Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kääks. Lentopelko iskenyt. Ja huomenna pitäisi olla koneessa.

Vierailija
29.07.2011 |

Miten ihmeessä mä psyykkaan itseni?

Olen lentänyt ennenkin ja aina ollut pieni kammo. Edellinen lento meni ihan hyvin.

Mutta nyt tää pelko on ihan katastrofaalista.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta olisikohan apteekissa jotakin lievästi rauhoittavaa lääkettä ja olisiko sellaisesta apua? Räkäkännivitsi yllä lienee sikäli todellisuuteen perustuva, että jotkut tosiaan hillitsevät lentopelkoaan alkoholilla. En moralisoi, paitsi siinä tapauksessa, että hoitaa muitakin asioitaan samalla konstilla. Itse tuntenet alkoholin vaikutuksen itseesi. Betasalpaajiakin jotkut käyttävät.

Heppoiseen asenneterapiaan ei tässä kannata yrittää turvautua, kuten ei missään muussakaan. Lentopelkohan on tavallinen ilmiö, jossa keskeistä kai on eteneminen vieraassa elementissä ilman että matkantekoon pystyy itse vaikuttamaan. Nyt ei ehdi mitään lentopelkokurssia käymään, mutta niiden idea kai on se, että perehdytään lennon aikana koneessa havaittaviin ilmiöihin. Tieto ehkä sitten lisää hallinnan tunnetta.

Tämä voi olla täysin hölmöä, mutta ehdotan silti yksinkertaista mielikuvaharjoitusta. Olennaista on, että mielikuvaharjoitukseen kuuluu se, että kaikki menee hyvin. En tiedä, toimiiko tämä, mutta yritän tarjota muuta ajattelemista kuin ne normaalit pelonaiheet:

Muistele kuinka kone lähtee. Henkilökunta antaa turvaohjeita ja kone rullaa kiitoradalle. Sitten se starttaa: tunnet kiihtyvyyden. Kun katsot ikkunasta, kone on vaakasuorassa, mutta kiihtyvyyden vuoksi voit kokea näköharhan: jos katsot koneen sisälle, se näyttää olevan nokka koholla, vaikkei vielä olekaan. Sen varsinaisen nokan nousun tuntee sitten erikseen. Kun kone irtaantuu kiitoradasta, oikein joltisetkin töyssyt ja vatsasta sieppaaminen ovat normaaleita asioita. Tuuli on pyörteistä maanpinnan tuntumassa. Lähdönjälkeisinä sekunteina ja minuutteina voit kuulla ja tuntea värinöitä ja hurinoita jotka johtuvat laskutelineiden kääntymisestä sisään, laippojen (siivissä olevia osia) nostamisesta, ilmastoinnista, moottoritehon muutoksista ja koneen kiihdytyksestä.

Yleensä koneen kulku vakautuu, kun se saavuttaa korkeutta. Jos olet lentämässä pitkälle, matkalentokorkeudelle nousu voi kestää 15 - 30 minuuttia.

Lennon rauhallisin vaihe on matkalento. Henkilökunta palvelee asiakkaita ja koneen äänessä tapahtuu vain vähän muutoksia. Matkan aikana lentokorkeutta voidaan muuttaa muun liikenteen takia tai pitkillä matkoilla polttoainetalouteen liittyvistä syistä. Reittiin kuuluvat kaarrot lennetään rauhallisesti, eikä niitä välttämättä edes huomaa: horisontti vain näyttää olevan ylempänä tai alempana ikkunassa, kuin äsken.

Tavallisesti lähestymislennon alkua ei juuri huomaa. Moottorien käyntiääni saattaa hiljetä ja tulee ne tutut kuulutukset selkänojista ja turvavöistä. Jossain vaiheessa lentäjä voi käyttää ilmajarruja. Ne ovat siiven yläpinnalta esiin kääntyvät levyt, joilla hidastetaan nopeutta. Jos et näe niitä, ne voi silti huomata koneen värinästä. Kun tullaan alemmille korkeuksille, pyörteet saattavat jälleen ravistella konetta. Todennäköisesti ne täräykset jotka sinusta tuntuvat epämiellyttäviltä, ovat koneen ja lentäjien kannalta mitättömiä.

