Hoitovapaalta äitiyslomalle: Kela-asiaa!
Eli te, jotka olette hakeneet nyt uutta äitiyspäivärahaa perustuen edellisen vanhempainpäivärahanne perusteena olleisiin tuloihin (siis niin, että saatte 2.lapsesta saman rahan kuin mitä saitte ensimmäisestä!):
Miten se merkitään tuohon äitiyspäiväraha-hakemukseen? Vai huomioiko Kela sen automaattisesti?
Olen siis jäämässä suoraan hoitovapaalta toiselle äitiyslomalle, ja esikoinen on alle 3 v.
Kommentit (13)
.. näin Kelan täti ehdotti kun soitin ja kysyin asiaa, kun huomasin, ettei sille ollut " omaa kohtaa" lomakkeessa.
Eli pyysin lisätietoja -kohdassa, että äitiysraha määräytyisi edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan, koska esikoiseni on alle 3v ja jäin äitiyslomalle 1.10.2005 jälkeen.
Olen kerran aiemminkin tätä samaa kysellyt saamatta enempää kuin yhden vastauksen...
Eli onko jo kokemuksia, päteekö em.uudistus myös kolmatta odottavien kohdalla, joiden kakkonen alle 3v.?
" 1.10.2005 alkaen vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista. Uudistus koskee niitä perheitä, joiden uusi äitiysrahakausi alkaa 1.10.2005 tai sen jälkeen"
tälläisen kopioin kelan sivuilta, joten ainakin minä ymmärrän sen niin, että saisit tuon saman kolmannesta lapsesta, kuin kakkosesta.
Saako äitiysrahakauden aikana HOITOTUKEA muista lapsista jotka on alle 3??
Uudistus koskee myös kolmatta jne. odottavia. Ehtona saman vanhempainrahan säilymiselle on tosiaankin tuo aiempi alle 3 v. lapsi ja sitten se, että vanhempainraha on perustunut työtuloon. Näin ollen sama raha on mahdollista säilyttää vain kerran, sillä uutta, toisesta tai kolmannesta jne. laskettavaa vanhempainrahaa ei lasketaaan enää työtuloon perustuvaksi eli tällä systeemillä tai rahalla voi hankkia kaksi lasta peränjälkeen putoamatta ihan minimille.
Selvensikö yhtään?
En mä ainakaan saanut hoitotukea esikoisesta äitiysrahakaudella, oli 1,5v., kun kakkonen syntyi.
Osaisitkohan Kukkamaaria vielä vääntää mulle tätä rautalangasta... Siis eiks vanhempainraha aina perustu työtuloihin ellei sitten ole se minimi? Mä olen siis saanut esikoisen 9/01 ja kakkosen 3/03, esikoisen äitiysloman alusta sain 3kk:n palkan työnantajalta eli vuodesta 2001 olen ollut siis 11kk palkalla ja 1kkn äitiysrahalla. Ja ko.vuoden mukaan siis laskettiin kakkosen äitiyspäiväraha. Niin eli mikäs tilanne mulla siis sinun tulkinnan mukaan tulisi nyt olemaan? Putoisinko sittenkin minimille? LA siis helmikuussa -06.
itse ymmärsin, kun kävin kelasta kysymässä, että kun saat kakkosesta äitiysrahaa, niin myös esikoisesta saa hoitovapaarahaa (tms) mutta jotenkin sovellettuna. eli ei saa molempia rahoja kokonaan, vaan kela sen jotenkin laskee..
Hoitotuesta maksetaan se osa joka menee vanhempain rahan yli. Eli siis jos hoitorahasi on suurempi kuin vanhempainrahasi, saat sen ylimenevän osan hoitorahaa. Kyselin tätä asiaa kelasta juuri viimeviikolla. Hoitorahaan täytyy hakea muutosta vanhempainraha päätöksen saatua, että osaavat laskea uuden summan tulojen muututtua. Hoitorahaa kun ei hoitorahaa laskiessa katsota tuloksi, muta vanhempainraha katsotaan. Mä en ainakaan saa esikoisesta (silloin 1v4kk) mitään kun vanhempainraha on n. 300e suurempi...
