Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku jolla tosi runsaat menkat ja otit hormonikierukan - vähenikö vuoto oleellisesti??

Vierailija
26.07.2011 |

Mulla on megalomaaniset menkat, vuodan 8-9 päivää ja neljänä, viitenä ekana päivänä tulee vuodon mukana isoja hyytymiä. Töissä en pääse vessaan milloin vain ja työ on fyysistä (jolloin vuotoa tulee enemmän ja se valuu herkemmin siteen ohi kuin vain paikallaan istuessa) joten pärjätäkseni joudun pitämään superimukykyistä tamponia jättisiteen kanssa.

Nyt harkitsen hormonikierukkaa mutta apua, kaveri kertoi, että sen kanssa ei saa pitää tamponia! En oikeasti pärjää, jos tällainen verivirta jatkuu enkä saa pitää muuta kuin sidettä. Onko jollain muulla täällä ollut runsaat menkat ja nyt hormonikierukka? Miten kävi, vähentääkö se todella merkittävästi vuodon määrää, niin kuin mainostetaan? En tiedä, uskallanko kokeilla, kun on kuitenkin aika kallis jos joudunkin sen hetikohta poistattamaan. Toisaalta jos se toimii ja vähentää vuotoa, mun elämänlaatu paranisi merkittävästi.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kierukka 9 kuukautta, vähensi kyllä vuodon määrää mutta vutopäiviä lisäsi, eli vuosin ton yheksän kuukautta putkeen tiputteluvuotoa niin että oli pakko käyttää koko ajan pikkuhousunsuojaa. Sitten en enää jaksanut vaan otatin sen pois.

Vierailija
2/24 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekan synnytyksen jälkeen menkat juuri tuollaiset että oli jo hankalaa olla töissä. Edes suurin tamponi ja side ei aina riittänyt. Kun otin kierukan kohta 3 v sitten kuulin tamponikiellosta vasta kun kierukka oli asetettu. Pieni paniikki tuli mutta vuoto tosiaan väheni aivan dramaattisesti, jopa siihen pisteeseen että nykyään menkkoja ei oikeastaan ole. Ensin oli tiputtelua 3 kk putkeen mutta kun se loppui, ei tullut MITÄÄN varmaan puoleen vuoteen. Nyt parin viime vuoden aikana menkat ilmenee yleensä niin että vessassa pyyhkiessä on vähän tuhrua, laitan sit pikkuhousun suojan ja se saattaa vähän likaantua päivän aikana. EIKÄ MUUTA!!! Ehkä kerran, pari vuodessa saattaa olla pari päivää että pitää ihan vaihtaa päivän aikana se pikkuhousun suoja. Eli elämänlaatu on todellakin parantunut huimasti ja rahaakin säästynyt kun paketillinen pikkuhousun suojia riittää vuodeksi.

Vielä siitä tamponijutusta. Mulle sanottiin että tamponia ei voi juuri siksi useimmat käyttää että vuoto niukkenee niin paljon että on vaarana että kierukan naru takertuu tamponiin. Jos kuitenkin jollain vuoto jatkuu melko runsaana niin tamponia voi käyttää etenkin niinä runsaan vuodon päivinä, silloin ei ole vaaraa että kierukka tulisi tamponin mukana ulos.

Eipä voi muuta sanoa kuin että todellakin suosittelen hormonikierukkaa. Mullakin ne runsaat vuodot oli kestäneet jo kauan, oli mieletön helpotus. Eikä ole kipuja eikä muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on hormonikierukka keksitty! Reilun viikonkin kestävät menkat lyheni muutamaan päivään, vain 1 päivä, kun vuotaa "kunnolla" ja sekin vain aavistus entisestä. Käytän tamponeja edelleen. Menkkani ovat ehkä viidesosa entisestä ja kipuja ei lainkaan.

4 vuotta sitten hormonikierukan hommannut

Vierailija
4/24 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täydellisesti saman tien.

Nyt kun olen liki nelikymppinen, pientä vuotoa on ollut ajoittain. Käytän menestyksellä tamponeja.

Vierailija
5/24 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saakin käyttää. En sitä tarvitsekaan, jos vuotoa on vähän, mutta jos tällainen runsas vuoto jatkuu niin tarvitsen kyllä.

Tuosta alun pitkästä tiputteluvuodosta olenkin kuullut ja sitä en oikeastaan pelkää. Mulla on nykyään kierto 24 vrk ja vuodan siis nykyisellään jo joka kolmas päivä. Vaikka se muuttuisi jokapäiväiseksi tiputteluvuodoksi, niin jos isot vuodot jää samalla pois, se voisi olla helpompaa kuin nykytilanne.

