Olemme 34-vuotiaita, onko paha, jos ottaisimme 18v asuntolainan?
Vuokralla asutaan ja suuri haave ois omakotitalo. Mutta hinnat ovat tällä alueella melkoiset ja toisaalta emme halua, että lapset joutuvat muuttamaan koulua ym.
Olemme saaneet säästettyä 25 000€ eli toivomme sen riittävän käsirahaksi. Silti lainaa tarvittaisiin niin paljon, että 15v on VÄHINTÄÄN maksettava, jotta eläminen ei mene ihan hirveeksi kituuttamiseksi. Toisaalta 20v laina-ajalla saataisiin talouteen ja pikkuisen väljyyttä.
Jotenkin tuntuu, että "kaikki" ovat jo alle 40-vuotiaina maksaneet asuntonsa. Liekö vain luuloa, vai tosi? Olemmeko tyhmiä, jos tässä iässä otamme noin ison lainan?
Tarvitsemme kuitenkin vähintään 5h+k+s talon, koska lapsia on neljä.
Kommentit (16)
Lähipiirissämme ei edes ole ketään joka olisi saanut asuntolainan omakotitalosta maksettua alle 40-vuotiaana.
Olen ajatellut että olemme nuoria kun saamme asuntolainan maksettua n. 45-vuotiaina jos asiat menevät hyvin.
37 vuotiaana. Laina-ajan pituus on 25 vuotta.
Että 50v. on asunto maksettu, jos pysytään aikataulussa :) Eikä olla tehty YHTÄÄN ylimääräistä lyhennystä tai mitään muutakaan. Joten muutama vuosi sinne tänne, mitä väliä?
itse noin samanikäinen ja otettiin juuri suht. iso asuntolaina (kolmas sellainen). Maksetaan sitä ainakin tuo 20 v.
Ei kannata miettiä, onko joku maksanut lainansa 40 vuotiaana, vai milloin - kannattaa tehdä niin kuin itselle parhaalta tuntuu :). Jos siis töitä tiedossa, niin mikäs siinä.
Tyhmempää olisi asua vuokralla loppuikä.
Mä otin 25 vuoden lainan 35-vuotiaana.
meilläkin laina on maksettu kun olemme 50 vuotiaita.
Ei kannata ottaa liian tiukaa lainan lyhennystä jotta jää rahaa myös elämiseen. 18 vuoden asuntolainan olette maksaneet kun olette 52 vuotiaita.
Meilläkin tämä on jo toinen asuntolaina. Jos olisimme tyytyneet pieneen rivariin, niin olisi melläkin ollut lainat maksettu alle 40 vuotiaani, mutta halusimme omakotitaloon ja otimme lisää lainaa ja eikä yhtään harmita että pääsemme lainoista eroon vasta viiskymmpisinä. Saammehan asua unelmatalosamme!
ja näillä näkymin asuntolainamme on maksettu, kun olen 59 vuotias.
ja näillä näkymin asuntolainamme on maksettu, kun olen 59 vuotias.
Oletteko pienituloisia?
En lukenut vastauksia, mutta heti kommentoin, että meillä on lainat kokonaan maksettu vasta kun mies on joku 61 v. ja minä 56 v. tms.
(Ellei nyt aleta jotain ylimääräisiä lyhennyksiä tekemään.)
Meillä lainoja otettu vähitellen lisää kun muutettu aina isompaan, ja pisin laina-aika mikä otettu, on sen 20v.
Teidän käsiraha on myös ihan hyvä ainakin jonkinlaiseen asuntoon. Onko lapset minkä ikäisiä?
Meillä myös 4 lasta. Ja pk-seudulla asumisesta vaan on pakko maksaa...
Vuokralla asutaan ja suuri haave ois omakotitalo. Mutta hinnat ovat tällä alueella melkoiset ja toisaalta emme halua, että lapset joutuvat muuttamaan koulua ym.
Olemme saaneet säästettyä 25 000€ eli toivomme sen riittävän käsirahaksi. Silti lainaa tarvittaisiin niin paljon, että 15v on VÄHINTÄÄN maksettava, jotta eläminen ei mene ihan hirveeksi kituuttamiseksi. Toisaalta 20v laina-ajalla saataisiin talouteen ja pikkuisen väljyyttä.
Jotenkin tuntuu, että "kaikki" ovat jo alle 40-vuotiaina maksaneet asuntonsa. Liekö vain luuloa, vai tosi? Olemmeko tyhmiä, jos tässä iässä otamme noin ison lainan?
Tarvitsemme kuitenkin vähintään 5h+k+s talon, koska lapsia on neljä.
Jossain sakka-suomessa ( pk-seutu ja kupla-alueet ) 40 -vuotiailla on useita satojatuhansia velkaa ja niillä leuhkitaan mennen tullen.
Muualla Suomessa ajatellaan, että pitää olla rahaa myös elämiseen.
Oletko velka-elvis ?
rahaa myös elämiseen.
Siksi on ne pidemmät laina-ajat, siksi ei olla velattomia 4-kymppisenä.
Täällä onneksi palkkatasokin vähän parempi kuin siellä hukka-Suomessa.
Ollaan 4-kymppinen pariskunta (+lapset), lainaa n. 20 000 €, joka maksettu muutamassa vuodessa pois.
Aloitettiin aikoinaan rivari kaksiosta, josta sitten aina isompaan ja omakotitaloon. Tämä toinen omakotitalomme. Kun maltillisesti on siirtynyt pikku hiljaa isompaan ja myynyt edellisen laitettuna parempaan hintaan, ei ole koskaan tarvinnut ottaa mitään ökylainoja.
Tällä menolla ei tarvitse olla huolissaan esim. jos toisen työkyky menee, tai tulee työttömyyttä - tai mitä tahansa muuta inhimillistä katastrofia, joka voi heilauttaa taloutta. Samoin ei tarvitse raataa takapuoli ruvella, voi ottaa esim. vuorotteluvapaata, jos siltä alkaa tuntumaan.
Aloittajalle tiedoksi, että me aloitimme asuntojen ostelun 28-vuotiaana lapsettomana pariskuntana, joten meidän strategiamme ei ehkä ole sovellettavissa enää teidän tapaukseenne.
ei varmaan asu pk-seudulla, tai sitten on saanut mukavan perinnön.
Jos molemmilla on töitä eikä lainanlyhennys vedä taloutta liian kireäksi, on aivan normaali tilanne, ainakin pääkaupunkiseudulla. Jos teillä on realistiset mahdollisuudet lyhentää lainaa, kannattaa. Jos tapahtuu jotain yllättävää, sitten täytyy myydä. Teillä on eläkeikään 30 vuotta.
Mulla on periaatteena, että laina pitää olla ennen eläkeikää maksettu.
Aika pitkään olette kyllä kinnanneet vuokralla, kun ajattelee noin yleistä tilannetta. Me esimerkiksi ollaan kohta toinen talo jo maksettu ja ollaan vuosi teitä nuorempia. :=D