Kun kenttä alkaa jo olla lähellä, tavallisesti muutaman minuutin lentomatkan päässä, kone usein kaartelee päästäkseen liukupolulle eli ilmaan kuvitellulle liukuradalle, joka johtaa koneen kiitoradalle. Sen kaltevuus on kolmisen astetta. Siivistä tulee esiin laipat, joiden liikkeet kuulet jos osaat kuunnella. Nopeus voi tuntua hidastuvan voimakkaasti ja pitkään. Se johtuu siitä, että hidastettavaa vauhtia on paljon, esimerkiksi lähes viidestäsadasta vajaaseen kolmeensataan kilometriin tunnissa. Laskutelineet kääntyvät koneen alta esiin ja voit kulla hurinaa ja keveitä tömäyksiä. Jos on hämärää, matkustamon valot himmenetään laskun ajaksi. Maisemia ihailevia se tietenkin miellyttää, mutta himmennys on myös turvatoimi.

Lopulta liidetään hetki kiitoradan yllä. Siiven ja kiitoradan välissä on paineaalto, joka kantaa konetta hetken. Lentäjä (tai automatiikka) saattaa myös vielä viimeistellä koneen laskeutumisasentoa. Lähes samanaikaisesti kun pyörät tömpsähtävät kiitorataan, ilmajarrut ponnahtavat siiven yläpinnasta. Tällä kertaa niiden tarkoitus on nitistää siiven nostovoima. Hyvin pian sen jälkeen myös etupyörä laskeutuu kiitoradalle ja jarrutus alkaa toden teolla. Liikennelentokone käyttää siihen pyörien jarruja ja moottoreita. Kuulet kuinka moottorien käyntiääni nousee ja varmasti myös tunnet hidastuvuuden. Kun moottorien käyntiääni jarrutuksen jälkeen hiljenee, rullataan vielä portille. Voit istua tovin aivan rauhassa, vaikka hätäisimmät jo kilistelevät turvavöiden solkia. Rullaus portille voi kestää joitakin minuutteja ja kenties joudutte odottelemaan muita rullaavia koneita. Koneesta poistuttaessa moikataan iloisesti henkilökuntaa ja hyvällä tuurilla voi saada luotua pikaisen silmäyksen ohjaamoon, joka näyttää mutkikkaalta mutta on ankaran järjestyksen tyyssija.

Vierailija
2/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota oli miellyttävä lukea. Kiitos kun näit vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentopelosta pääsee helposti ja nopeasti eroon NLP-tekniikoiden avulla. Lisää infoa: http://wwww.hpaconsulting.fi/index.php?page=eroon-lentopelosta

Vierailija
4/12 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lentäminen on helvetin esikartano, mutta kyllä siitä selviää. :)

Itse tykkäsin nuorempana lentää, mutta yhden tosi ikävän insidenssin jälkeen lentäminen on ollut tosi ahdistavaa. Ei mulla ainakaan altistus auta. Olen lentänyt n. 30 lentoa vuoden sisään, ja kyllä se aina vain on stressaava ja ahdistava kokemus. Mutta kyllä siitä tosiaan selviää, ja järkkään aina itselleni jonkin verran palautumisaikaa lennon jälkeen ennen varsinaista ohjelmaa.

Jotenkin herttaisilta tuntuu nämä "päivässä kuntoon" -terapiakurssit. :) Kyllä minä ainakin voisin käydä vaikka joka päivä turvakurssin tyyliin istuskelemassa lentokoneessa, joka rullailee maan pinnalla. Enkä minä pelkää koneen tippumista tai muuta sellaista, ja lennän pienimmällä potkurikoneella siinä kuin isommallakin, äänetkään ei haittaa - vaan se lentäminen. Minulle on kyllä sattunut lennoilla kaikenlaista: pari viikkoa sitten menomatka kesti muutaman tunnin sijaan 18 tuntia, joulukuussa jouduin koneessa ensihoitamaan sairaskohtauksen saanutta ja olen itse sairastunut pahasti lentokentällä ja sen vuoksi joutunut lääketieteelliseen toimenpiteeseen, jolta olisin ilman lennon aiheuttamaa viivytystä välttynyt. Kyllä se lentäminen ainakin tuon sairaskohtauksen osalta lyhensi radikaalisti yhden matkustajan elinajan ennustetta. :(

Minäkään en kyllä suosittele alkoholia, rauhoittavia tai muuta turruttavaa. Ennemmin minä ainakin olen reaktiovalmiina kuin vaikka känässä.

