Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potalle mahdollisimman aikaisin

Vierailija
15.07.2011 |

Kävin ystäväni luona kylässä ja he yrittävät opettaa 2,5 vuotiasta lastaan potalle, mutta lapsi ei suostu siihen millään menemään. Kysyivät minulta neuvoa, koska kaikki kolme lastani ovat olleet päivisin kuivia alle vuoden ikäisinä. Viimeisin konttasi potan luo 8 kk vanhana ja taputti vaippaa jos hätä oli.

Heti kun lasta saa alkaa istuttaan 6kk ikäisenä otin sen mukaan aina vessaan, minä istuin pytyllä ja lapsi potalla. Tuli pottaan tavaraa tai ei, niin äkkiä siihen oppivat kun se mahtava juttu tapahtuikin ja pissa tai kakka tuli. Lapset eivät ole tyhmiä!

En osannut heitä neuvoa, sanoin vain miten olen itse tehnyt ja kauhistelivat että ei kai niin pientä voi vielä potalle opettaa. Huh huh tätä uusavuttomuutta.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatellut, että olenpa epämiellyttävä ihminen? Kannattaisi.

Vierailija
2/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole joku kausi? joskus nuo reilu 2veet saattavat tekeytyä osaamattomiksi? ja jos ei vaan ole sujunut aiemmin ja ovat ottaneet aikalisän? oudolta tuntuu joo...meillä kanssa jo 1,5 vuotiaina käyty jo pöntölläkin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatellut, että olenpa epämiellyttävä ihminen? Kannattaisi.

Erittäin lämmin sydämminen ja positiivinen ihminen, sinulla taitaa olla huono olla jos sait tekstistäni negatiivisen sävyn. Jos on paha olla, ajattelee negatiivisesti.

Jos haluat että elämäsi on vaikeaa, se on. Jos haluat olla positiivinen ja elää onnellista elämää, se on helppoa.

Vierailija
4/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt on 1v1kk ja vaippoja menee päivässä 3-4 :) tarpeet tehdään pottaan ja siinä istutaan 10-20min oikein nätisti :)

Vierailija
5/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja vanhemmat on erilaisia. Kaikilta ei onnistu kaikki täydellisesti.

Vierailija
6/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla on opettaa lapset vaipattomiksi? Hyvä kun ei heti synnärillä istuteta potalle.

Kyllä muksut sitten jossakin vaiheessa haluavat vaipat pois. Minä en ainakaan jaksanut esikoisen kanssa tapella jostain potalla käymisestä. Kyllä sitä yritettiin eikä onnistuttu. 2,5-vuotiaana itse alkoi haluta potalle ja vaipasta eroon. Siinä se.

Vierailija
7/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinun vuoden ikäinen lapsesi ei olisi malttanut istua potalla vaan olisi halunnut lähteä konttailemaan ja kävelemään vessassa ja mitkään lelut eikä kirjat kiinnostaisi siinä istuessa??

Kerrohan mitä olisit sinä olisit tehnyt????! Teipannut lapsesi pottaan kiinni?

Kirjoita vinkkisi ettei täällä tarvitse tuntea uusavuttomaksi itseään.... :(

Vierailija
8/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinun vuoden ikäinen lapsesi ei olisi malttanut istua potalla vaan olisi halunnut lähteä konttailemaan ja kävelemään vessassa ja mitkään lelut eikä kirjat kiinnostaisi siinä istuessa??

Kerrohan mitä olisit sinä olisit tehnyt????! Teipannut lapsesi pottaan kiinni?

Kirjoita vinkkisi ettei täällä tarvitse tuntea uusavuttomaksi itseään.... :(

No kai se sitten on myöhäistä vuoden ikäisenä alkaa kun kaikki kiinnostaa ja meno on kova. En osaa tuohon sanoa kun oma juttu on toiminut. Eipä ole tarvinut lapsia pahoinpidellä, sitomalla. Olen rauhallinen ihminen. Mutta minä vain olen lapseni alusta asti totuttanut että vessassa ei ole leluja, siellä tehdään tarpeet. Samoin ruokapöytä on alusta asti ollut syömistä varten. Ei ole syömisenkään kanssa ollut mitään ongelmaa. Ruokapöydässä syödään. Se on siinä mihin lapsi tottuu, jos niitä leluja on miljoona ja koko ajan heilutellaan jotain nenän edessä niin lapsi tottuu siihen, että on koko ajan jotain härdelliä, siksi lapsikin on sitten vilkas. Meillä leikitään ja rellestetään olan takaa, mutta tavalliset jutut on tavallisia. Se nyt vaan toimii meillä, ei siihen ylimielisyyttä tarvita. Oon minäkin monessa asiassa avuton, enkä ole mikään täydellinen ihminen!

Vierailija
9/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

potattanut siitä lähtien, kun ovat istumaan oppineet. Ensimmäinen oli kuiva 1v 3kk ja toinen kaksivuotiaana.

Syy: vaipat ovat epäekologisia ja itse olen laiska kestovaippojen pesijä.

Pääsen helpommalla, kun lapset ovat kuivia.

Vierailija
10/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen pää pyörii muuten ympyrää. Ikää 7 kk. Katsoo sivulle, alas, kääntää päänsä ympäri kuin pöllö. Nälkäkin on, mutta pää pyörii. Kyllä siinä tarvitaan joku katseennaulitsija eteenpäin, jotta se pää pysyy paikallaan, suu aukeaa ja lapsen suuhun saadaan se ruoka ilman, että se käy korvan kautta.

ohis

Vierailija
11/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

potattanut siitä lähtien, kun ovat istumaan oppineet. Ensimmäinen oli kuiva 1v 3kk ja toinen kaksivuotiaana.

Syy: vaipat ovat epäekologisia ja itse olen laiska kestovaippojen pesijä.

Pääsen helpommalla, kun lapset ovat kuivia.

Mä aloin potattaa lapsia 1 v 10 kk:n ikäisinä, jolloin kaksi oppikin saman tien. Toiset oppivat pikkuisen ennen kahden vuoden ikää kuiviksi. Yhtäkään vahinkoa ei yhdellekään tullut edes öisin sen jälkeen.

Vierailija
12/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan hyvä käyttää jo pientä potalla, jos siinä viihtyy. Äitini laittoi meidän esikoisen puolivuotiaana potalle ja välillä tekikin. Kuivaksi oppi täysin vasta 3-vuotiaana, mutta eipä sekään haittaa. Ei ollut mikään kauhea show ja oppi sitten samalla yökuivaksi.

Vierailija
13/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä jaksa pestä vaatteitakaan liian usein, joten kesä on passeli aika napata vaippa pois.

Vierailija
14/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istunu potalla, jo synnytysosatolta alkaen, viimeiset 29 vuotta yhteenmenoon... Ja rinkula perseen ympärillä!!

Tajuutteko te mammat, kuinka täydellisiä te luulette olevanne!? KAS KUN ETTE HOMMAA 18 KARAATIN KULTAA OLEVAN YÖASTIAN RAKKAALLE KULTAMUSSULLENNE.. Multa tulee yrjö ;X

Vierailija
15/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva on käynyt 8vko vanhasta vessassa ja käytetty vessahätäviestintää. Toiset ei vaan uskalla kokeilla sitä tai eivät tiedä siitä mitään tai sitten kokeilevat, mutta ei onnistu. Kaikki aikanaan toiset jaksaa panostaa niin kuin esim. me, mutta mä en esim imettänyt kauaa vuavaa kun se ei onnistunut.

Toivottavasti vessahätäviestintä yleistyy ja sitä uskalletaan kokeilla.

Vierailija
16/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istunu potalla, jo synnytysosatolta alkaen, viimeiset 29 vuotta yhteenmenoon... Ja rinkula perseen ympärillä!!

Tajuutteko te mammat, kuinka täydellisiä te luulette olevanne!? KAS KUN ETTE HOMMAA 18 KARAATIN KULTAA OLEVAN YÖASTIAN RAKKAALLE KULTAMUSSULLENNE.. Multa tulee yrjö ;X

Siisteyskasvatuksesta on ihan kiva jutella. Ei sun tartte siitä syyllistyä.

Vierailija
17/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyt mielipidettä aikaisesta potattamisesta esim. psykiatrilta, saat todennäköisesti ei-suosittelevan vastauksen. Ja se perustuu lapsen kehityspsykologiaan.

Vierailija
18/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyt mielipidettä aikaisesta potattamisesta esim. psykiatrilta, saat todennäköisesti ei-suosittelevan vastauksen. Ja se perustuu lapsen kehityspsykologiaan.

Olen ollut kuiva puolitoistavuotiaana.

Vierailija
19/19 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi ei saisi oppia vaipattomaksi?

Onko siitä jotain haittaa, jos parin vuoden ikäinen jo pysyy kuivana? Tarkoitan nimenomaan pakottamatta ja tappelematta, ilman mitään erityisiä temppuja.

Totta sekin,että lapset ovat erilaisia. Meilläkin vasta nuorin oli se, jonka aikana minäkin vasta ymmärsin, että minkä ihmeen takia tarvitaan niin suuria vaippoja.

Sillä vaan oli niin kiire ja kaikkea muuta tärkeää tekemistä, että vasta 3-vuotiaana oppi kuivaksi, kun muut runsaan vuoden ikäisinä. Eikä meillä koskaan pakotettu eikä tapeltu siitä asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän