Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos 18v. muuttaa pois kotoa (opiskelija), miten sen elatus??

Vierailija
12.07.2011 |

Eli onko vanhemmilla tosiaan elatusvelvollisuus yli 18v. kohtaankin, jos opiskelee?

on siis ammattikoulussa.

Ja miten paljon vanhempien pitäisi sitten elattaa?

KELAhan ei maksa edes opintotukea, jos vanhemmat nyt vähänkään tienaa (tulorajat aika pienet).

VAnhempien tulot vaikutti toisen asteen opiskelijalla 20v. asti.

En muista saiko asumislisääkään, mutta pelkästään sillähän ei pärjää eikä vuokraa maksa pk-seudulla.

Ja vaikka nuori ottaisi opintolainaakin, niin ei taida sekään riittää.

Voiko nuori saada sossusta, vai onko sielläkin oletus että vanhempien on pakko elättää poismuuttanutta nuorta opintojen loppuun asti tms.?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule a.p.Meillä on ihan samanlaisia ongelmia meidän nuoren kanssa.Lohdullista että muuallakin samanlaista.Nyt tilanne se että nuori muuttaa pois ja sossuun kauheat selvitykset että jos saisi toimeentulotukea.Olen sen verran tässä opiskellut näitä pykäliä että toimeentulotukilaki ei velvoita vanhempia huolehtimaan täysi-ikäisen lapsen elätuksesta mutta laki elatusvelvollisuudesta onkin toinen juttu.Kohtuullista koulutustukea odotetaan vanhempien maksavan.Mitä sekin sitten lienee.Selvittelyt jatkuu.Katso korkeimman oikeuden päätöksiä asiasta.Opintotukea ei saa meidän tulojen takia.Emme kuitenkaan pysty rahallisesti nuorta tukea ja vaikka pystyisimme emme tukisi.Asenne rahaan on senmukainen että nyt on parempi lähteä maailmalle ja ottaa vastuu tekemisistään.Ei kotona eletä kuin hotellissa.Ei minkäänlaista kunnioitusta ja ei ymmärretä mitä elämä oikeasti maksaa.Tsemppiä.

Vierailija
2/61 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yms kulut. lainaa hakee, jos sellainen mahdollisuus on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä muilla on ollut, mutta meillä näin. Eli vanhimman lapseni kohdalla tuloni vaikuttivat hänen opintotukeensa, koska asui virallisesti minun luonani vaikka opiskelikin toisella paikkakunnalla. Toinen ja kolmas ovat muuttaneet omille 18 vuotiaana opiskellessaan, eivätkä tuloni ole enään vaikuttaneet. Ovat tehneet osa-aikatyötä ja saaneet asumistukea, olen myös avustamut molempia kuukausittain rahallisesti, jottei heidän ole tarvinnut ottaa opintolainaa. Eli omakohtaisella kokemuksella, jos asuu kirjoilla kotona vanhempien tulot vaikuttavat, muuten ei. Ja elatusvelvollisuus päättyy, kun lapsi tulee 18. Tosin voihan sitä elatusavun jatkoa hakea yli 18 vuotiaallekkin, mutta se on toinen juttu se. Siitä löytyy tietoa elatusavusta kertovilta sivustoilta.

Vierailija
4/61 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti pykälistä ei löydy mitään selkeätä sääntöä siihen, miten paljon vanhempien pitäisi maksaa, kun kysymys on täysi-ikäisestä ammattikoululaisesta. Mutta näin itse ajattelisin, että kohtuullista olisi, jos maksaisitte:

- soluhuoneen vuokrasta sen osan, jota opintotuen asumislisä ei kata

- 200 euroa kuukaudessa ruokaan, wc-paperiin ym. (sen pitäisi kyllä riittää, kun kerran ammattikoulussa saa kerran päivässä ilmaisen ruuan)

- mahdolliset muut opiskeluun liittyvät kustannukset (jos pitää hankkia esim. omia työvälineitä opiskelua varten)

Muita menonsa 18-vuotias saa luvan kattaa työssäkäynnillä.

Ja jos teillä ei oikeasti ole varmaa mainitsemiini menoihin, niin silloin teitä ei voi tietenkään velvoittaa niitä maksamaan. Puhun nyt kohtuudesta sellaisessa tilanteessa, jossa vanhempien varat riittävät näihin menoihin.

Lisäksi on kohtuullista, että nuori voi omaan asuntoonsa muuttaessaan joko ottaa mukaansa tarvitsemansa käyttötavarat (esim. huonekalut omasta huoneestaan ja muutaman astian) tai sitten vanhemmat avustavat näiden hankkimisessa kirpparilta.