Mikä siinä lentämisessä on pahinta? Auttaisiko ajatus, että eihän siinä tarvitse muuta kuin sietää asiaa? Siis istua penkissä, olla litistämättä vierustoverin kättä ja kirkumatta. ;)

Vierailija
5/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpottaako tieto siitä, että vaivasi on todella yleinen? Itse olen tehnyt niin, että olen aina koneeseen mennessäni kertonut lentoemännille, että minulla on lentopelko. On helpottanut paljon, että he ovat jotenkn pitäneet minua silmällä ja kyselleet välillä, että mitenkäs jakselen. Toinen helpottava ajatus on, että pelkoon ei kuole. Olen antanut itselleni luvan pelätä. Jos psyykkaa itseään liikaa, tahtoo tulla jännitystila vain pahemmaksi. Tsemppiä lentoon! :)

Vierailija
6/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpottaako tieto siitä, että vaivasi on todella yleinen? Itse olen tehnyt niin, että olen aina koneeseen mennessäni kertonut lentoemännille, että minulla on lentopelko. On helpottanut paljon, että he ovat jotenkn pitäneet minua silmällä ja kyselleet välillä, että mitenkäs jakselen. Toinen helpottava ajatus on, että pelkoon ei kuole. Olen antanut itselleni luvan pelätä. Jos psyykkaa itseään liikaa, tahtoo tulla jännitystila vain pahemmaksi. Tsemppiä lentoon! :)

Olen lukenut ja tiedän, että meitä on paljon. Olikohan jossain että jokaisella penkkirivillä on ainakin yksi pelkoinen. Juu pelkoon ei kuole, mutta...

Ja joku ehdotti pään vetämistä täyteen. Ei kiitos todellakaan. En edes yhtä olutta, drinkkiä yms ota koneessa koskaan.

Vierailija
7/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmällä lennollani päätin ottaa selvää, mistä jutussa pääni sisällä on oikein kyse ja kohdata pelon. Eli istuin penkissä, yritin tietoiseesti rentouttaa kehoni jne. Samalla ajattelin voimakkaasti, että olen tässä nyt, en yritä päästä tilanteesta pakoon. Tunnustelin fiiliksiäni ja pohdiskelin asiaa. Annoin ikään kuin pelon tulla ja tehdä mitä se tekee. Puolen tunnin päästä pelko oli kadonnut jonnekin. Jos sinulla on mahdollista tehdä tällainen harjoitus huomenna, niin kokeilepa. Ota härkää sarvista! t. se edellinen kommentoija.

Vierailija
8/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse peruutin matkan lentopelon vuoksi eikä kaduta.

Vierailija
9/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmällä lennollani päätin ottaa selvää, mistä jutussa pääni sisällä on oikein kyse ja kohdata pelon. Eli istuin penkissä, yritin tietoiseesti rentouttaa kehoni jne. Samalla ajattelin voimakkaasti, että olen tässä nyt, en yritä päästä tilanteesta pakoon. Tunnustelin fiiliksiäni ja pohdiskelin asiaa. Annoin ikään kuin pelon tulla ja tehdä mitä se tekee. Puolen tunnin päästä pelko oli kadonnut jonnekin. Jos sinulla on mahdollista tehdä tällainen harjoitus huomenna, niin kokeilepa. Ota härkää sarvista! t. se edellinen kommentoija.

Yritän muistaa tämän huomenna. Toki voi olla, että olen niin hermoraunio, että kaikki järkevä katoaa mielen sopukoista. Kaikki hyvät ohjeet katoaa. Kiitos vielä kerran.

Vierailija
10/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeen pelkureitä te olette?

Lentäminen on turvallista ja näin ollen pelkonne on naurettavaa.

Vierailija
11/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

naurettavaa. Ihminen kuten moni muukin eläin kokee olonsa uhatuksi suljetussa tilassa, josta ei ole pääsyä pois. Meitä ei myöskään ole suunniteltu lentelemään taivaalla. Vaistoissamme on tieto siitä, että tämän ei pitäisi olla meille mahdollista. Lentämisessä yhdistyvät sitä paitsi aika monet fobiat. Samalla kertaa korkean paikan kammo, avaran paikan kammo ja vielä suljetunkin paikan kammo. Ei ole mikään ihme että pelottaa. Ja tämä ei tarkoita, etteikö siitä pelosta voisi päästä! Mutta ymmärrettävää se on.

ihmeen pelkureitä te olette? Lentäminen on turvallista ja näin ollen pelkonne on naurettavaa.

Vierailija
12/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että rauhottavat on keksitty. Otat yhden ennen koneeseen menoa ja se tuskaisa pelko pysyy poissa. Voisit jatkossa harkita, etenkin kun alkoholia et halua lennolla käyttää. (Uskon, että pelko syynä siihen, että niiiiiin monet ryyppää koneessa).

T. toinen lentopelkoinen, jolle yleislääkäri määräsi rauhottavia, mutta enpä tullut käyttäneeksi kuitenkaan, kun huomasin ennen lentoa olevani raskaana :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan