Jatkaisitko suhdetta, jos puoliso vammautuu?
En meinaa pientä vammaa, vaan jotai suurta, joka vaikuttaa huomattavasti elämään puolin ja toisin. Esimerkiksi, jos puolisosta tulee täysin pyörätuolin varassa oleva, joka vaatii ympärivuorokautista hoitoa.
Näihin tuskin kukaan pystyy varautumaan. Ei sitä tiedä, milloin puoliso joutuu vakavaan auto onnettomuuteen menettäen täysin toimintakykynsä. Loppuiäkseen. Ja jos olette vielä nuoria ja lapsettomia, mutta silti sitoutuneet toisiinne.. Mitäs tekisitte?
Itse olen miettinyt tätä asiaa hirveänä, vaikkei olekaan kokemusta. Pelkään vain, että mieheni joku päivä hurjasteluillaan satuttaa muita tai itseään niin pahasti, että joutuu olemaan pyörätuolissa ikänsä täysin muiden autettavana. Mitä sitä silloin tekisi? Rakastan miestäni, tuntuisi mahdottomalta ottaa ja lähteä jättäen mies oman onnensa (ja muiden) nojaan. Mutta mitä elämistä sitten itsellä olisi kun olisi vain kiinni miehessä :/ Toivon ettei näin tapahdu koskaan.
Mitä te tekisitte? Ja jos teille on käynyt vastaavasti, miten olette suhtautuneet, oletteko jatkaneet suhdetta vai ette?
Kommentit (22)
Vammautuneen kanssa jatkaisin tottakai. Psyykkinen sairaus sitten voisi olla eri asia.
Yhdessä olemme olleet 20v, lapsiakin on. Rakastan puolisoani ja enköhän jaksaisi vaikka joskus varmaan olisi vaikeata ja väsyttäisi. Luultavasti iän myötä jonkinlainen hoivasuhde voi tulla kuitenkin eteen, mutta toivottavasti ei ihan vielä. Olen varautunut vanhenemaan mieheni kanssa ja tiedostan että elämä voi tuoda yllätyksiä eteen.
Vammautuneen kanssa olisin, hurjastelijan kanssa en.