Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G:Minkäikäselle lapselle viikkorahaa ja kuinka paljon?

01.11.2005 |

Meillä ei tuo viikkorahan maksaminen varmaan vielä ole ihan ajankohtaista mut mietityttää vaan, että miten niitä raha-asioita lapsille pitäis opettaa...ja minkäikäisenä?

Kun nyt ne tuntuu luulevan et raha kasvaa puussa :)

Lapset siis nyt vasta 4 ja 5 vuotiaat!

Eli minkäikäsille lapsille olette alkaneet maksaa viikkorahaa? Onko rahan edellytyksenä kotityöt tms? Pitääkö lapsen maksaa rahoista vaatteet vai mihin sen pitää riittää?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

6- ja 8-vuotiaille. Toinen eskarissa ja toinen 2.luokalla. Ehtona on että pitävät huoneensa järjestyksessä... vaihtelevalla menestyksellä.

karkit ostan minä la.n karkkipäivänä, lähinnä säästävät noita rahoja esim. Duel masterseihin ym. pikku sälään...

jatkossa varmaan annetaan noin 3-5 ¿ viikkorahaa kun osaavat ja ymmärtävät rahan arvon paremmin...

Vierailija
2/9 |
02.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

4- eikä 7-vuotiaalle. Syynä lähinnä se, että pojat saavat tosi usein kolikkoja isovanhemmiltaa ja isäkin tapaa tyhjätä taskunpohjansa poikien säästölippaisiin. Heillä on siis ihan kivasti rahoja joka tapauksessa (itse asiassa vien lippaat pari kertaa vuodessa pankkiin ja laitan rahat poikien tilille; useampi kymmenen euroa niissä on aina ollut...) Noista lippaista saavat sitten joskus ottaa muutaman euron kauppaan mukaan ja ostaa esim. sarjiksia tai jonkin pienen lelun - joka ostokseen täytyy silti pyytää vanhempien lupa, joten ihan mitä vaan ei omillakaan rahoilla saa ostaa.

Meillä ei vanhempikaan poika ole koskaan kapinoinut tätä systeemiä vastaan tai vaatinut viikkorahaa. Eipä hänellä toisaalta ole ankaria velvoitteitakaan vaan siivoukseen osallistuminen on aika satunnaista ja tapahtuu aina vasta monen käskyn jälkeen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut antaa 5¿ viikossa meidän 11-vuotiaalle tytöllemme. Sillä pitäisi sitten osaa karkit, lehdet ja kaikki sellainen tyttöjen rakastama pikkukrääsä. Olen kyllä jo välillä miettinyt olisko se vähän liikaa.

Vierailija
4/9 |
02.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös rahat menevät jääkiekkokortteihin, dualmastereihin ja namiin. Ollaan yritetty olla ostamatta karkkia, niin että poitsu voi itse ostaa viikkorahallaan jos karkkia haluaa syödä. Lisätienistiä poika saa kun myy joskus kirpputorilla omia vaatteitaan tai vanhoja leluja.

Vierailija
5/9 |
02.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalainen saa euron viikossa ja nuorempi sisko 50 senttiä. Tämän lisäksi saavat kumpikin euron, jolla saa ostaa karkkia karkkipäivänä ja loput säästöön.

Ihan uus on tämä systeemi ja en vielä osaa sanoa toimiiko se.

Nyt on ainakin vielä tehty niin, että en edes anna noita rahoja kukkaroihin vaan on laitettu vaan listalle, että paljonko kummallakin on ja sovittu, että pitää vanhempien kanssa sopia rahojen käytöstä. Yritetään siis opettaa säästämään johonkin vähän isompaan juttuun. Jos itse saisivat päättää niin luulen, että ostaisivat joka viikko Tiimarista eurolla tai 50 senttisellä, jotain " tosi ihanaa ja tarpeellista" .

Vierailija
6/9 |
02.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kouluun menneet saavat 15 ¿ /kk, josta vähennetään kännykkälasku. Sen lisäksi heidän pitäisi maksaa karkkipäivänamunsa itse mutta aika usein ne sentit tai euro(t) uppoavat perheen ruokalaskuun...

Sääntö on myös se, että me tarjoamme normaalit ostokset ja lelut, kirjat, yms. Jos lapset haluavat jotain ekstraa, saa sen toki ostaa omilla säästöillään. Nytkin vanhin kävi katselemassa uutta PC-peliä itselleen, toinen on haaveillut massiivisen eläinlelukokoelman keräämisestä...

