Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen VL ja harkitsen aloittavani ehkäisyn. Mikä olisi hyvä? EN TIEDÄ....

Vierailija
14.07.2011 |

...en voi jutella ystävieni kanssa tästä aiheesta, koska heilläkään ei taida olla kokemusta.

En haluaisi lihoa tai menettää haluja, enkä haluaisi myöskään masentua...

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tule lihomis- haluttomuus tai masennusongelmia. Useimmille ne sopivat hyvin. Myös ehkäisylaastari ja -rengas ovat hyviä hormonaalisia keinoja. 5-vuotinen ehkäisykapseli samoin. Se voi poistaa myös kuukautiset kokonaan (mikä toisten mielestä on hyvä, toisten huono - mieti itse).

Kuparikierukka on ok jos sulla ei ennestään ole kovin runsaat tai kivuliaat kuukautiset, koska se lisää molempia. Mutta ei tosiaan lihota, eikä masenna, koska siinä ei ole hormoneja.

Oletan, että kondomi ei ole vaihtoehto - se olisi muuten se helpoin ensiksi kokeiltava.

Vierailija
2/13 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ollut akne nuoruudessa, ja sitä myös pelkään että jostain pilleristä tulisi akne/finniongelma. Onko kellään tullut? Tai ylipäätään mikä pilleri olisi hyväksi iholle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huoleton, jos ei halua enää lapsia lisää! Onko miehesi myös haluamassa ehkäisyä?

Vierailija
4/13 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuparikierukka ei ole yleensä uskisten suosiossa koska ainoastaan estää munasolun kiinnittymisen kohtuun - joidenkin mielestä siis abortoi alkion (hedelmöittyneen munasolun). Hormoonikierukka estää myös munasolun irtoamisen.

Vierailija
5/13 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei estä munasolun irtomista, kuten hormonikierukka, mutta muuttaa emättimen ja kohdun happamuusastetta niin, että siittiöt eivät selviä hengissä munasolulle asti. TOimii siis kuten spermisidit ja ehkäiseen näin hedelmöitymistä(kin). Vasta sitten jos tämä vaihe pettää, se estää lopulta myös alkion kiinnittymisen. Mutta ei siis yleensä tarvitse ajatella, että kyseessä olisi "miniabortti". EI ole.

Vierailija
6/13 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla koko alapää ja kohtu rupes mätänee kuparikierukasta...

Vierailija
7/13 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suositella kenellekään. Suurimmalle osalle ne aiheuttaa ainakin pieniä haittavaikutuksia ja kukaan ei voi luvata, etteikö niillä olisi pitkäaikaisessa käytössä vakaviakin haittoja.

Omalla kohdallani en edes tajunnut olevani masentunut ja haluton, ennen kuin lopetin pillerit 10 vuoden käytön jälkeen ja kappas, elämänilo palasi. Olen kuin uudesti syntynyt! Veetuttaa melkoisesti, että tuhlasin pillereihin noin monta vuotta elämästäni. Ja mies kiittelee pillereitä siitä, että eli puutteessa, kun mua ei koskaan haluttanut. Tuttavapiirissä kaltaisiani tapauksia alkaa olla jo aika monta!

Nyt meillä käytössä on varmat päivät, keskeytetty yhdyntä ja kondomi, mutta kuparikierukkaakin olen harkinnut. Sekään ei todellakaan kaikille sovi, mutta sinun tapauksessasi ottaisin kuitenkin riskin ja kokeilisin.

JOS jotain hormonivalmistetta haluat kokeilla, niin kierukasta se hormoni ei vaikuta elimistöön yhtä kokonaisvaltaisesti kuin pilleristä. Joten se on todennäköisesti pillereitä kaikin puolin parempi vaihtoehto.

Vierailija
8/13 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoitko, onko ylipainoa jne. Käy lääkärissä, hän osaa suositella sinulle/teille sopivimman ehkäisyn. Ja joskus sopivin löytyy kokeilemalla.

Vierailija
9/13 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeytettyä yhdyntää käytetty,mutta se johti raskauteen, toki "toivottuun" sellaiseen sillä olisimme juuri niihin aikoihin ajatelleet että viimeinen tähtösemme voisi alkaa kasvaa vatsassani.Eli toivottu tapaus on,ja iloisia olemme hänestä kovin. Alkoi vain kasvaa ihan hetken aikaisemmin mitä suunnittelimme,siis noin kuukauden/muutaman aiemmin;) Hän päätti itse tulemisestaan. Toisaalta se pisti miettimään,että tuleeko ne lapset sittenkin aina silloin kun on tarkoitettua käyttää ehkäisyä tai ei. Tiedän monia,ihan ei-VL-tapauksia, jotka alkaneet odottaa ehkäisystä huolimatta ja lapsi on heti tuntunut ihanalta ajatukselta...

Ja juu,mieheni kanssa yhdessä olemme näin ajatelleet. Hän ehkä vieroksuu hormonaalista ehkäisyä. Meillä on lapsia muutama ja tämä tuntuisi hyvältä ratkaisulta. En löydä raamatustakaan perusteita, miksi ei voisi ehkäistä, eli hyvällä omalla tunnolla tämän teemme. Kuten varmaan moni muukin Vl.

Vierailija
10/13 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka käyttää myös ehkäisyä.

Olen syönyt minipill-merkkisiä minipillereitä. ei mitään sivuvaikutuksia.

Yhteensä ehkä 5 vuotta. Ensin varmaan 2,5v ja nyt mennyt ehkä 3v.

En uskalla vielä mitään lopullista jos haluammekin vielä yhden:)

Vierailija
11/13 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minipillerit. Ei sisällä keltarauhashormonia (vai mikä se nyt oli), eli paljon lievemmät kuin yhdistelmä e-pillerit. Multa ovat vieneet menkat kokonaan pois, joskus harvoin tulee tiputteluvuotoa.

Ei ole vaikuttanut mielialaan, halukkuuteen eikä sellaiseen. Usein minipillerit sopivat niille, joille e-pillerit eivät käy. Lievempänä vaihtoehtona myös nuvaring-ehkäisyrengas, erittää hormonia pienissä erissä.

Vierailija
12/13 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teille koskaan sellaista tilannetta, että esim. perhejuhlissa kyseltäisiin, miksei teillä ole lapsia enempää tai että miksi niitä ei ole pitkään aikaan tullut?

Ja jos joku suoraan kysyy, niin myönnättekö käyttävänne ehkäisyä vai valehteletteko?

Vierailija
13/13 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

moista tulee ihmettelemään, että jos sinua se niin vaivaa niin tule pökkimään meille lapsi,niin josko se sitten tulisi jos on tullakseen.

Siis mitä I H M E T T Ä se muille kuuluu.

Sehän olisi sama asia kuin kysyisi suoraan että sekstaatteko vai ette. Ihan henkilökohtaista, ihan.