Sertralin ja raskaus?
Heippa!
Onko kellään tietoa,voiko kyseistä lääkettä syödä raskauden aikana.
Tänään laitettiin "siemen itämään" ;P ja mietityttää nyt, voinko jatkaa kyseisen lääkkeen käyttöä.
Lääkärin soittoaika vasta ensiviikolla.
Kommentit (8)
Mä syön Sertralin 50mg lääkettä ja olen 24.viikolla raskaana. Söin ennen raskautumista Cymbalta 60mg ja kun aloimme puhumaan perheenlisäyksestä varasin lääkäriin ajan keskustellakseni aiheesta ja vaihdoimme lääkkeen Sertraliniin.. Kyseinen lääkäri sekä sen jälkeen kaikki lääkärit ovat olleet aivan sitä mieltä, että tarpeen vaatiessa syön läpi raskauden. Parempi että äidillä on mieli parempana, raskaus kuitenkin muutenkin heittelee tunteita ilman taustalla olevaa masennustakin..
Vaihdoin siis noin kolmea kuukautta ennen raskautumista lääkkeen ja hyvin on mennyt.. kohta on lääkäri, joten juttelemme varmaan aiheesta vielä, että kokeilemmeko purkaa lääkitystä vai jatkanko läpi raskauden. Ainakin lääkitys vaikuttaa vauvavakuutuksen saantiin eli tietystä yhtiöstä ei irronnut Sertralinin käyttöni takia vauvavakuutusta nyt raskausaikana.. voin siis hakea vakuutusta vauvan ollessa 2kk:n ikäinen. :/
Ja kuitenkin ultrissa vauvalla on kaikki ollut aina hyvin, eikä rakenneultrassa näkynyt mitään epänormaalia. Mut näin nämä menee. Uskon vauvani voivan paremmin, jos minäkin voin hyvin..
Mutta saattaa lisätä keskenmenoriskiä.
kun on jokin pitkäaikaislääkitys, täytyy selvittää lääkeasia ennenkuin alkaa yrittää raskautua.
"Raskaus ja imetys
Kysy lääkäriltä tai apteekista neuvoa ennen minkään lääkkeen käyttöä raskauden tai imetyksen aikana.
Sertraliinin turvallisuutta raskaana oleville naisille ei ole täysin vahvistettu. Sertraliinia tulee antaa raskaana olevalle naiselle vain, jos lääkäri arvioi hänelle koituvan hyödyn suuremmaksi kuin mahdollisen riskin sikiölle. Jos hedelmällisessä iässä oleva nainen saa sertraliinia, hänen on käytettävä luotettava raskaudenehkäisyä.
Kerro kätilölle ja/tai lääkärille, että käytät Sertralin Orion. Käytettäessä raskauden, erityisesti kolmen
viimeisen raskauskuukauden aikana lääkkeet, kuten Sertralin Orion saattavat lisätä riskiä kohonneen
keuhkoverenkierron vastukseen vastasyntyneillä (PPHN), aiheuttaen sinisyyttä ja hengitystiheyden
nopeutumista. Nämä oireet ilmenevät yleensä 24 tunnin kuluessa synnytyksestä. Jos vauvallasi
esiintyy näitä oireita, ota välittömästi yhteyttä kätilöön ja/tai lääkäriin.
Sertraliinin on osoitettu erittyvän äidinmaitoon. Sertraliinia tulisi käyttää imettävälle naiselle vain, jos lääkäri arvioi hänelle koituvan hyödyn suuremmaksi kuin mahdollisen riskin vauvalle."
lähde: http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=14280&i=ORION+PHARMA_SERTRALIN+…
Just soitin apteekin lääkeneuvontaan..
Toista lasta siis yritämme ja ensimmäisen kohdalla söin erinimistä lääkettä.
Jatkan nyt kuitenkin normaaalisti sinne tiistaihin saakka, kuten apteekista neuvoivat ja juttelen sitten lääkärin kanssa asiasta.
Minä olen syönyt sertralinia kolmen raskauden läpi, eipä ole ollut haittaa... Toivotan onnea yritykselle!!! :)
Minä olen syönyt sertralinia kolmen raskauden läpi, eipä ole ollut haittaa... Toivotan onnea yritykselle!!! :)
No, kysyimpä silti. :D
Kiitos sinulle kuitenkin.
Toivotaan että siemen puhkeaa kukkaan. :DD
Joo, en mäkään niin huolissani ton lääkkeen käytöstä ole. Sama vaikuttava aine oli edellisessäkin lääkkeessä, jota söin koko raskauden ajan.
Tietenkin olen asiaa miettiny ja plaaaaah.
No empä nyt ees oikestaan jaksa sanoo mitään. :)
Hei, itselläni on samankaltainen tilanne - ennen raskautta söin Cymbaltaa ja vauvaa toivottaessa vaihdettiin lääkitys Sertralin 50mg. Kehtaisitko sanoa mistä yhtiöistä vakuutusta ei saa ja tiedätkö saako mistään ko. lääkityksen kanssa sitä otettua? Itsellä menossa rv8+