Vierailija
7/9 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkorahan ehtona on huoneen kohtuullinen siisteys lauantaina ja karkit pitää ostaa omilla rahoilla. Nuorempi rupesi kesällä kyselemään miksi isosisko saa viikkorahaa, mutta hän ei. Vanhempi alkoi saada viikkorahaa mennessään kouluun. Pienempikin halusi itse siirtyä mieluummin viikkorahaan, kuin saada äidin kauppalaskuun namia ja joskus satunnaisia pikkuleluja.

Meillä tulos kesällä alkaneeseen käytäntöön on se että isommalta menee edelleen ainakin joka toinen viikkoraha sivu suun, kun ei viitsi huonettaan järjestää. Raha katoaa milloin minnekin taskun pohjalle ja jos sitä on kaikki viimeisetkin menee karkkiin ja likojen tilpehööriin. Pienemmällä oli syyslomareissulla säästettynä yli 20 euroa rahaa, koska ei ole katsonut namien ostoa kovin tarpeelliseksi. Ja rahat on pysyneet tiukasti tallessa kukkarossa. Noilla rahoillaan sitten osteli dual masters kortteja, pokemon-hahmoja yms ' tarpeellisempaa' .

Eli ei näköjään se ikä ainoastaan ratkaise, miten oppii rahaa käyttämään. Nuorempi käy kyllä jo kovia neuvotteluja, että hänen viikkoraha pitäisi myös nostaa 3 euroon. Molemmat kerää myös pulloilla lisärahaa.

Vierailija
8/9 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtona on huoneen järjestyksessä pitäminen. Tuntuu välillä unohtuvan, jolloin minäkin puolestni unohdan viikkorahan maksamisen. Eli menee vähän kausissa. Välillä tyttö vahtasi rahojaan kuin pahinkin roope, ei suostunut mitään ostamaan, hautoi vain ja valitteli että: " Jos jotakin ostaa, niin minulta menee rahaa. Äiti osta sinä!" joojoo Välillä likka on ostamassa jokaikistä pompulaa ja tarra-arkkia, haaveilee jsotain kalliimmasta muttei jaksa säästää.

Vähän olen miettinyt sitä, onko viikkoraha vielä oikein ajankohtainen, sillä sekin että on rahaa (ja valta päättää edes hieman omasta kulutuksestaan) on tuonut tytölle lisää stressiä. Tuntuu siltä, että hän on enemmän haluamassa jotakin, jos pussissa on edes euro. Välillä tuntuu siltä, että tytönkin on helpompi olla, kun voi luottaa siihen että tarvittavat tavarat hankitaan kyllä, se on vanhempien velvollisuus.

Siitä en jokatapauksessa lipsu, että ne sovitut hommat pitää olla tehtyinä. Muuten pienemmät on epäreilussa asemassa.

Vierailija
9/9 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset 7 ja 5 v. Just aloitettiin vanhemman lapsen aloitteesta/pyynnöstä viikkorahan maksaminen. Meillä viikko raha edellyttää kotitöitä.

Mietittiin lasten kanssa 4 askaretta (tiskikoneen tyhjäys, omat pyykit pyykkikoriin, pikkusisaren 1v. vahtiminen/viihdyttäminen jos pyydetään vartavasten (leikkivät toki muutenkin keskenään mutta maksullinen palvelu :) erityistarpeeseen) sekä oman huoneen viikkosiivous.

Kolme ekaa kartuttaa viikkorahaa 0,10-0,20e/krt, viikkosiivouksesta saa 1e. Ehtona on että jos viikkosiivous jää tekemättä. jää saamatta myös nuo pienemmät summat.

Ja joka perjantai lista ns. nollataan eli maksetaan viikon tienestit. Viime perjantaina 7v. sai 1,60e ja 5v. 1,20.

Lapset tuntuu motivoituneen tuosta systeemistä, huonekin pysyy siistimpänä kun ovat huomanneet miten paljon helpompi viikkosiivous on kun järjestelee tavaroita viikollakin.

Rahoillaan lapset saavat tehdä (periaatteessa) mitä vaan. Lauantaikarkit ja kaiken muun ostamme me. Kummasti vaan ei kuluttaminen kuitenkaan innosta, vaikka lupa olisi ei malta rahojaan helposti tuhlata :)