Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerroin täällä pari vuotta sitten velkatilanteestani.

Vierailija
12.07.2011 |

Luotot olivat silloin menossa ja velkaa tulvi ovista ja ikkunoista. Haluatteko tietää mikä on tilanteeni nyt? Silloinhan sain paljon neuvoja ja varoituksia.

Olen maksanut 1,5 vuotta ulosottoon palkastani. Kun ulosotto alkoi, loppui ahdistus. Ei enää perintäkirjeitä, ei puheluita ei mitään jännitettävää postilaatikolla. Maksan joskus "ylimääräisiä" suorituksia ja teen laskelmia koroista ja kuluista ja mitä kannattaa maksaa ensin pois.

Velaksi en ole ostanut mitään yli kahteen vuoteen. Eikä koko perheemmekään. Olemme silti käyneet parilla matkalla ja eläneet ihan normaalia elämää. Ylenmääräinen shoppailu ja tavaralla päteminen on jäänyt.

Kun näen työkaverini uudet vaatteet ja meikit joka viikko ja kuulen hänen puhuvan rahapulastaan, minua harmittaa, koska tiedän millä ne on rahoitettu. Minä tiedän millä maksetaan viikoittaiset muotivaatteet, merkkilaukut, sushibaarit, hajuvedet ja niin edelleen...koira koiran tuntee.

Ruoka-apua perheeni ei tarvitse, eikä muutakaan apua. Sitäkin täällä minulle povattiin. Uuden paremman työpaikankin olen saanut ja asuntolainamme on kolmen kuukauden kuluttua maksettu. Asuntoa ei vouti vie, se on viimeinen listalla koska rahaa tulee hänelle ihan riittävästi.

Minun pelastukseni on tietenkin se, että olemme kohtuu hyvätuloisia ja jotenkin hullua, että nyt olen oppinut käyttämään rahaa. Mutta vasta nyt.

Muita ulosotossa olevia, tai velkakierteessä painivia? Onko kysyttävää, autan mielelläni kertomalla kokemuksiani, mutta vittuilijoille en vastaa mitään.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olet saanut rahankäyttösi oikealle tolalle. Hatunnoston paikka.

Vierailija
2/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette saaneet tilanteen selvitettyä ja noustua ylös. Nauttikaa :)!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa lukea täällä tällainen viesti. Olen paininut perheemme raha-asioiden kanssa monta vuotta. Nyt vielä enemmän kun on rakennettu ja lainaa on käyty pankista hakemassa lisää jo muutamia kertoja.

Rahat on aina saatu riittämään mutta nyt minusta alkaa tuntua siltä, että jotakin on tehtävä tähän ainaiseen ahdistukseen rahojen riittävyydestä. Olen päättänyt, että nyt ei perheessämme osteta kuin se mikä oikeasti tarvitaan. Myös Visan maksu pois on listalla ensimmäisenä. Tiedän, että ostelun lopettaminen on vaikeaa mutta tämä jatkuva raha-asioista murehtiminen on vielä kamalampaa.

Vierailija
4/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vähän samanssa tilanteessa. Velkaa on vielä asuntolainoineen yli 100 000, mutta pahimmat on maksettu. kaksi vuotta sitten velkaa oli arviolta 150 000 ja vain yksi maksaja tuolle velalle. Vuosianioni on noin 30 000 euroa, joten voitte kuvitella, että tiukkaa on ollut.

Nyt tilanne on se, että luottotietoni olen saanut pitää, vaikka jotkut laskut onkin perintään mennyt, mutta sinne maksettu ennen kuin mitään pahempaa on ehtinyt tapahtua.

Vuoden kuluttua minulla on enään pelkkä asuntolaina ja sitäkin pääsen lyhehtämään sitten reippaammin.

Lisähelpotusta tuo se, että asuntoni arvo on 50 % enemmän kuin laina, joten asunnon myymällä saan kaikki lainat kuitattua ja voin oikeasti miettiä myös asunnon vaihtoa jonkun ajan päästä.

Vierailija
5/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sitä velkaa oli?

Paljonko siitä tuli lisäkuluja, että meni ulosoton kautta?

Voivatko viedä tavaroita, esim. jos on vanha auto tai vanha moottoripyörä (arvot vaan jotain ihan paria tonnia jos sitäkään)? Telkkari, tietokone?

Ja saako kodin tosiaan pitää? Toisaalta, jos on iso asuntolaina, mietin miten sitä pystyy maksamaan, jos palkasta menee sen pienen suojaosan yli niin paljon ulosottoon?

mietin että jos meille tulee yksi tyhmä korvausjuttu maksuun, antaako mennä ulosottoon vai miten kannattaa... (vs. esim. laina pankista)

Ja miten ne elatuksen varassa olevat lasketaan? Jos siis korvausvelvollisia olisi sekä minä että mieheni yhdessä, niin meneekö sitten molempien palkoista osa ulosottoon?

Ja huomioidaanko lapset molemmille sitten ulosotossa "elatuksen varassa olevaksi" vai vain toiselle?

Kiitos jos vastailet!

Vierailija
6/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein raskain sydämin. Vuokrat rästissä, ulosottoon maksettu palkasta hirveitä summia (600 €kk). Ei enää, luovuin lopusta omaisuudestani, kesämökistä :(. Nyt helpottaa. Ikinä en enää ota velkaa.

Vierailija
7/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näen työkaverini uudet vaatteet ja meikit joka viikko ja kuulen hänen puhuvan rahapulastaan, minua harmittaa, koska tiedän millä ne on rahoitettu. Minä tiedän millä maksetaan viikoittaiset muotivaatteet, merkkilaukut, sushibaarit, hajuvedet ja niin edelleen...koira koiran tuntee.

Mistäs työkaverisi raha-asiat niin hyvin tiedät? Enkä oikein tiedä, mikä siinä harmittaa.

Vierailija
8/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei olisi auttanut enää mikään muu kuin nyt tämä ratkaisu minkä tein raskain sydämin.

Onhan aina olemassa se toinen ratkaisu.

Vierailija
9/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitin tänne samasta aiheesta aiheesta joskus talvella, alkukeväästä.

Perintään tai ulosotoon en ollut ehtinyt. Silti oli velkoja sinne ja tänne. elloksen yms tilejä.

Pienistä maksuista kertyi iso puro. Nyt olen aika hyvässä balanssissa. Mitään turhaa en ole ostanut. Ruokakulut miniumoitu ja ruokaostokset tehty harkiten.

Itse laskin alussa, että olen kaikista maksuista kuivilla noin parissa vuodessa.

Nyt olen maksaessa kaikkia pikkuhiljaa pois niin kuivilla joulukuussa. Kiitos tulevien veronpalautusten.

Kaikki ellos yms tilit on suljettu. Eli ostoja en niihin voi tehdä, mutta koko tili sulkeutuu, kun kaikki on maksettu.

Autolaina tulee olemaan ainoa velka mitä minulle sitten jää. Asuntolainaa minulla on enää 2 erää.

Oloni on tällä hetkellä äärimmäisen helpottunut.

Vierailija
10/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ainakin ketuttaa katsoa kun ihmiset ostaa kaikkea kivaa, ihan sama mulle millä ne ostoksen maksaa....

Vierailija
11/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei olisi auttanut enää mikään muu kuin nyt tämä ratkaisu minkä tein raskain sydämin.

Onhan aina olemassa se toinen ratkaisu.

Vierailija
12/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs työkaverisi raha-asiat niin hyvin tiedät? Enkä oikein tiedä, mikä siinä harmittaa.

Se mua harmittaa, että on kohta ihan kusessa.

Vierailija
13/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sitä velkaa oli? