Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsiin liittyvistä peloista: nyt rupesin pelkäämään, että 5,5v putoaa kerrossängystä

Vierailija
17.07.2011 |

Tuttu lapsi tippui lastensängystä ja meidän lapset nukkuvat kerrossängyssä. Laita on kunnollinen ja lapsi nukkuu rauhassa. Silti pelkään nyt aivoverenvuotoa ja halvaantumista sängystä putoamisen seurauksena, näin kevyesti aloittaen.

Pelkään siis aina jotain lapsiin liittyvää, mikä ahdistaa enemmän tai vähemmän. Kun keväällä uutisoitiin lasten hukkumisista, pelkäsin hukkumista. Liikenneonnettomuus on kestopelko, samoin huvipuistossa tms. riennoissa tapahtuva laitteesta putoaminen tai muu vastaava hyvin epätodennäköinen asia. Lähinnä onnettomuuksia pelkään, vakava sairastuminen käy myös välillä mielessä.

Ja nyt tämä kerrossänkyjuttu. Lienee äidille normaalia pelätä aina jotakin? Annan lasten sentään mennä ja tehdä asioita ikätasoaan (5 ja 3v) vastaavasti.

Onko muita huolehtijoita? Ja pitääkö mun nyt oikeasti siirtää tuo lapsi pois kerrossängystä (ei ole tilaa oikeasti) vai miten tästä pelosta pääsee? ;)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tippunut lapsena kerrossängystä eikä käynyt juuri mitenkään. Vain käsi murtui, mutta harvassa kai on ne lapset, jotka selviää lapsuudesta ilman murtumia, tikkejä tmv.

Jos pelottaa niin laita patja yöksi lattialle :)

Pelot kuuluu vanhemmuuteen. Jotenkin olisi vain opittava elämään niiden kanssa niin ettei ne ala hallita elämää ja ajatuksia. Itse yritän ajatella, että elämään kuuluu kaikenlaista, niin hyviä kuin huonoja asioitakin. Turha pelätä etukäteen tai vain pilaa oman ja lasten elämän. Jos pahin tapahtuu, se tapahtuu ja sitä murehditaan vasta sitten.

Vierailija
2/16 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laidan ja patjan väliin korottamaan laitaa ja lattialle tyynyjä tai varapatja niin ei satu niin paljon jos putoaa. Näin olet tehnyt jotain toimia ja mielesi vapautuu hieman pelosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sieltä tippua tai sitten ei. En tykkää muutenkaan kerrossängyistä.

Mielummin tavalliset sängyt, vaikka olisi ahdasta.

No mun 7v. poika oli tänään särkänniemen huvipuistossa ja oli ollut siinä moottoripyörässä.

Onneksi en nähnyt, sillä olisin saanut slaagin.

Täytti vasta keväällä 7v.

Ihan samat tunteet täälläkin ja mies pitää mua hysteerisisenä.

Vierailija
4/16 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, en ymmärrä miksi niitä käytetään. Miten olisi sängyn alta vedettävä toinen sänky? Ikeassa esim. yksi tällainen malli.

Vierailija
5/16 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että sinulle joka kerroit pudonneesi ei käynyt mitään, ei tarkoita etteikö huonolla onnella voi käydä pahastikin. Esim. niska/selkä mennä tai tulla aivovaurio. Näin on ihan oikesti käynyt. Kovalle alustalle putoaminen on aina iso riski.

Vierailija
6/16 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tippunut ekaluokkalaisena kerrossängystä enkä edes herännyt. Aamulla heräsin alasängystä, mihin mut oli nostettu... :) Harvassa on luunmurtumat kun nukkuvat lapsi putoaa, koska putoaa rennosti.

Oikeasti, en ymmärrä miksi niitä käytetään. Miten olisi sängyn alta vedettävä toinen sänky? Ikeassa esim. yksi tällainen malli.

Vierailija
7/16 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkään koko ajan että lapsille sattuu jotain. Näin oiekin näkyjäkin, että jotain on sattunut, mm. lapsi kuristuu sälekaihtimen naruun tai jää auton alle tai muuta. Kerran näin todentuntuisen unen, jossa mulla puhelin soi ja siellä kuului ambulanssin yms ääniä ja tuli tosi ahdistava olo, kun tajusin unessa, että lapsi oli isänsä kanssa joutunut onnettomuuteen. Oli tosi todentuntuista ja taisin itkeä herätessäni.

Kauheaa tällainen pelkääminen. Kaduttaa kohta lasten teko/saanti, kun pitää sydän kurkussa pelätä koko ajan. Ja vielä kaikki teini-iän angstit ja tempaukset edessä, pitemmät koulumatkat ja namusetien tai raiskaajien pelko...

Vierailija
8/16 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samanikäiset lapset plus pikkuvauva ja pelkään ihan kaikkea. Esikoinen nukkuu myöskin kerrossängyssä. Olisi tilaa laittaa kaksi erillistä sänkyäkin... Mutta lapset tykkää tuosta. Minä kyllä pelkään. Kaikista eniten liikenneonnettomuutta. Sitten sairauksia. Ja raskausaikoina kohtukuolemaa, pikkuvauva-aikana kätkytkuolemaa :(

He ovat niin rakkaita etten halua ikinä menettää ketään heistä! :(

Vierailija
9/16 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla painui yläetuhampaat (silloin vielä maitohampaat) ikeneen ja ne tuhosivat pysyvien hampaiden aiheet. Toinen etuhammas puhkesi aikanaan mutta pahasti kiillevaurioisena ja oudossa asennossa, toista ei tullut koskaan.

Kyllä näiden elämänikuisten hammasongelmieni kanssa olen ollut katkera vanhemmilleni. Kerrossänky ei koskaan ole turvallinen ratkaisu pienille lapsille.

Vierailija
10/16 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hukkuminen on yksi suurimmista. Vahdin lapsiani ihan hysteerisenä rannalla, enkä päästä kolmevuotiasta yksin edes rantaan heittelemään kiviä veteen (siis etten ole ihan vieressä).

Uusimpana pelkona on auton syttyminen tuleen. Yhden tutun perheessä syttyi vähän aikaa sitten pieni palo jossain auton moottorissa, ja sen jälkeen olen miettinyt, miten saisin irroitettua kolme lasta turvaistuimistaan mahdollisimman nopeasti. Hermostuttaa, kun on melkein pakko jättää lapset yksin autoon esim sen ajan, kun vien marketissa ostoskärryt paikoilleen (no kauppareissun ajan parkkipaikalla pysäköitynä olleen auton syttyminen on varmaan melko epätodennäköistä).

Tulipaloa pelkään muutenkin. Luin jostain lehdestä lapsensa tulipalossa menettäneen äidin haastattelun, ja sen jälkeen olen alkanut laatia mielessäni pelastussuunnitelmia tulipalon varalta.

Kaikkia vaaroja, kun alkaa miettiä, meinaa seota...

Kerrossängystä en ihme kyllä ole huolissani.

Vierailija
11/16 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä pelästyin kyllä niin paljon että purkasimme sen heti. Meilläkin "vain" käsi murtui ja kalloonkin tuli pieni murtuma mutta ei paljon puuttunut että enemmänkin olisi voinut käydä.

Vierailija
12/16 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivotärähdys.

Meillä nukkuu nykyään osa lapsista patjoilla jotka päiväksi pedataan muiden sänkyjen päälle.

Kerrossänkyjä ei meille enä tule.

Pitääköhän mua vaatia että pojat saavat nukkua tulevaisuudessa armeijassa alapedeillä...

Vierailija
13/16 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, vaikka putoaisit kuinka rentona, se ei vaikuta mitenkään pään vammoihin. Aivokudokseen voi tulla vaurio, tai syntyä verenvuotoa aivoihin. Erittäin vakava juttu.

Ja huom huom huom

yleensä lapset Myös leikkivät yläsängyissä. Vaikka olisi kielletty. Eli siel voi pudota muulloinkin kuin yöllä. Ja todellakin, huonolla tuurilla voi mennä liikuntakyky loppuiäksi (niskat/selkä). Tai aivovamman seurauksena käydä paljon muutakin.

Vierailija
14/16 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, vaikka putoaisit kuinka rentona, se ei vaikuta mitenkään pään vammoihin. Aivokudokseen voi tulla vaurio, tai syntyä verenvuotoa aivoihin. Erittäin vakava juttu.

Ja huom huom huom

yleensä lapset Myös leikkivät yläsängyissä. Vaikka olisi kielletty. Eli siel voi pudota muulloinkin kuin yöllä. Ja todellakin, huonolla tuurilla voi mennä liikuntakyky loppuiäksi (niskat/selkä). Tai aivovamman seurauksena käydä paljon muutakin.

Vierailija
15/16 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkään myös kaikkea lapsiin liittyvää. Lapset olleet aina koti hoidossa 4 ja 5.v, en voi palata töihin koska en voi laittaa lapsiani päiväkotiin, koska en voi vahtia heitä. :) Juu on rahallisesti tiukkaa mutta, olen kotona aina ettei joudu hoitoon ilman äitiä. Tietysti käyvät eskarin ja koulun, mutta äiti kotona vastassa. :) Lapset eivät ole olleet koskaan 5 tuntia pidempään hoidossa koska en voi olla lapsistani erossa. Tulee ikävä heitä jo siinä ajassa. Olen yli hysteerinen ja yli huolehtiva äiti. Rakastan lapsiani liikaa. Lapseni on kaikessa etusijalla.

Vierailija
16/16 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turhaa pelkoa. Naurettavaa pelätä tollasia asioita. Oletko muuten kunnossa?