Vierailija
5/61 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutten ymmärrä Kelan sääntöjä, että miksi vanhempien tulot vaikuttavat yli 18 vuotiaana opiskelijan elämään, kun asuu omassa kodissaan. Kaikillahan se opiskelupaikka ei välttämättä ole kovin lähellä, että välillä on viisaintakin muuttaa lähemmäs koulua. Ja silti Kela on ehdoton noissa säännöissään. Törkeetä. Mä en voisi jättää lastani puille paljaille, kyllä elättäisin. Tosin laskisin tarkkaan missä ja mitä avustaisin. Vaikka maksaisin vuokran suoraan tms.

Eli lainsäätäjiä tästä saa syyttää.

Vierailija
6/61 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

avulla. Lisäksi tein iltaisin hanttihommia ja olin lomilla töissä.

Ei tarvinnut ottaa penniäkään opintolainaa, eivätkä vanhempani tukeneet minua yhtään. Tiukkaa teki, mutta selvitin opitoni silti loppuun minimiajassa.

Vierailija
7/61 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsuudenkodissaan, on ihan itse vastuullinen hoitamaan oman elatuksensa. En tosiaankaan maksele mitään soluhuoneen vuokria tai muita kustannuksia, lapsi ihan itse käy sivutoimisesti töissä ja tienaa oman elatuksensa, loput saa opintotukea. En halua olla mikään curling-mamma joka hoitelee lapsensa asioita vielä kuolinvuoteeltaan käsin. Eikä lapsikaan halua, että hänen, täysi-ikäisen, asioihin puututaan.

Vierailija
8/61 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä usko, että ap haluaa lapsestaan eroon ja pois jaloistaan. Haluaakin tukea niin paljon kun pystyy, kysymys onkin siitä että paljonko olisi oikea summa.. Sehän tietenkin (siis mun oma mielipide) riippuu vuokrasta ja kiinteistä tuloista, tietenkin ns. ruokaankin olisi hyvä olla rahaa (kurjahan se on kynsiä syödä). Mutta ei mun mielestä vanhempien tarvitse täys ylläpitoa maksaa JOS lapsi ei kotona asu (anteeksi kultalusikka p*******ä syntyneille joille kaikki paapotaan nenän eteen) siinä vaiheessa, kun täysi-ikäinen lapsi haluaa muuttaa omilleen on hänen itse myös opittava ottamaan menoistaan vastuu ja tehtävä vaikka töitä samalla tai vähintään kesällä. Mun mielestä toi opintotuen määrä ois aika passeli tuki kotoota. Ja jos ei jaksa tehdä varsinaisesti töitä niin sitten asukoon kotona, mutta tehköön osansa kodinhoidosta ja opetelkoon ottamaan vastuuta... Kiitos ja anteeksi...

Vierailija
9/61 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun peruskoulun jälkeen muutti pois. Enkä sen jälkeen. Isoveljensä jäi vielä kotiin ja hän on sitten saanut kaiken mahdollisen tuen myös myöhemmin perheellisenä. Samoin kummitytölleni olen tavannut hankkia kalliita lahjoja koska se ikäänkuin näkyy ulospäin, täytyy ikäänkuin säilyttää tietynlainen taso kun on ei ole rahasta puutetta tällä kummitytöllä. Mutta oma tytär kun on tottunut ettei koskaan ole mitään saanut niin pärjää ilmankin (oli koululaisena ihan luokkansa paras ja aloitti sitten lukion ja teki siivousta ja sellaista.

Liittyi siihen sellainen mahtava vallantunnkkin kun itse en koulussa menestynyt mitenkään niin sain sitten kostaa omalle lapselle. Ja on riittänyt rahaa itselle ja matkustelemiseen uuden poikakavverin kanssa siinä missä muut ovat haaskanneet opiskeleviin tyttäriinsä.Ja talon maksoin itselleni ja poikakaverilleni. Oman tyttären auttaminen olisi ollut itseltäni pois.En auttanut pikkulapsenakaan jos jotain pyysi ja vahingonilosena sitten huomiotaherättävästi huomioin veljeään jonka annoin vielä kiusata tyttöä mielin määrin.

Nykyään tälläisestä voisi jäädä kiinni mutta ennen oli helpompi hämätä sosiaaliihmisiä. mutta yhä voi siltikin tekeytyä tietämättömäksi tai väittää että tyttö vaan valehtelee ja kuvittelee.

Niinkun tein aina ennen.

Vierailija
10/61 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun voi olla että ei töitä saa. Ei niitä töitä tahdo oikeen riittää vasta valmistuneillekaan. Sossun asiakkaaksi ei pääse jos tuet euronkaan verran, sanovat sitten vaan että pyydät vanhemmilta kun ovat ennenkin maksaneet. Jos haluat tietää mikä on summa millä pärjää, mieti paljonko yksinelävänä itse tarvitsisit.