Jos muilla on lisää kokemuksia, kertokaa vain! Kiitos jo näistä, luulen, että uskallan näilläkin tiedoilla jo sen kierukan laitattaa :)

ap

Vierailija
6/24 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli reilun vkon pituiset menkat aina ja ekat päivät järkkyjä hyytymäklönttejä.

Ei ole ollut huolta siitä, etten voi käyttää tamponia nyt, kun on h-kierukka. Ei mulla nimittäin ole menkkoja. Tai on, mutta ne on sellanen yhden päivän lievä kipuilu toisessa nivusessa ja hiukan ruskehtavaa tai punertavaa vuotoa parilla vessakäynnillä paperiin...

Eli suosittelen! Ollut mulla nyt neljä vuotta.

Vierailija
7/24 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kuullutkaan ettei tampoonia sais käyttää, mutta enpä ole tarvinnutkaan.

Vierailija
8/24 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on samanlaiset menkat. pakko juosta silti ekat äivät vessassa vaikka supertamppooni ja supergoodnight side päällä. pimmpa siinä hautoo kun melkein pari viikkoa pitää siteitä kuukaudesta.

en ole uskaltanut mirenaa ottaa kun monilla jatkuu tuo tiputtelu kuukausi tolkulla ja kaikenlaista muuta ikävää on ilmennyt.

Vierailija
9/24 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kestää pidempään ja enemmän kipuja :(.. toisaalta kuirukka ollut vasta 5 kk... ja nyt vasta oli ekat oikeat kuukautiset..

Vierailija
10/24 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiputteluvuotoon. Mutta ei ole vielä omia kokemuksia, kierukka on vasta harkinnassa.

Vierailija
11/24 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiputteluvuotoon. Mutta ei ole vielä omia kokemuksia, kierukka on vasta harkinnassa.

mutta kyl siihen hermot menee kun oikesti oli koko ajan ollut tiputtelua!!!! nyt vasta tämä 6 kuukausi alkanut hyvin...

Vierailija
12/24 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kerronpas nyt sitten, miten kierukka on toiminut, jos joku muukin kaipaisi tietoa :) Voin todellakin suositella tätä! On toiminut aivan loistavasti! Alussa (noin 4kk) tiputteluvuotoa oli paljon, lähes joka päivä, ja menkat olivat melkein entisellään. Hiukan niukempi vuoto, mutta silti piti käyttää tamponi+sideyhdistelmää parina päivänä, muina pärjäsin pelkällä siteellä. Kuukautiset kestivät k10-12 päivää ja siihen nuo tiputtelut päälle. Olin jo vähän pessimistinen, kun tuota kesti sen 4kk. Mutta nyt kierukka on ollut 6kk ja tiputtelu on täysin loppunut ja kuukautisvuoto kestää enää viitisen päivää ja pärjään pelkällä siteellä! Sitä täytyy vaihtaa nelisen kertaa päivässä, mutta verrattuna aikaan ennen kierukkaa, tämä on aivan ihmeellisen hyvä tilanne. Saan esimerkiksi nukuttua kunnolla menkkojen aikana, kun ei tarvitse ravata sidettä vaihtamassa yöllä. Mahtava keksintö tämä hormonikierukka :)

ap

Vierailija
13/24 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkat kokonaan. Ja kyllä kierukankin kanssa voi tamponia pitää.

Vierailija
14/24 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan minimaalista vuotoa saattaa olla yhtenä päivänä kuusta. Mä olen ainakin tykännyt kovasti. Littaminen sattui, mutta sen jälkeen ei ole ollut pahaa sanottavaa.

Vierailija
15/24 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin vuosia erittäin runsaista menkoista, jouduin käyttämään superPlustamponin varmenteena aina sidettä ja vaihtoväli oli n.2 tuntia. Kävin tutkimuksissakin, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Kuukautiskiertoni oli 28 päivää, mutta vuoto kesti 1,5 viikkoa. Elämä oli hirveetä. Kokeilin kuukuppiakin ja se toimi ehkä hiukan tamponia paremmin, mutta vaihtoväli oli pakko pitää alle kahtena tuntina.

Käytin normaaleita ehkäisypillereitä ja kokeilussa oli n. 10 eri merkkiä. Kokeilin ehkäisylaastareita ym. mutta lopulta 35 -v. täytettyäni aloin saamaan niin pahoja oireita hormonivalmisteista, että jouduin lopettamaan.

