Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ODOTUS, OPISKELU JA TUET?

20.07.2011 |

Aloitan nyt syksyllä amk opinnot, mutta olen myös raskaana. Tiedän jo sen, että äitiys- ja vanheimpainrahat tulevat 2010 vuoden tulojeni mukanaa (lapsi syntyy maaliskuussa 2012). Ja jos nostan opintotukea samalla kun äitiyspäivärahaa, saan silloin minimin jälkimmäisestä.

Voinko siis olla nostamatta opintotuen, kun äitiyslomani alkaa ja opiskella silti sen mitä vielä jaksan ja nostaa äitiyspäivärahaa palkkani mukaan (joka on melkoisen huima tukiin verrattuna)??

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni voit toimia noin, että nostat äitiyspäivärahaa palkan mukaan ja opiskelet. Kelan sivuilta tai toimistosta kuitenkin kannattaa tarkistaa asia. Joka tapauksessahan voit olla nostamatta opintotukea. Aikoinaan esikoisen syntyessä (2002) sain palkan mukaan äitiyspäivärahaa, vaikka olin vielä kolme kuukautta opiskelija. Eli jos tuosta ei ole tilanne muuttunut, niin pitäisi onnistua.

Vierailija
2/4 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta siinä on joku kuukausiraja, kuinka kauan pitää olla nostamatta opintotukea, että saa palkan mukaan ä-rahaa. Olisiko peräti 6kk oltava opintotuetta.. Ja toki jos sitten ä-rahakaudella nostaa opintotukea, saa ko. kuukaudelta sen minimin. Itse olen aina saanut vain minimin - mutta eipähän tipu sitten korkealta, kun kotihoidontukikausi alkaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/4 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

itse aloitin opiskelun tammikuussa AMK:ssa ja nostin opintotukea toukokuuhun asti. Kesäkuun olin töissä ja sain siis palkkaa. Äitiysloman aloitin kesäkuun lopussa ja äitiyspäiväraha lasketaan vuoden 2009 tulojen mukaan. Mitään puolen vuoden "karenssia" opintotuen jälkeen mulle ei siis ainakaan tullut.

Opiskeluista sen sijaan sanottiin, että äitiysloman aikana voi suorittaa keskenolevia kursseja loppuun, mutta merkintöjä niistä ei voi saada ennen kuin vasta palattuaan läsnäolevaksi kouluun. JOS oikein ymmärsin, on toki mahdollista myös ilmoittautua läsnäolevaksi kouluun äitiysloman aikana (siis aikana, jolloin saa äitiyspäivärahaa), mutta itseäni ainakin ohjattiin miettimään tarkkaan haluaako niin tehdä, koska pienen vauvan kanssa ei välttis voi opiskella kovinkaan täysillä ja meillä ainakin täytyy läsnäolevana sitten olla koko lukukausi ja jos siinä lukukaudessa suorittaa ihan vaan muutaman opintopisteen, kuluu opiskeluoikeutta vähän niin kun hukkaan. Mutta tuokin voi olla koulukohtaista ja kannattaa miettiä mikä on itselle ja vauvalle paras ja toimivin ratkaisu. Opintotukeahan ei ole koskaan "pakko" nostaa, pitää vaan muistaa ilmoittaa kelaan, jos sen haluaa katkaista.

Vierailija
4/4 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin kelaan ja tiedän siis, että tulen saamaan tuet 2010 vuoden palkan mukaan. Paitsi jos nostan opintotukea tai olen töissä äitiyslomani aikana. Aloitan koulun nyt syksyllä, joten ehdin suorittaa lähes koko ensimmäisen lukuvuoden kokonaan. Se askarrutti, että kun laskettuaika on maaliskuun puolessavälin (eli äitiyslomalle jäisin helmikuussa), niin jos vielä helmikuussa jaksan käydä koulussa voinko niin tehdä nostamatta opintotukea siltä kuulta, jotta saan äityspäivärahan palkkani mukaan jo helmikuussa..