Imetyksen aikana vältettävät ruuat?
Mitkä olivat ne ruuat, joita äidin tulisi välttää imetyksen aikana? Mitkä aiheuttivat herkästi vauvalle masunväänteitä? Löytyykö jostain listaa vai muistaisiko joku muuten?
nimm. uusista perunoistako masu kipeänä?
Kommentit (4)
paljon suklaata, niin vauvaa mm. puklutti huomattavasti normaalia enemmän..
Mä oon saanu sen käsityksen, ettei imettäessä tarvii vältellä mitään ruokia, ellei lasta sitten oo todettu jollekkin vakavasti allergiseksi. Jos taas lapsi on jollekkin vaan vähän allerginen, niin se on vaan hyvä, että saa sitä turvallista altistusta äidinmaidon kautta. Mutta siis nykyään sanotaan, ettei mitään tarvii välttää varmuuden vuoksi. Et mainitse vauvasi ikää, mutta jos kyse koliikki-itkusta, niin olen koliikkivauvojen äideiltä kuullut ja lukenut, et lapsi itki 3kk, vaikka mitä konsteja kokeili. Mutta nyt kun mietin niin kai sellaisia helposti vatsavaivoja tai siis kaasuja aiheuttavia ruokia eli kaalia ja sellasta voi välttää, ainakin jos lapsi kärsii vatsanväänteistä. Mutta itse en ainakaan oo vältelly muuta ku niitä mille lapsi on todettu allergiseks, eikä oo kärsiny vatsanväänteistä. Mut toki vauvat on erilaisia, tää on vaan mun kokemus.
kun raskauden aikana, niin kuin joku tässä sanoi. Esim. raskauden aikana kielletyt kalat ja juustot ja maksaruuat ovat imetyksen aikana täysin sallittuja. Muuten toki terveellinen ruokavalio suositeltavaa, niin kuin raskaana ollessakin. Ja suosittelen Multivitan raskaus ja imetys-monivitamiinia, itse olen syönyt sitä sekä raskaana että imettäessä + imettäessä kalsiumlisää (ilman D-vitamiinia, koska sitä tossa raskaus ja imetys-vitamiinipurkissa) koska maitotuotteet on lapsen maitoallergian vuoksi pannassa.
Uusi kaali, herneet, palkokasvit.. Kaalin haju/maku voi osittain erittyä rintamaitoon -> vauva hylkii rintaa. Herneet ja palkokasvit voivat saada vauvan pierettämään.
Muuten samat ravintosuositukset kuin raskauden aikana (ohjeet olet varmaankin neuvolasta saanut?)