Onko sua kohtaan tehty väärin? Tulitko katkeraksi?
Et voi antaa anteeksi? Kaipaatko ehkä vapautua tuosta taakasta kuitenkin? -- Avasin äsken telkkarin ja siellä puhutaan tosi lämpimästi ja viisaasti menneisyyden kivusta ja anteeksiannon mahdollisuudesta/vaikeudesta. Klo 7.15 asti: Tv7:lla lähetys NETISTÄ: http://www.tv7.fi/nettv/ ja http://www.tv7.fi/tv7portal/asx/tv7_live.asx ja rtsp://streamer-1.tv7.fi:1935/live/tv7
DIGIBOKSISTA: kaapelitalouksissa seuraavasti
Elisa Kanava 23 MYÖS 556
Welho Kanava 91
Sonera Kanava 23
Dna Kanava 76
Anvia Kanava 27
Suomen IPTV
Elisa viihde Elisan verkossa
Maxivision Operaattori riippumaton
Sonera Koti TV Soneran verkossa
Kommentit (5)
Katkera asian mukanaan kantaminen kuormittaa lopulta VAIN sinua, ei sitä toista!
Itseäni on helpottanut ajatella, että kaikki loppupeleissä vastaamme täällä ensisijaisesti itsellemme. Kukin siis toimii niin, että pystyy katsomaan OMAAN peiliinsä. Fokuksen siirtäminen toisesta itseensä antaa perspektiiviä ja opettaa hyväksymään myös muut sellaisina kuin ovat.
Erittäin harvoin kukaan tahallaan tekee toiselle väärin. Joskus elämä vain menee niin, ja kuitenkin KAIKKI MEISTÄ OVAT KOKENEET KOHTAAVANSA VÄÄRYYTTÄ. Ihmisillä, jotka vellovat näissä kokemuksissa, ei yleensä tunnu olevan tätä näkökantaa lainkaan. He kuvittelevat, että maailma on päättänyt kohdella vain juuri heitä väärin! Kyllä niitä kokemuksia kuulkaa kaikilla on, jotkut meistä vain jättävät ne taakseen nopeammin kuin toiset.
Anteeksiantoon liittyen, kyllä se sanominen helpottaa. Silloin sitä ikään kuin vastuuttaa itsensä olemaan tuomatta asiaa toisen eteen enää syyttäen. Se oikeasti vapautttaa! Tosi usein sanotaan, että "mä voin antaa anteeksi, mutten koskaan unohda". Where´s the difference?? Mun tulkinta tästä suomeksi: armollisesti suostun tästä lähinkin puhumaan sinulle, väärin tekijälle :), vaikka meidän molempien tulee AINA muistaa, että SINÄ OLET VÄÄRIN TEKIJÄ. Tulen myös ajoittain syyllistämään sinua asiasta, koska se oli niin VÄÄÄRIN, enkä voi koskaan UNOHTAA sitä! Ja taakka pysyy molempien harteilla, forever..
Tämä siis EI ole anteeksiantoa, vaan kykenemättömyyttä aidosti käsitella tapahtunut asia.
vakaasti harkiten murhannut sulta lähiomaisen niin anteeksiko pitäisi antaa?
joka raiskasi poika-vauvansa, ja tartutti Hivin häneen? Pitääkö antaa anteeksi? Se norjalainen mitätön paska, hänelle pitää anteeksi? Näitä poikkeuksia on miljoonia, ei aina pysty antamaan anteeksia
aina ei voi antaa toisten tekoja anteeksi eikä tarvitsekaan. Minulla on paljon asioita, joita en suurella todennäköisyydellä tule koskaan antamaan anteeksi. Olen käsitellyt asiat ja jättänyt historiaan.
Anteeksi antaminenkin on ihan eri asia, kuin sen sanominen ääneen. Puhua voi ihan mitä vain, mutta sen tarkoittaminen on aivan toinen asia. Joissain asioissa minulla on mennyt kauankin ymmärtää ja antaa anteeksi, mutten ole välttämättä sanonut sitä koskaan sille henkilölle, jolle annan anteeksi.
Anteeksi antaminen tehdään itsensä takia, ei sen toisen takia.
Anteeksi antamatta jättäminenkin tehdään itsensä takia. Minua on kohdeltu väärin eikä minun tarvitse antaa sitä anteeksi.
Kumpinkaan tapa ei lisää tai vähennä katkeruutta.
Molemmissa tapauksissa asia on loppuun käsitelty.
jota en anna anteeksi. Onko se anteeksianto sitä että sanoo vastapuolelle että saat anteeksi? Sittenkö helpottaa? Vai pitääkö vielä ruotia asia juurtajaksain? Jos sanon, saat anteeksi, tuleeko mulle joku helpottunut olo, kuin kivilasti olisi tippunut hartioilta vai?