Menin pyytämään sterilisatiota, mutta gynekologi suositteli ensiksi vielä kokeilemaan hormonikierukkaa. Epäilin ja pelkäsin oireita, mutta päätin kokeilla. Runsaat menkat jäivät kohdallani historiaan heti. Ekoina kuukausina oli vain pientä tihru vuotoa (ruskeaa), johon riitti pikkuhousunsuoja. Sen jälkeen ei ole ollu mitään vuotoja. Vaihdoin reilu vuosi sitten kierukan ja vaihdon jälkeen oli vähän vuotoa, mutta käytännössä olen ollut vuodoton kohta 7 vuotta. Mitään päänsärkyjä, lihoamisia, kohonnutta verenpainetta ei ole ollut, mutta jonkinverran karvankasvu lisääntyi, mutta paha sanoa oliko kierukka sen takana, voi olla, että karvat ovat ikälisä. Ihonlaatu huononi hieman, mutta ei pahasti. Mikään sekundäärinen oire (iho, karvoitus) ei merkitse mitään sen rinnalla, että elämänlaatu koheni merkitsevästi.

Suosittelen.

Vierailija
16/24 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkei minulla kierukkaa olekaan..

Olin usean vuoden kuopuksen jälkeen ilman hormonaalista ehkäisyä. Ennen lapsia söin Femoden-pillereitä lähes 10 vuotta.

Nyt sain itseni vihdoinkin gynekologille, kun tehokkaampaa ehkäisyä kaipasin ja myös apua tosi runsaisiin kuukautisiin. Ajattelin että tällaiselle lähes nelikymppiselle suositeltaisiin ilman muuta hormonikierukkaa, mutta yllätyin kun gyne ehdottikin ensisijaisesti pillereitä. Näitä voi kuulemma syödä 50-kymppiseksi asti, ja ovat "luonnollisempaa hormonia" kuin monet muut pillerimerkit.

Olen syönyt kylläkin vasta yhden levyn näitä Qlaira-nimisiä pillereitä, mutta toistaiseksi tuntuvat sopivan hyvin, ja menkat oli tosiaan sellaiset pari päivää pitkät ja hyvin niukat. Ihanaa! Pientä tiputteluvuotoa on ollut joinakin päivinä muuten, muttei kovin häiritsevästi.

Tämäkin vaihtoehto siis löytyy meille "vanhemmille" naisille, jos ajatus kierukasta ei miellytä..

Vierailija
17/24 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari ekaa kuukautta jatkuvaa tiputteluvuotoa (parin pvän tauolla) sen jälkeen menkkojen aikaan noin viikko tiputteluvuotoa (ja kun sanon tiputtelu, tarkoitan että en tarvinnut yleensä edes pikkuhousunsuojaa) reilut puoli vuotta. Vuoden kun oli kierukka ollut, menkat loppui kokonaan. Vain pieni vihlonta noin joka toisten menkkojen aikaan ja joskus aavistus ruskeaa valkovuodossa.

Ennen reilun viikon menkat, jotka runsaat ja kivuliaat.

Vierailija
18/24 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toinen jo menossa. Menkat olivat järkyttävän runsaat ennen kierukkaa, vähintään 8 päivää, mitkään tamponit eivät riittäneet jne.

Pillerit auttoivat sen verran, että tiesi, milloin menkat alkavat - kestoon eivät juuri vaikuttaneet.

Ensimmäisen kierukan kanssa vuotoa tuli pari viikkoa, pientä tuhrua, pikkuhousunsuojalla pärjäsi. Sitten kuukautiset loppuivat kokonaan.

Pidin kierukkaa reilut 6 vuotta (gynekologin luvalla), lopussa alkoi taas tulla pientä tiputtelua, mutta pärjäsin ilman pikkuhousunsuojiakin.

Nyt toinen kierukka menossa, ensimmäisinä päivinä pientä tuhrua, sen jälkeen ei mitään.

Ja mikä parasta: pillereillä ja ehkäisyrenkaalla (juu, sitäkin kokeilin) seksihalut pienenivät selvästi, kierukka ei vaikuta haluihin - seksielämä on vilkasta, halut kohdillaan.

Vierailija
19/24 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Itselläni on verenvuototauti joten kuukautiset olivat todella runsaita ja kesti aina (runsaina)viikon!

Nyt hormonikierukan kanssa kuukautiset kestää 3-4päivää ja yleensä pärjään pelkillä pikkuhousun suojilla!

Joten kyllä iso muutos tuli itselleni ainakin hormonikierukan ansiosta. :)

Vierailija
20/24 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistettävä sika-tyyppiset menkat neljän raskauden ja kolmen synnytyksen jälkeen. Hormonikierukan asennus lopetti vuodot kokonaan.