Joo mäkin kirjoitin ihan erikseen että huomioivat sen esikoisen äitiyspäivärahan.
Joku kyseli HOITUEN saamisesta äp-rahakauden aikana. Minä saan esikoisesta (joka siis 1 v 4 kk kun vauva syntyy) VAIN LISÄOSAN, joka on tulosidonnainen. Mieheni opiskelee eli siksi saan sitä. Tulorajat siihen löytynevät vissiin KELA:n sivuilta. Mutta sitä kaikille samaa KOTIHOIDONTUKEA eli olikos nyt sitten hoitorahaa EI SAA JOS äitiyspäiväraha on kovinkin suuri... siinä on joku raja siis sillekin.. tietääkseni kuitenkin minimiäp-rahaa saavat kyllä saavat sitten jotain enemmänkin...
Osaisitkohan Kukkamaaria vielä vääntää mulle tätä rautalangasta... Siis eiks vanhempainraha aina perustu työtuloihin ellei sitten ole se minimi? Mä olen siis saanut esikoisen 9/01 ja kakkosen 3/03, esikoisen äitiysloman alusta sain 3kk:n palkan työnantajalta eli vuodesta 2001 olen ollut siis 11kk palkalla ja 1kkn äitiysrahalla. Ja ko.vuoden mukaan siis laskettiin kakkosen äitiyspäiväraha. Niin eli mikäs tilanne mulla siis sinun tulkinnan mukaan tulisi nyt olemaan? Putoisinko sittenkin minimille? LA siis helmikuussa -06.
[/quote]
Oletko ollut kakkosen jälkeen töissä? Minulle Kelasta sanottiin, kun kysyin asiaa seuraavaa. Kolmannen lapsen raha määräytyy edellisen vanhempainrahan mukaan, koska a) lapsi on alle 3 v. ja edellinen raha perustui työtuloon eli raha ei ollut minimi. Jos kuitenkin päättäisimme hankkia heti perään neljännen lapsen, vanhempainraha tipahtaisikin minimiin, koska ns. saman työtulon voi hyväksilukea vain kahdesti Adalmiinan tapauksessa siis kakkosen kohdalla raha on perustunut jo edelliseen lapseen. Näin ollen voisin kuvitella, että tipahtaisit minimille, jos et ole ollut kakkosen ja kolmosen välillä töissä.
Koska asia ja laki on uusi, kannattaa kuitenkin varmistaa asia Kelasta. Toivon mukaan osaavat vastata, sillä minäkin varmistelin asiaa useammasta Kelan toimistosta, kun en ensimmäisestä saanut varmaa vastausta. Totesi vain, että asia on sen verran uusi ja heillä ei ole vielä ollut asiasta koulutusta.
En ole ollut kakkosen jälkeen töissä. Niinhän siinä varmaan käy, että putoan minimille... jäin vain sitä miettimään, että katsotaankohan kakkosen äitiysraha lasketuksi ykkösen äitiysrahan mukaan eikä työtulojen, vaikka tosiaan ko.vuodesta 2001 siis 11kk palkkalistoilla ja 1kk äitiysrahalla. Nojoo, sen taki näitä vatvon, että tiedän ainakin täällä meillä Espoossa annettaneen tosi monenlaisia tulkintoja ja vastauksia näihin asioihin, kun säädökset niin uusia...
Mietityyttää kans toi äp-rahan määräytyminen. Olisin luullut, että saan saman ku kakkosesta, koska se äp-raha perustui kuitenkin verotukseen, jäin myös mammalomalle joulukuussa. Mutta katsellaan nyt, parinviikonpäästä voi laittaa hakemuksen.
Huomioivat sen automaattisesti. Ainakin mulla kävi niin, koska ei ollu esittää muitakaan tuloja. Ja sitte siihen tuli vielä joku pieni korotuski plussana :)