Onko kukaan saanut vammautunutta vauvaa
kohtuullisen alkoholinkäytön tuloksena rv 4-7? Tyyliin 0,5 siideriä tai olutta joka toinen päivä.
Kommentit (10)
älä nyt oikeasti raskautta keskeytä vamman pelossa! Tuollainen määrä alkoa ei tee MITÄÄN! Totta kai pidät lapsen.
raskaus oli muutenkin yllätys. ja sitä ennen olin lähes 5 vuotta juomatta mitään edellisten raskauksien ja imetysten takia. olisi vielä kolmisen viikkoa miettiä. miten iso olisi tuon fasdin todennäköisyys näillä tiedoilla?
ap
Eihän tollasesta määrästä tule edes humalaan!! PUOLIKAS siideri.
Onko tää nyt joku veruke sille, että annat tavallaan itsellesi luvan tehdä abortin?!
Mä vetäsin parit tosi huppelit esikoista odottaessani, kun sain vasta viikolla 8 tietää odottavani. Ihan tavallinen lapsi kyseessä.
Nyt järki käteen!
ihan myöhemmässä vaiheessa raskautta (uutena vuotena ja hääpäivänä) eikä ees mitään kamalia seurauksia tullu. Normaali terve vauva syntyi.
Eikös sitä alkoholia pitäisi vetää kaksin käsin melkein koko raskauden ajan ennenkuin varsinaisia pahoja vaurioita ehtii tulla? Ja kuulemani mukaan tupakka on paaljon pahempi myrkky vauvoille?
Miten sä niitä joka toinen päivä olet vetänyt? Mut en kyllä aborttia tuon takia tekis. Toki jotain saattaa olla aiheuttanut, noilla viikoilla kehittyy moni tärkeä asia alkiolla.
Puhu asiasta neuvolassa lääkärille mieluiten, osaa olla realisti ja uskonpa, ettei ole mitään pahaa tapahtunut noilla määrillä ja noin varhaisilla viikoilla.
saat huolen pois. Itselläni oli aika lailla sama tilanne, paitsi kyse oli parin kerran kunnon huppeleista viikkojen 1-6 välillä. Olin tosi huolestunut asiasta, mutta soitto teratologiseen (voi soittaa nimettömänä) auttoi suhteuttamaan asiaa. Voit siis olla huoleti.
Lisätietoja:
Teratologinen tietopalvelu
Avoinna arkisin klo 9-12
puh: (09) 4717 6500
(normaalihintainen puhelu)
Teratologinen tietopalvelu on valtakunnallinen puhelinpalvelu, joka antaa tietoa teratogeeneistä.
Teratogeeneillä tarkoitetaan ulkoisia tekijöitä, joilla on haitallisia vaikutuksia hedelmällisyyteen tai kehittyvään sikiöön. Tällaisia voivat olla äidin tai isän käyttämät lääkkeet, äidin infektiot, sekä erilaiset kemialliset tai fysikaaliset ympäristöaltistukset. Eli voi kysyä myös alkoholialtistuksesta.
Ps. jätä omaan arvoonsa FAS-lapsi kommentit palstalta. Juttele asiasta asiantuntijoiden kanssa. Siellä oli tosi ystävällinen ja ihana palvelu!
Jos joku olisi saanut vammautuneen vauvan tuollaisen alkoholinkäytön seurauksena, niin ei sitä ainakaan tiedettäisi, eikä missään tapauksessa tilastoitaisi alkoholin aiheuttamaksi vammaksi.
Eli tuota ei pidetä vaarallisena, mutta kukaan ei voi varmasti sanoa mikä määrä alkoholia kenellekin ja missäkin vaiheessa saa aikaan mitäkin kehittyvässä alkiossa/sikiössä/vauvassa.
Mutta kyllä tuolla lapselle jonkinasteisen fasdin voi saada aikaan. Näkyy ehkä vasta kouluiässä.
juonut vain noina viikkoina tuon verran, eikä sen jälkeen! Jos lapsi on vammainen, johtuu muusta asiasta.
raskaus oli muutenkin yllätys. ja sitä ennen olin lähes 5 vuotta juomatta mitään edellisten raskauksien ja imetysten takia. olisi vielä kolmisen viikkoa miettiä. miten iso olisi tuon fasdin todennäköisyys näillä tiedoilla?
ap