Vierailija
11/61 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tärkeäähän ei ole se millainen vanhempi todellisuudesssa on vaan millaisen kuvan ulospäin antaa. Siis että muilla on hyvä käsitys minusta äitinä ja pojan lasten mummuna.

Vierailija
12/61 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa siltä että jos oma-aloitteisuus on nollassa ja todellisuudentaju perustuu tietokonemaailmalle ja ilmeisen tulokseton(?) joskin tarpeelliseksi katsottu hoitosuhde on katki, on todennäköinen vaihtoehto jossain välissä sairaseläke.

Kerrankin kuulostaa järkevältä työntää nuori omilleen, tukeahan aioitte kuitenkin, mutta itsenäisyys pitäisi löytyä, jos sitä on löytyäkseen. Ikää on aika paljon ja oli hyvä että avasit taustaa enemmän ei ole ns. perusitsenäistyminen kyseessä.

Voihan tulevaisuus olla toinenkin, toivotaan. Hakisin listan tukimuodoista mukaan, numerot joihin voi soittaa. Pitkällä sairaushistorialla uudet tilanteet voivat laukaista yhtä sun toista. Ja vielä, oletko itse saanut koskaan apua? Useinhan virheellisesti hoidetaan vain lasta eikä koko perhettä vaikka problematiikka koskee koko perheen vuorovaikutussuhteita psyk tapauksissa. Tsemppiä.

Vierailija
13/61 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun päätty opiskelut yliopistosta,kuukauden (reilu) oli tuloton omassa huushollissa vuosia jo asunut omassaan.Haki sos.toimesta toimeentulotukea kuukaudeksi kun täysin tuloton mutta työpaikan oli saanut joka alkoi 1-2kk:den päästä valmistumisestaan.Penniikään ei tullut saamaan tukea kun sossun mielestä vanhemmat oli velvollisia elättämään sen ajan,ennen kuin saa palkkaa. joten ei se aiona niin mene että täysikäisen on elätettävä itsensä.Perseestä koko tukitoimi ainakin silloin kun kunnollisestaihmisestä on kyse.

eiköhän kolmekymppisellä ole jo joku vastuu elämästään ja säästämisestä tulevaa varten oli tulot mitä vaan

huhhuh

Vierailija
14/61 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttaa asumaan yksin. saa opintotukea, asumistukea. ei riitä yhteensä edes vuokraan. opiskelijan oletetaan ensin ottavan opintolainan sen jälkeen jos vielä ei pärjää voi hakea aikaa sossusta toimeentulotukeen mutta mieluummin tietty töitä opiskelun ohessa kuten tuhannet muutkin suomalaiset opiskelijat.

Vierailija
15/61 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotiaaksi asti pitää opiskelevaa lastaan elättää. Jos ei kertakaikkiaan ole varaa, niin sitten lapsi voi mennä sossun asiakkaaksi (teidän vanhempien tulot tutkitaan). Mutta teillä taitaa olla varaa, jos lapsi ei saa edes opintotukea tulojenne vuoksi.

Vierailija
16/61 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa pois muuttava elättää itse itsensä. Kelaan ja sossuun asioimaan. JOs asuu kotona, vanhemmat maksaa.

Vierailija
17/61 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko siitä mitään normeja tms. käytäntöä?

Eihän voida olettaa että kaikki maksetaan mitä haluaa tuhlailla.

Voidaanko olettaa että ottaa opintolainaa?

Vierailija
18/61 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa pois muuttava elättää itse itsensä. Kelaan ja sossuun asioimaan. JOs asuu kotona, vanhemmat maksaa.

Vierailija
19/61 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli voiko olettaa että nuori hommaisi kesätöitä ja elättäisi kesällä itse itsensä - eihän kesäajalta muutenkaan saisi opintotukea / -lainaa jne.

Vierailija
20/61 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo elatusjuttu koskee 2. asteen opintoja, eli lukiota ja amatsua. Omillaan asuva 18-v saa opintotuen ja asumislisän, niillä ei yksinään pärjää ainakaan pk-seudulla. Toki nuori voi töihin mennä, ja moni meneekin.

Sossusta ei saa mitään ellei ole nostanut opintolainaa, ja en pidä fiksuna että 2. asteen opiskelija nostaa opintolainaa, olettaen että opintojaan jatkaa niin aika isot määrät lainaa kertyy jos jo 2. asteen opintoihin niitä on ottanut...

Ja minusta tuo vanhempien elatusvastuu on ihan ok juttu, se ei tarkoita että kaikki pitää maksaa, vaan minusta lähinnä avustaa sillä määrällä mikä "jää yli" kun nuori ei kotonaan asu. Esim. ruoka, sähkö-, vesimaksut pienenevät, ja muutenkin aika paljon sitä nuorelle lappaa rahaa vaikka leffalippuihin ym. eli uskon että säästöä siitä tulee jos vähän avustaa nuorta vert. hän asuisi kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän