Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanoin työnantajalle, että olen raskaana. Mutta en ole oikeasti :/

Vierailija
29.07.2011 |

No koko juttu menee näin. Kuulin toiselta taholta, että firmasta ollaan erottamassa aika monta työntekijää ja kuulemma minäkin olen siinä listalla. En voi mitenkään menettää työpaikkaani, meillä on lainaa ja kaikkea.

No paniikissa keksin sitten megaidean, sanon että olen raskaana eikä mua voida erottaa.

Työnantaja ei tietenkään tiennyt että tiedän, että se haluaa erottaa mua ja oli aika hämmästynyt ja onnitteli mua.

Nyt olen pulassa, voiko se pyytää jotain paperia todisteeksi raskaudesta?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee sun on nyt pakko tekeytyä raskaaksi. :)

Vierailija
2/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei mitään papereita tarvitse toimittaa ennen kuin pitää hakea äitiyslomaa eli viim. 2 kk ennen laskettua aikaa. Jäänet kuitenkin kiinni asiasta muutaman kuukauden kuluttua jo. Tosi sitten voit tietty jäädä saikulle ja sanoa, että tuli keskenmeno. Toivottavasti tarvittava määrä ihmisiä on irtisanottu siihen mennessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei se voi vaatia todistusta muuta kuin siinä tapauksessa että erottaa sut ja sä valitat siitä.

Vierailija
4/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos silloin ei ole antaa todistusta raskaudesta niin sinun ei katsota olevan raskaana.

Vierailija
5/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se oli paniikkiteko kun en voi todella menettää työpaikkaa. Mieheni on jo työttömänä.

Sain kuitenkin lisäaikaa, ehkä ne erottaa nyt jo tarpeeksi ettei tarvitse myöhemmin... Toivotaan.

Tai ehkä hankkiudun parin kk sisällä oikeasti raskaaksi? Toinen lapsi olisi kyllä haaveissa, mutta ei ihan vielä. Jos työnnän vaan tyynyä paidan sisään :D Ja koitan keksiä jotain.

Ap.

Vierailija
6/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haiskahtaa aika provolle.! vai onko todellakin joku aikuinen nuin lapsellinen.?! Miksi ei yhtä lailla voisi erottaa vaikka oot raskaana jos kerta työntekijöitä pitää vähentää.?

Vierailija
7/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta teit vain fiksun vedon tilanteessasi. Kunhan et jää vaan kiinni.

Vierailija
8/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap!

Tyyny vaan paidan alle... Ei sitä "vauvaa" tarvitse koskaan esitellä työpaikalla!

Vierailija
9/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kyllä joku arvaa.

Pitää nyt vain toivoa ettet tule oikeasti raskaaksi. Nimittäin sitten jäät kyllä kiinni, kun se äitiysloman alku kuitenkin lasketaan sen oikean raskautesi mukaan :-)

Vierailija
10/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin kk:n päästä saat keskenmenon. Varmaan yt:t sitten jo ohi?

Vierailija
11/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi ei saa töitä, taloutenne ei kestä.

11

Vierailija
12/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

Työnantaja vain joutuu mitä todennäköisimmin todistamaan että valinta irtisanottavaksi ei johdu raskaudesta. Työnantajat eivät juuri koskaan halua lähteä todistelemaan ja ottamaan riskiä mahdollisesta oikeusjutusta, sen vuoksi raskaus "suojaa" tässä tapauksessa irtisanomiselta.

Toinen juttu sitten on, jos työnantajalla on ollut tuo lista irtisanottavista olemassa jo ennen tietoa raskaudesta, silloinhan heillä on todiste siitä että raskaus ei ole ollut syynä irtisanomiselle. toinen juttu on sitten se onko Ap:n työpaikka niin iso että noudatettava YT-lakia --> siinä tapauksessa irtisanottavien lista on laiton, jos se siis tehty ilman YT-neuvotteluja tai ennen niitä, sellaisella työpaikalla jossa neuvottelut käytävä.

Vierailija
13/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

feikkaamista... Sitäpaitsi tuotannollisista syistä saa irtisanoa raskaana olevankin jos muitakin irtisanotaan!!

Vierailija
14/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ehdoton juttu, sille et voi mitään.

Olen itse ollut työpaikassa tappelu irtisanomisjärjestyksestä meni niin rajuksi että MUUT TYÖNTEKIJÄT kiertelivät vaatimassa raskaustodistuksia niiltä, joiden oletettiin sen vuoksi saaneen pitää työpaikkansa. Karmeaa katsottavaa, eikä muuten kuulu muille sitten pätkääkään. Mutta kun sovitaan irtisanomisjärjestyksestä, luottamusmiehellä on oikeus pyytää raskaustodistusta nähtäväksi. Muutenhan hän ei voi toimia oikein.

Toisaalta on olemassa sekin minimaalisen pieni mahdollisuus, että sun työantaja ei koskaan todistusta vaadi ja silloin sitä ei kannata hänelle tyrkyttääkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän