kannattaako myydä asunto ilman välittäjää jos on melko varmaa, että menee todella nopeasti kaupaksi?
Mitä siinä täytyy itse huolehtia, mikä on kaikkein tärkeintä, osaisitko neuvoa?
Kommentit (8)
Teetin kuntoarvion omakotitalosta, löysin ostajan ja varasin ajan pankinjohtajalle joka teki kauppakirjat.
Ihan helppoa eikä mennyt välittäjälle provikkaa. Lisäksi sain talosta paremman hinnan kun välittäjän arvio oli eli tienasinkin siinä...
OKT myydään samallalailla kuin kerrostalokin...
Kuntotarkastukset ovat vapaaehtoista huuhaata. Kuntotarkastuksella ei käytännössä ole mitään merkitystä jos jotakin myöhemmin löytyy. Myyjä on piilevistä vioista vastuussa 5 vuotta. Huom. Jos ylipäätään teette kuntotarkastuksen niin se kannattaa teettää vasta kun olet hyväksynyt tarjouksen. Valitsette tarkastajan ostajan kanssa yhdessä ja maksatte puoliksi. Tällöin kumpikaan osapuoli ei pääse väittämään tarkastusta puolueelliseksi.
Minä en ainakaan hyväksy kuntotarkastusta, joka on tehty ilman, että olen ollut henk. koht. paikalla. Maallikkokin, kun näkee millä asenteella ja kuinka huolella tarkastus tehdään.
Jälkikäteis ongelmiin ei kuntotarkastaja eikä välittäjä ota mitään kantaa eivätkä vastaa mistään (nyt oli oikeudessa missä välittäjä oli valehdellut ja päätyi sen vuoksi vastuuseen).
Ainakin osuuspankki tarjoaa jäsenilleen ilmaisen lakimiehen eli kauppakirjat kannattaa käyttää siellä tarkastettavana. Muutkin pankit taitaa tarjota kauppakirjan tarkastuksen, jos ostaja ottaa asuntolainan ko. pankista (pankki varjelee omaa sijoitustaan varmistalla, että kauppakirja on pätevä).
kuntotarkastus ei ole tarpeen, tämä on taloyhtiö joka huolehtii tarkastukset tietyn väliajoin!
Noista paperihommista olin kiinnostunut, että osataan toimia oikein. Olemme kyllä osuuspankin asiakkaita, joten hienoa jos sieltä tarjotaan ilmaista apua! :)
Olemme maanantaina menossa vasta katsomaan mahdollista uutta kotia, kunhan mietimme valmiiksi! Ei tämä koti ole edes vielä myynnissä :)
ap
kuntotarkastus ei ole tarpeen, tämä on taloyhtiö joka huolehtii tarkastukset tietyn väliajoin!
Noista paperihommista olin kiinnostunut, että osataan toimia oikein. Olemme kyllä osuuspankin asiakkaita, joten hienoa jos sieltä tarjotaan ilmaista apua! :)Olemme maanantaina menossa vasta katsomaan mahdollista uutta kotia, kunhan mietimme valmiiksi! Ei tämä koti ole edes vielä myynnissä :)
ap
OP:sta saa tosiaan apua (tarkistuta kauppakirjapohja vaikka etukäteen), mutta ne voivat yrittää saada sinut tuntemaan epävarmaksi ja saada asunto-osakkeen myynnin kuulostamaan tooosi vaikealta - jotta tulisit heille opkk:n asiakkaaksi! :) nim. kokemusta on.
Eli ole tiukkana, ei asunto-osakkeen myynti mitään tähtitiedettä ole. Muutama paperi kun asiallisesti täytetään, niin se on siinä. Omakotitalon kohdalla ostajat sitten taas ovat varovaisempia ja on vaikeampaa saada itse myytyä.
Isännöitsijältä paperit yhtiöstä ja asunnostasi. Kauppakirjapohjia saa netistä. Yksi paperi on mikä kannattaisi olla on se, joka tehdään tarjousvaiheessa. Eli että ostaja tarjoaa ja sitoutuu ostamaan asunnon tarjoamallaan hinnalla jos hyväksyt tarjouksen. Ja että sopimuksessa on sopimussakko, joka tulee jos peruu. En ole ihan varma mistä näitä saa, käytin itse vanhaa pohjana, joka oli käytössä kun itse ostin ko asunnon.
Meidän teettämä kuntoarvio oli kyllä pätevä vaikka itse maksettiin ja itse asiassa ensi kuussa tulee myynnistä 5v täyteen eikä mitään ongelmaa ole ilmennyt. Mitäpä apua siinäkään tilanteessa välittäjätä olisi ollut jos ongelmia olisi, ei mitään.
Jos talo uudet omistajat olisivat sen jo myyneet eteenpäin olisi vastuumme loppuneet jo silloin.
Joten todellakin kannattaa 5v kokemuksella sanoa että kannatti myydä itse =)
asunto, niin anna palaa vaan. Säästät rahaa omaan pussiin, ja tarvittaessa on helpompi hyväksyä se vähän alhaisempikin tarjous, kun välittäjä ei vie välistä.
Kauppakirjapohjia löytyy netistä, ja voit aika suoraan kopioida omastasikin.. vaihdat vaan nimet jne.
Talonotekirjoja sun pitää tilata näyttöön ja talouslaskelmia or what ever. Saanet nuo isännöitsijältä. Noissa pitäis näkyä muun muassa alustava arvio seuraavan 5 vuoden remonttitarpeista yms.
Omakotitalon ollessa kyseessä kannattaa varmaan olla välittäjä? Tulee kaikki kuntokartoitukset yms. tehtyä, ette joudu vuosien päästä maksumieheksi.