Vanhojen huonekalujen laittamisesta tietävät!
Mulla on semmoinen armeijan arkku, jonka alkuperäisen maalauksen haluaisin säilyttää. Kuitenkin pinta on paikoin vähän huonossa kunnossa sen takia, että arkkua on joskus säilytetty hetken ulkona. Ajattelin tehdä arkusta olohuoneen pöydn, joten olisi kiva saada pinta vähän sileämmäksi ja kestäväksi. Voisiko maalipinnan päälle panna lakkaa tai jotain vahaa? Millaista?
Kommentit (8)
luulisimpa että ihan lakkaamalla muutaman kerroksen voisi toimia. Kannattaa selittää tilanne maalikaupassa, varmasti osaavat neuvoa.
rautakaupasta, mutta ei tuntunut olevan heille kovin tuttu asia... Lakkaa mä ajattelin, mutta mietin vain, kannattaisiko tuohon laittaa jotain tiettyä lakkaa.
Ap
siitä mitä materiaalia kys arkku on ja millainen käsittely siinä nyt on.
Umpipuisen arkun voi hioa puhtaaksi ja laittaa maalin, vahan, petsin tai vain lakan päälle.
Vanerisen voi kanssa hioa, mutta vain niin että vain se viilunpinta rikkoutuu, ei niin että koko viilu on puhki ja sitten laittaa lakan ati maalin, petsikin sopii jos on puunvärinen alkujaan.
Jos lakkaat niin venelakka on sellainen mikä kestää, se tosin täytyy tehdä HYVIN tuuletetussa ja pölyttömässä tilassa...
Suosittelen vahaa, koska se onluontoystävällisempi ja sen voi uusia ilman mitään kommervenkkejä....
että en hio, koska haluan säilyttää maalipinnan. Haluan vain jonkun suojaavan kerroksen maalin päälle, mutten oikein tiedä, millainen lakka tai vaha olisi sopiva.
onkin vaikeampaa, koska jos laitat siihen lakan niin se voi reagoida alkuperäisen käsittelyn kanssa (rupee kuplimaan, irtoaa, ei kuivu tms) Varsinkin jos et tiedä tarkkaan millä se arkku on käsitelty.
Mä luulen että joku huonekaluentisöijä osaa paremmin auttaa.
Kas kun olennaista olisi tietää, millä se arkku on nyt maalattu. Minkä PÄÄLLE sitä lakkaa siis aiot panna - pohjamaalin laatu vaikuttaa käsittelyn valintaan.
Itse en kyllä lakkaisi vanhan maalin päälle, helposti alkaa kupruilla.
Voisitko panna siihen vaikka lasilevyn päälle?
Jos et voi, kannattaa hieno arkku kiikuttaa entisöijälle, tuo vaatii ammatti-ihmisen silmää.
arkulla antiikkiarvoa niin elä tee mitään kaikki mitä teet voi alentaa sen arvoa
harrastelijaa paikalla?