Osako joku rauhoita minua?:( raskaus+alkoholi
Join ennen rv4, melko paljon. Join 3vuotta eron jälkeen runsasti. Nyt raskaana. Olenko aiheuttanut lapselle Fas, Fae, sydänsairauksia?
Jos äiti on käyttänyt runsasti alkoholia ennen raskaaksi tulemista+alkuraskaudessa runsasti? Onko vauva pillalla?
Kommentit (42)
että siinä ei välttämättä näy yhtään mitään outoa. Kaikki voi olla kunnossa ja kun syntyy ei olekaan, yhtä lailla on näitä joilla ultran mukaan epäilty jotain vammaa ei kun syntyy onkin terve. Takuuta terveydestä ei saa ja tämä on fakta.
niin kaikki on ok. Eli ei ole vaikutusta alkioon. Tämä siis tarkoittaa että on hoksannut menkkojen perusteella olevansa raskaana...
Eli niin kauan kuin mä en tiedä jotain asiaa,sitä ei ole olemassakaan.??????
Saa aikamoiset myrkyt syödä, että jotain tapahtuisi ja silloin yleensä keskenmeno. Sikiön sydänkin alkaa sykkiä vasta rv6.
niin kaikki on ok. Eli ei ole vaikutusta alkioon. Tämä siis tarkoittaa että on hoksannut menkkojen perusteella olevansa raskaana...
Eli niin kauan kuin mä en tiedä jotain asiaa,sitä ei ole olemassakaan.??????
Älä kysele täällä asiasta, ota yhteyttä teratologiseen palveluun ja neuvolalääkäriin. Et saa täältä kaipaamaasi vastausta.
meinaat stressata muusta (esim vauvan liikkeistä, omasta syömisestäsi raskaana, jne)? Ja tiedäthän että äidin stressikin on pahasta vauvalle?? Nyt rauhoitut! Jos siellä nyt jo olisi pahasti jotain vialla niin kyllä se kesken menisi!
Vauvan saanti on loppujen lopuksi ihan arpapeliä.. Ei sitä lopputulosta voi ikinä ennustaa!
mutta keskityt nyt vaan omaan ja vauvan hyvinvointiin ja toivot parasta niinkuin muutkin raskaana olevat :)
vaikket olisi juonut pisaraakaan, vauvallasi voisi olla jotain pielessä, ei sitä koskaan voi tietää 100% varmuudella. Mutta ennen raskautta jumisillasi ei ole merkitystä sikiöön, ainoastaan sinun omaan kuntoosi ja vointiisi. On totta että vauvan täkreät elimet muodostuvat alkuraskauden aikaan ja ovat silloin herkästi vahingoitettavissa esim. lääkkeillä tai alkoholilla, mutta yleensä se tarvotsee sitten aktiivisempaa juomista.
Juttele neuvolassa tai lääkärillä asiasta, he ovat ammattilaisia ja osaavat kertoa sinulle faktoja. täällä monilla on vääriä oletuksia "tietoina" ja se lisää vain tuskaasi.
mun tietääkseni pitäis tulla mitään eli sillon ku normimenkat muutenki ois alkanu:)
huolestuttaako sinua saada mahdollisesti vammainen lapsi juomisesi takia, vai ylipäänsä saada vammainen lapsi? Todennäköisesti et ole juomisellasi aiheuttanut alkiolle haittaa, mutta oletko ajatellut että mitä tahansa muuta vammaa ja vikaa voi lapsella silti olla? Olisitko sujut sen kanssa, niin kauan kun et ole itse sitä aiheuttanut? Rakenneultrassa katsotaan sydän aika tarkasti läpi, ei sitä tarvitse erikseen pyytää.
itse myös join ja poltin paljon alkuraskauden aikana, tietämättä että olin raskaana. Myös ennen raskautta vietin melko railakasta elämää alkoholin ja tupakan kera. Rv4 tein testin ja shokki oli melkoinen... plussan tultua loppui tupakonti ja alkoholin juonti. Nyt minulla on 2,5kk vanha tyttövauva joka on täysin terve!! en usko että noin alussa raskautta olet saanut tehtyä mitään pahaa lapsellesi.
siis jos ei ole tosi pahaa vammaa saanut vauva.
Alkoholi vaikuttaa lapsen keskittymiskykyyn ja usein vasta isompana tulee esiin keskittymishäiriöitä. Turvallista rajaa alkoholin käytölle ei ole. Viikkosi kuitenkin niin vähäiset, että tuskimpa olet mitään suurempaa ehtinyt lapsellesi aiheuttaa. Nauti raskaudestasi äläkä murehdi.
Ainahan VOI tulla ihan mitä vaan vikoja ja sairauksia, mutta ei se tarkoita, että niitä automaattisesti tulisi. Ainoastaan sinä tulet hulluksi, jos tota meinaat stressata koko raskauden ajan.
Joskus olen kuullut sanottavan, ettei vahinkoa aiheudu niin kauan kun ei tiedä olevansa raskaana. Poislukien siis nämä "menin mahakivun takia lääkäriin - olin 7. kuulla" -tapaukset..
? ....
ap