Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko psykopaatti vain lääketieteellinen termi kuvaamaan pahaa ihmistä?

Vierailija
27.07.2011 |

Miten ajattelet tämän asian?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse olen aina ajatellut että psykopaatti on tunteeton hullu joka voi tehdä mitä vain tuntematta omantunnontuskia.

Vierailija
2/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeastaan kysymykseni. ap

mutta itse olen aina ajatellut että psykopaatti on tunteeton hullu joka voi tehdä mitä vain tuntematta omantunnontuskia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykopaatti on henkilö joka ei pysty tuntemaan empatiaa toisia kohtaan. Hän ei pysty siis samaistumaan toisten tunteisiin eikä ymmärrä miten hänen tekonsa vaikuttavat muihin.

Empatiakyky löytyy ihmisen etuaivolohkosta. Jos se vaurioituu ihmiseltä häviää empatiakyky. Tämä voi tapahtua joko ennen syntymää tai vaikkapa aikuisiällä.

Vierailija
4/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

termi (tai sitten vaan epatarkkaa kansankielta). "Paha" ihminen voi olla luonnevikainen tai sairas, tai jotain ihan muuta (esim. vain nayttaa "pahalta" tietyn ihmisen nakokulmasta), sille mita kutsutaan "pahaksi" on monta selitysta...

Vierailija
5/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni psykopaatti ei ole ns. hullu eikä mielisairas. He voivat hyvinkin olla erittäin älykkäitä. Heidän pahuutensa ja julmuutensa ovat syvällä ihmisen persoonassa, luonteessa, siellä, mitä ei pystytä korjaamaan esim. lääkkeillä tai terapialla kuten eritasoisia mielen sairauksia. Se juuri tekee heistä niin vahingollisen ympäristölleen. Mikäli tällaiseen vakavaan luonnehäiriöön yhdistyy väkivaltainen pakkomielle, tuloksena ääritapauksissa voi olla tällainen tuhoisa joukkomurha.

Vierailija
6/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan kaikki. Vaikka he eivät ole empatiakykyisiä, he tietävät mikä on oikein ja mikä väärin, käyttäytyvät opitun kaavan mukaan.

Minkä he sille voivat, että tunteet puuttuvat. Varmaan keskuudessamme on psykopaatteja enemmän, kuin nämä muutama hörhö. He osaavat sopeutua joukkoomme ja tulevat toimeen toisten kanssa.

Vierailija
7/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykopatiahan on ihmisen persoonan, luonteen häiriö - aivojen poikkeavuus, jolle on hankala tehdä mitään. Kyvyttömyys empatiaan, tunteisiin. Luultavasti ei parannettavissa nykylääketieteen keinoin.

Mielisairaudet (vaikkapa masennus, skitsofernia...) eivät ole sillä tavalla synnynnäisiä, vaikka toki taipumus voi periytyä. Niihin voi liittyä pahimmillaan erilaiset harhat (esim. kuulee ääniä). Lääkkeitä löytyy, aika usein. Harvoin esim. masentunut ihminen on joukkomurhaaja, useimmiten lähinnä vaaraksi itselleen, ahdistunut.

Vierailija
8/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on psykopaatille vain peliä!

Exäni lienee jonkinasteinen psykopaatti/narsisti, kun syytti minua siitä, että hakkasi minut ja siitä, että petti minua.

Hän ei koskaan puhunut tunteista muutenkaan, vaan toiminnasta, teoista, sanoi itseään koneeksi, parhaaksi, voittamattomaksi jne.

Vierailija
9/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä katse joka katsoo ikään kuin läpi

Vierailija
10/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkikateen on helppo sanoa mita tahansa.

Vierailija
11/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero sosiopaattiin veteen piirretty viiva

Termejä sosiopaatti ja psykopaatti voidaan nykyisen käsityksen mukaan käyttää lähes identtisinä. Aiemmin termi valittiin sen mukaan, millaisia syitä oli todettu ko. ongelman takana. Mikäli esim. sosiologit olivat katsoneet häiriintyneen käyttäytymisen taustalla vallinneet sosiologiset syyt, käyttivät he termiä 'sosiopaatti'. Toisaalta jos psykologien mielestä syyt löytyivät ennemmin psyykestä tai perimästä, käyttivät he mieluummin termiä 'psykopaatti'. Termi on voinut siis vaihdella asiantuntijan mukaan.

Suomessa nykyisin olevan ICD-luokituksen mukaan lähinnä psykopaatin diagnoosia olevat henkilöt potevat epäsosiaalista persoonallisuushäiriötä (dissocial personality disorder). Toisessa luokituksessa myös engl. 'antisocial personality disorder'.

Vierailija
12/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääketieteelliset termit ovat sopimuskysymyksiä.

Vierailija
13/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitannut kehenkään tiettyyn. Näitä ihmisiä on vain tullut joskus vastaan eläässä ja tuo katse heille yhteistä

Vierailija
14/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitannut kehenkään tiettyyn. Näitä ihmisiä on vain tullut joskus vastaan eläässä ja tuo katse heille yhteistä

etta jos voitaisiin tuo noin varmasti tietaa (nakematta mitaan muuta ihmisesta kuin katseen, ei siis tekoja tms) niin sehan olisikin vallan yksinkertaista, heivattaisiin vain tietyn katseen omaavat lahtokohtaisesti lukkojen taakse ja avot, maailma olisi pelastettu...

Vierailija
15/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei ollut mikään maailman mies sillä tavalla,vaan ihan tavallinen raksamies. Aloin ihmetellä, kun sain lapsemme, ettei isä halunnut mukaan synnytyksiin. Ei koskaan kehunut minua, "ettei nousisi kusi päähän" hänen sanojensa mukaan.

Hän sai lähteä poikien kanssa risteilyille ja minne vaan, minun piti pysyä kotona. Kerran sain "valvotusti" mennä hänen siskonsa kanssa viihteelle, jossa hänen siskonsa järjesti minulle ansan juottamalla liian voimakasta alkoholia mehun seassa, jolloin meni toimintakyky ja jäin yöksi muualle, mutta nukahdin sinne.

Miehen sisko meni sillä välin pettämään omaa miestään ja soitti miehelleni, että minä olen vieraissa!!! Huh, huh!

Myöhemmin sain tietää, että omani oli pettänyt minua kaikkien kavereideni kanssa, saattanut kaksi vierasta naista raskaaksi suhteemme aikana yms. kivaa. Ja minusta tehtiin syypää kaikkeen!

Ja tätä kaikkea siedin 15 vuotta ja tein lapsetkin tuon kanssa täysin tietämättömänä. Luulin, että mies on illalla hallilla laittamassa aamuksi työkaluja valmiiksi kuten sanoi tai verstaalla tekemässä minulle yllätystä, joita en koskaan saanut. Huoh, miten tyhmä olinkaan!

Eniten harmittaa, että tässä kului mun ikävuodet 20-36 eli ne parhaat vuodet.

Vierailija
16/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me muutkaan. Minä uskon, että jokaisessa meissä on kyky pahaan, ajattelemme joskus pahoja ajatuksia, ja teemme pahoja tekoja. Ja viehätys pahaan näkyy väkivaltaviihteessä, väkivaltauutisissa ja siinä, että julmuudet, kuten vaikka kertomukset keskitysleireistä, kiehtovat.

Mutta terveessä ihmisessä on myös jarruja sille pahan teolle. Tunnemme empatiaa, emme halua tappaa, ja tuottaa tarkoituksella pahaa oloa. Ja moraali, uskonnollinen vakaumus jne lisää niitä jarruja. Psykopaatilta nuo jarrut vain puuttuvat, ja hän toteuttaa impulssejaan sen mukaan, mikä häntä hyödyttää, ja tuntuu hänestä järkevältä.

Vierailija
17/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kaikki lähtee, ei kellään ole syntyjään mitään "pahaa sielua". Uskon että jonain päivänä psykopatiaankin ja muihin persoonallisuushäiriöihin on lääkkeet tai muu parannus, kun nyt ei ole (paitsi terapia toimii joihinkin).

Vierailija
18/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole paha??

Vierailija
19/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juueioo pahoja ei, taivas varjele!! Taidat olla tosi-tosi nuori ja naivi. Toivottavasti et elämäsi aikana joudu tekemisiin yhdenkään vakavasti luonnehäiriöisen kanssa. Siinähän sitte jäisit ihmetteleen, miten he tulevatkaan toimeen ihmisten kanssa.. luenko jo avemariaa sun pirstoutuneen itsetunnon ja halvautuneen henkisen puoles takia, täh?!

Siskot, vakavasti puhuen. Narsistinen, epäsosiaalinen, huomiohakuinen sekä epävakaa ovat kaikki persoonallisuushäiriön eri muotoja. Ei sitä silti tarvitse alkaa naapuria kyttään, viekö se kokolattiamatot ulos tampattaviks vai ostiko vauvaperunoita peräti alennusmyynnistä. Kyllä sen kuulkaa huomaa ihan muusta.

Niin mullekin sanottiin JÄLKEENpäin, että oli silmistä nähnyt ex-mieheni sairaan luonteen. Justjoo. Olisipa kertonut silloin kun näki!!

Vierailija
20/32 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tekee pahaa. Kumma ettei kohta ole muuta kuin lääketieteellistä horinaa aivojen välittäjäaineista yms. Ihmisellä on TAHTO, jota hän toteuttaa.

Joidenkin elämässä pahuus on vallitsevampaa, toiset ajavat enemmän hyvää. Sitten on niitä joilla ei juuri päämääriä eikä tahtoa ole, kunhan kelluvat jossain ja ihmettelvät.