natriumglutamaatista...
Tiesittekö, että ihmisen keho tuottaa natriumglutamaattia myös ihan itse? Ja sitä on luonnostaan esimerkiksi tomaateissa, sienissä ja äidinmaidossa?
Eli sitä ei voi vältellä mitenkään.
Ja kyllä, se on aivan samaa tavaraa kuin myös E 621, olipa se missä vaan :)
Kommentit (6)
Kyllä minä pystyn välttelemään ihan hyvin silloin kun ostan ja laitan ruoat itse. Juhlissa tai kylässä en kyllä kysele, onko sitä ruoissa, vaan kärsin mieluummin vatsavaivat jotka siitä saan. (Juuri siksi, etten viitsi selitellä, kun kaikki eivät sen haitallisuutta halua ymmärtää - kuten ilmeisestikin ap.)
Mutta ylenpalttisesti käytettynä on vahingollista. Kuten niin monen muunkin aineen.
Olen nähnyt aineen vaikutukset lapsessani kiinalaisruoan (jota lapseni rakastaa) jälkeen.
Sehän on yksi luonnollisesti esiintyvistä aminohapoista. Tai siis sen suolo. Siksi en jaksakaan paasata sen vaaroista, koska jos syö kohtuudella niin mitään haittaa siitä ei ole.
mut en silti anna lapsille ikinä ranskalaisia,nuggettejä,kalapuikkoja enkä todellakaan mitään aasialaista ruokaa.Sitten kin ne on tarpeeksi vanhoja pilaamaan ite terveytensä niin pilatkoon mut niin kauan kuin vaan voin niin en edes kerro niille et ranskalaisia on olemassa.
natriumglutamaatin kanssa pätee sama hyvä neuvo kuin niin monen muunkin asian kanssa: kohtuus.
Suolan korvaajana se on hyvä, mutta elintarviketeollisuudella tais joillain hieman mopo karata käsistä.
Nyt sitten mennään turhaan toiseen äärimmäisyyteen.
Tero
mutta silti koen tarpeettomaksi lisätä sitä ruokaan. Se on meille turha mauste, sillä käytämme hyviä raaka-aineita ja oikeita mausteita.