Minkä ikäinen on mielestäsi vauva?
Kommentit (14)
mutta meillä 2 vuotiaat on ollu vielä yövaipoissa, syöny tuttia ja nukkunnu häkkärissä.
ap
Mun mielestä yli 1v. on taapero, opettelee puhumaan, kävelemään, syömään ja muuttuu mittasuhteiltaan. Meidän 1v:lla katosi reisistä vauvapyöreys ja kaula alkoi näyttää pidemmältä. Hartia ja rintakehäkin muuttuivat niin ettei näytä enää miltään vauvalta.
Kaverin lapsi nukkui 3v saakka pinniksessä ja käytti vaippaakin öisin silloin muttei varmaan kukaan vauvana pitänyt. :) Ja mun vauva taas ei koskaan oo syönyt tuttia vaikka onkin vauva. Se se vasta hassu onkin. ;)
1-vuotias on vielä monella tapaa vauva!
Ei ehkä sylissä makaava vaaveli, mutta niin käytökseltään kuin valmiuksiltaankin maailman vaatimuksia kohtaan vauva. Ei 1-vuotissynttäreillä tapahdu mitään kummaa mullistusta jolloin vauvasta kasvaa jotain muuta, "taapero". Minusta vähän alle 2-vuotiaana voi jo puhua taaperosta, ja omista lapsistani käytän ihan hyvällä omallatunnolla nimitystä vauva vielä niin kauan kuin ovat vauvamaisia. Tässä on muuten hyvä määritelmäero muihin kieliin, joissa vauva-sanaa käytetään todellakin isommista kuin vain alle 1-vuotiaista. Ja itse asiassa tuo yli 1-v="taapero" taitaakin olla ihan viimeaikainen keksintö.
hän ei ollut enää vauva, vaan astui juhlallisesti taaperouteen.
Toisen lapsen kanssa ajattelin, että ehkä 1½-vuotias ei ole enää vauva.
Nyt kolmas ja viimeinen sai olla vauva 2-vuotiaaksi saakka. Vauvasta ihan puhuinkin.
Sen jälkeen on jo taapero. Meidän kohta 3 vee käveli 10 kuisena, alkoi puhua lauseita 1,5 vuotiaana. Oppi kuivaksi paria kuukautta ennen 2-vuotissynttäreitä. Ei todellakaan ollut enää mikään vauva 2-vuotiaana. Eikä edes 1,5-vuotiaana.
Tai ehkä paremminkin "lapsi joka ei kävele". Näin ollen ehkä sellainen 10kk olisi parempi.
meidän tyttö oli siis vauva vielä 1,8 kk kun ei kävellyt...
munkin mielestä, siitä lähtien taapero. Tai oikeastaan joo, taapero ehkä jo kävelee jonkun verran.
Vauva-aika loppuu siis siihen päivään kun oppii kävelemään. Meillä se oli 1v3kk.
mutta meillä 2 vuotiaat on ollu vielä yövaipoissa, syöny tuttia ja nukkunnu häkkärissä.
ap
Kyllähän lähes kolmivuotiaskin voi vielä käyttää jopa päivävaippoja, eikä kyllä ole vauva. Tutista vieroittaminen on ihan teidän oma asianne, itse söin tuttia vielä eskari-ikäisenä (ikävä kyllä), mutta en kyllä ollut mikään vauva. Samaten sänkyvalinta on se mikä kätevimmältä tuntuu. Sinuna ehkä miettisin, onko lapsilla varmasti riittävästi tilaa kasvaa, vai meinaatko takertua pikkuvauva-aikaan?
Mä kutsun tasaisesti äitin vauvoiksi niin 6-vuotiasta esikoista kuin 2-vuotiasta kuopustakin :) Virallisesti ja minkään mittarin mukaan eivät ole enää vauvoja, mutta minulle ovat sitä silti.
meidän esikoinen tuli taaperoksi olemukseltaan vähän yli vuoden ikäisenä, kuopus on edelleen vauvamainen 1v6kk iässä, ja puhunkin hänestä vauvana.
ap
Heh, me kutsutaan tuota häkkivarastoamme häkkäriksi niin tuli "hauska" mielikuva vauvasta nukkumassa siellä ;D Vaikka siis eihän siinä mitään hauskaa olis jos joku sulkee vauvansa sinne nukkumaan, mutta joo xD
Siitä en sitten tiedä, onko se suomennettu ihan viime aikoina...
1-vuotias on vielä monella tapaa vauva!
Ei ehkä sylissä makaava vaaveli, mutta niin käytökseltään kuin valmiuksiltaankin maailman vaatimuksia kohtaan vauva. Ei 1-vuotissynttäreillä tapahdu mitään kummaa mullistusta jolloin vauvasta kasvaa jotain muuta, "taapero". Minusta vähän alle 2-vuotiaana voi jo puhua taaperosta, ja omista lapsistani käytän ihan hyvällä omallatunnolla nimitystä vauva vielä niin kauan kuin ovat vauvamaisia. Tässä on muuten hyvä määritelmäero muihin kieliin, joissa vauva-sanaa käytetään todellakin isommista kuin vain alle 1-vuotiaista. Ja itse asiassa tuo yli 1-v="taapero" taitaakin olla ihan viimeaikainen keksintö.
1 v.