Olisiko teistä ihan hullua ajatus? Pian 12v
täyttävä lapsi haluaisi "muuttaa omaan asuntoon" eli meillä on pihan perällä sauna ja vierasmaja jonka saisi heposti rempattua lapselle asuttavaan kuntoon.
Kommentit (27)
12 vuotiaiden ei tarvitse saada kaikkea kivaa, mitä mahtavat keksiä.
eri asia olisi,jos ikää olisi 16 ja siitä enemmän.
talveksi voisi muutta "sisälle", eiköhän se vahtiminen onnistu omalla pihalla yhtä hyvin kuin talossa sisälläkin. Eri asia on uskaltaako sielä asua yksin.
12 vuotiaalle voi tehdä sinne oman tilan, jota saa itse sisustaa ja olla "valtias". Yöt kuitenkin kotona omassa sängyssä (tietty satunnaisia retkiyöpymisiä voi olla majassakin).
talveksi voisi muutta "sisälle", eiköhän se vahtiminen onnistu omalla pihalla yhtä hyvin kuin talossa sisälläkin. Eri asia on uskaltaako sielä asua yksin.
Ethän sä mitenkään voi kuulla, jos lapsi hiippaa pihalla yöllä ulos. Ja tarkastatko joka kerta sängynaluset ja vaatekaapit, että onko niissä poika- tai tyttöystäviä? Saman katon alla väkisinkin kuulee, jos jotain ylimääräistä touhutaan tai puhutaan jossain huoneessa.
Miten sä valvot juopotteleeko, polttaako tupakkaa, monelta tulee kotiin, onko yövieraita jne. jos hänellä on oma paikkansa erillään talosta?
ei varmastikaan olisi ongelma, kun on näköyhteys paikkaan kuitenkin. Mutta jospa talven aikana nyt rempataan ja kokeilkoon sitten ensikesänä miltä tuntuisi. Pitää se remontoida kuitenkin.
ap
ollut 12 vuotiaasta asti oma ulkokämppä. Välillä nukuin myös "kotona" silloin kun huvitti. Vessa ja keittiökin löytyi vain "kodista".
Hyvin menin siellä siihen saakka kunnes muutin kotoa pois.
Mutta nykypäivänä se on varmaan se heitteillejättö laittaa noin nuori "asumaan omaan kotiin."
mutta just kesämaja-ajatus tai satunnaiset yöt siellä kavereiden kanssa olis ok.
Vai pitääkö äidin muistutella imureoinnit, lattianpesut yms vastuut, joita toki pitäisi hoitaa ihan itse.
Mutta asiaan, ajatus ei ole hullu, mutta ei myöskään toteuttamiskelpoinen.
Kesäisin siis.
Yöt nukuin sisällä, mutta päivisin vietin paljon aikaa siellä. Kuuntelin musiikkia, luin ja touhusin vaikka mitä. Kotona oli aina hälinää ja häiriötekijöitä, kaipasin omaa rauhaa. En viihtynyt siellä enää teini-ikäisenä. Ei se mikään "asunto" ollut, mutta mukava "maja".
että 11 -vuotias, juuri äskettäin 10v ollut omaan kämppään.
Ei.
ollut 12 vuotiaasta asti oma ulkokämppä. Välillä nukuin myös "kotona" silloin kun huvitti. Vessa ja keittiökin löytyi vain "kodista".
Hyvin menin siellä siihen saakka kunnes muutin kotoa pois.
Mutta nykypäivänä se on varmaan se heitteillejättö laittaa noin nuori "asumaan omaan kotiin."
ei mekään sinne mitään keittiötä aleta tekemään! Eli ruoka aikoina kotiin syömään. Jääkaappi siellä on, joten se saa pysyä ja vessa on. Ei suihkutiloja yms eli sisälle suihkuun pitää tulla ellei halua ulkosaunalla käydä... Ja siivoaminen tietenkin kuuluisi omalle vastuulle, niin kuuluu nytkin oman huoneen siivoaminen.
ap
Tietenkään et voi laittaa 12-vuotiasta pihamökkiin asumaan. Hänkö sitten itse kokkailisi sapuskansa, laittaisitteko sinne vessat ja suihkut ja varmaan tuo keittiökin olisi asennettava, koko tönö modernisoitava vastaamaan nykyajan rakennusvaatimuksia (vetoisuus, ikkunat yms). Miksi itse tai lapsikaan haluaisi eristäytyä perheestä, noin nuorena?
Eli kuten huomaat ajatus ei ole toteuttamiskelpoinen. Ja jos ratkaisu olisi että käy kotona syömässä ja vessassa niin mitä se sitten muuta olisi kuin kesämaja.. ja sellaisena toki ihan hauska idea mutta en silti antaisi nukkua siellä kuin ihan satunnaisesti retkimielessä. Mistä muutoin tiedät ja pystyt valvomaan ettei kohta olisi lauma kavereita ja tyttö/poikakavereita yötä, bilettämässä, hengaamassa, sekstailemassa. Sana kiertäisi kuule tehokkaasti!
Ymmärrän tuon tarpeen omalle "majalle" ja luulenkin että on tyttö kyseessä, kiva leikkiä omaa kotia, itse tein itselleni tuommoisen oman huoneen vanhan navettamme nurkkaan aikoinaan, hengailin siellä päivät lukemassa ja leikkimässä (kyllä, olin tosi lapsellinen 11-12 v) mutta ei mitään tarvetta ollut ihan kunnolla asua siellä.
meillä 8v asuu aitassa
16v liiterissä
ja 4,5v ulkohuussissa
hyvin on menny, soitan aina vellikellolla että tulevat laittamaan ruokaa kun on nälkä
Tietenkään et voi laittaa 12-vuotiasta pihamökkiin asumaan. Hänkö sitten itse kokkailisi sapuskansa, laittaisitteko sinne vessat ja suihkut ja varmaan tuo keittiökin olisi asennettava, koko tönö modernisoitava vastaamaan nykyajan rakennusvaatimuksia (vetoisuus, ikkunat yms). Miksi itse tai lapsikaan haluaisi eristäytyä perheestä, noin nuorena?
Eli kuten huomaat ajatus ei ole toteuttamiskelpoinen. Ja jos ratkaisu olisi että käy kotona syömässä ja vessassa niin mitä se sitten muuta olisi kuin kesämaja.. ja sellaisena toki ihan hauska idea mutta en silti antaisi nukkua siellä kuin ihan satunnaisesti retkimielessä. Mistä muutoin tiedät ja pystyt valvomaan ettei kohta olisi lauma kavereita ja tyttö/poikakavereita yötä, bilettämässä, hengaamassa, sekstailemassa. Sana kiertäisi kuule tehokkaasti!
Ymmärrän tuon tarpeen omalle "majalle" ja luulenkin että on tyttö kyseessä, kiva leikkiä omaa kotia, itse tein itselleni tuommoisen oman huoneen vanhan navettamme nurkkaan aikoinaan, hengailin siellä päivät lukemassa ja leikkimässä (kyllä, olin tosi lapsellinen 11-12 v) mutta ei mitään tarvetta ollut ihan kunnolla asua siellä.
ja siskollaan oli tuollainen "oma kämppä".
Siellä oli näppärä kavereidenkin yöpyä kiljupöntön pöhistessä.
hoitanut asiansa lapsensa kanssa että ei voi luottaa siihen että ei raahaa mökkiä täyteen seksipartnereita ja kiljun juojia niin ei kannatakkaan tehdä lapselleen omaa pihamökkiä.
Terv. Se joka sellaisessa on "asunut"
hoitanut asiansa lapsensa kanssa että ei voi luottaa siihen että ei raahaa mökkiä täyteen seksipartnereita ja kiljun juojia niin ei kannatakkaan tehdä lapselleen omaa pihamökkiä.
Terv. Se joka sellaisessa on "asunut"
tuli mieleen, että tää on niitä kuuluisia viimeisiä sanoja.. Ei meidän lapset.. ;DD
"kämpän avaimet" ovat myös meillä vanhemmilla.Ei se sitä tarkoita, jos tyttö saa oman huoneensa ulkorakennukseen että hän saisi siellä elää ilman vanhempiensa valvontaa. Rauhaa toi tyttö vain haluaa. Kotona ei ole edes omaa huonetta vaan asuu pikkusiskonsa 7v kanssa samassa huoneessa. ja hälinää riittää kun on pienempiä muutenkin.
ap
Miten sä valvot juopotteleeko, polttaako tupakkaa, monelta tulee kotiin, onko yövieraita jne. jos hänellä on oma paikkansa erillään talosta?