täytyy pukeutua rumasti. Aikuisella yleensä on sen verran elämänkokemusta että vaikka itsekin olisi täysin tumpelo värisilmältään niin hän osaa jo paremmin valita mitkä vaatteet sopivat värisävyiltään lapselle eikä jättää lasta oman onnensa nojaan.

Jos nyt kärjistän todella rajusti niin aivan sama asia kuin että kaikki lapset eivät ole yhtä hyviä lukemaan ekalla luokalla. Ne jotka eivät osaa vielä lukea tarvitsevat enemmän apua kuin ne jotka osaavat. Ei niitä jotka eivät osaa ole tarkoitus jättää oman onnensa nojaan.

Minun mielestäni aivan turhaa. Kyllä sen myöhemminkin oppii. Siistit ja puhtaat vaatteet riittää meillä, sävy sävyyn ei lapsien tarvitse pukeutua, vaan siten että on mukavaa. Juhlat sitten erikseen.

Vierailija
32/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...miksi osa suomalaisista naisista ei osaa pukeutua pätkääkään. Jos edes vanhemmat eivät välitä siitä miltä lapsensa näyttävät ja onko heillä edes samanparin sukat jalassa niin mistäs sen aikuisena oppisi.

Huokaus.

Vierailija
33/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

piruuttani. Mä olen aina inhonnut ihmisiä, joiden elämän päätarkoitus on näyttää kauniilta - muuta yleensä ei sellaisen ihmisen päässä liikukaan

Vierailija
34/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et oo tosissas. Lapset on lapsia, ei niiden tarvitse näyttää joka tilanteessa hyvältä. Ulkonäköpaineet on semmoinen asia, josta haluan pitää jälkikasvuni mahdollisimman kaukana mahdollisimman pitkään. Ehtii sitä sitten murrosikäisenä pohtia sitä ulkonäköä tarpeettoman paljon, mulle on tärkeää, että lapset saa nauttia olostaan miettimättä, sopiiko sukka paidan väriin.

Ja jos mä haluaisin, että lapset on aina nätisti ja sävysaävyyn vaatetettuna, mun täytyisi aina valita lasten vaatteet itse, en voisi koskaan jättää hommaa miehelleni, jota vaatteet eivät vaan kiinnosta.

Sovitaan niin, että sä keskityt niihin vaatteisiin, ja saat ystävättärillesi ihan vapaasti paheksua meidän lasten pukeutumista. pitäähän sullakin olla jotain sisältöä elämässäsi.

Vierailija
35/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ois sävy sävyyn kaikki vaatteet sukkia ja kenkiä myöten.varsinkin jos perhe tulee kauempaa ja lapsia ois useampi niin sotkeentuuhan ne välillä ja mun mielestä tärkeempi asia on et ne on puhtaat ja mukavat vaatteet..vai kuljetetaanko vaate varasto mukana vaik peräkärryssä et ois sävysävyyn ja muutenkin muodin mukaista...

Minä valitsen matkalle vaatteet niin, että kaikki käy kaikkien kanssa :)

Ihan aina se ei onnistu, varsinkin jos lapsilla tulee paljon toiveita siitä mitä vaatteita haluavat ottaa mukaan. Niissä tilanteissa joustan väreistä enkä vedä pulttia omituisista väriyhdistelmistä.

Vierailija
36/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää yhtään ihmettele miksi suomalainen nainen ei osaa pukeutua. Mistäs se sen oppisi kun ei lapsena kotoa opi. Ei toi ole sellainen asia jonka yhtäkkiä vaan yksi aamu tietää.

Vierailija
37/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää yhtään ihmettele miksi suomalainen nainen ei osaa pukeutua. Mistäs se sen oppisi kun ei lapsena kotoa opi. Ei toi ole sellainen asia jonka yhtäkkiä vaan yksi aamu tietää.

Minä olin pitkään tyttö, jota ei vaatteet kiinnostaneet. Kummasti vaan se tuossa yläaste/lukio-iässä rupesi kiinnostamaan ja pukeudun nykyään kauniisti ja klassisesti. Lapsena on muutakin ajateltavaa kuin sukkien väri ja sen suon omille lapsilleni. Ryysyjen kanssa puljaaminen ei ole tärkeää.

Vierailija
38/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä handlaan sen sijaan suomalaisuuden, naiseuden ja pukeutumisen kaikki yhtä aikaa eikä oo vaikeaakaan. Ja mulle on ihan sama, mitä muilla on päällä, jokainen kantaa omat vaatteensa itse.

Vierailija
39/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisin sanoen kaikkia vaatteita kannattaa ostaa kaksin kappalein, että tarvittava varavaate joka asuun löytyy aina. Onneksi kirppareilla on vaatteet aina lajiteltuna ihanasti sävyjen ja toisiinsa sopivien mukaan

Vierailija
40/59 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ois sävy sävyyn kaikki vaatteet sukkia ja kenkiä myöten.varsinkin jos perhe tulee kauempaa ja lapsia ois useampi niin sotkeentuuhan ne välillä ja mun mielestä tärkeempi asia on et ne on puhtaat ja mukavat vaatteet..vai kuljetetaanko vaate varasto mukana vaik peräkärryssä et ois sävysävyyn ja muutenkin muodin mukaista...

Minä valitsen matkalle vaatteet niin, että kaikki käy kaikkien kanssa :) Ihan aina se ei onnistu, varsinkin jos lapsilla tulee paljon toiveita siitä mitä vaatteita haluavat ottaa mukaan. Niissä tilanteissa joustan väreistä enkä vedä pulttia omituisista väriyhdistelmistä.

Minä valitsen matkalle vaatteet niin, että kaikki käy kaikkien kanssa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi