Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

siis onko vapaa kasvatus oikeesti kasvatusmetodi?

Vierailija
03.08.2011 |

Eikö se oo vaan kasvattamatta jättämistä?

Ihmettelee tiukan kasvatuksen saanut pikkuvauvan äiti, joka ettii kohtuuden rajoja....

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tietenkään se ei ole vain kasvattamatta jättämistä. Ota vähän selvää asioista, jooko: vaikka sulle ehkä aikaisemmin onkin kaikki kerrottu valmiina, nyt vanhemanpa se kuuluu sun työhön!

Vierailija
2/8 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä kasvattamista siinä on ettei kasvata? Ei rajoja ja sääntöjä, pelkkää vapautta ja turvattomuutta?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti vanhemmille hyvinkin vaativa kasvatustapa.

70-luvulla vaan ihmiset, jotka eivät jaksaneet/viitsineet kasvattaa lapsiansa omivat termin itselleen tietämättä sen todellista merkitystä.

Arkikielessä vapaa kasvatus mielletäänkin usein välinpitämättömyydeksi ja kasvattamatta jättämiseksi..

Vierailija
4/8 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä kasvattamista siinä on ettei kasvata? Ei rajoja ja sääntöjä, pelkkää vapautta ja turvattomuutta? ap

opettaa hänet itse huomaamaan asioita ja löytää ne oikeat polut

Vierailija
5/8 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on vaativa sekä vanhemmalle että lapselle. Suuri osa vanhemmista ei siihen varmaan edes kykenisi, on rankkaa antaa lapsen kantaa seurauksia teoistaan, vaikka se hyväksi olisikin.

Vapaan kasvatuksen ideologiaan kuuluu esimerkiksi se, että lapsi itse on mukana päättämässä säännöistä ja rajoista. Mutta rajat on, ja niistä sitten pidetään kiinni. Lapsi myös itse päättää, mitä seuraa, jos rajoista ei pidetä kiinni. Lapsi myös kantaa vastuuta ympristöstään, ja jos jotain menee rikki, lapsi korjaa jne.

Se, mitä arkikielessä kutsutaan vapaaksi kasvatukseksi, ei ole oikeasti vapaata kasvatusta.

Vierailija
6/8 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää.

Sulla on mennyt sekaisin metodi Vapaa kasvatus sekä "Vapaa kasvatus" jolla taivastellaan huonokäytöksisiä kakaroita. Oon havainnut että jälkimäinen on usein autoritäärisen sutimisen ja välinpitämättömän hutiloinnin seurausta.

Mutta niin, aloita vaikka googlella ja mene sitten kirjastoon.

Vierailija
7/8 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta näihin asioihin oon kiinnostunu ja eka ajatus oli et vapaa kasvatus on sitä "vapaata kasvatusta". Toi oikee vapaa kasvatushan kuulostaa tosi ihanteelliselle, mutta varmasti vaikeeta toteuttaa.

Jatkan siis oman kasvatusmetodieni muodostusta ja tiedon ettimistä, kiitos teille :)

Vierailija
8/8 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittanut A.S. Neill.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän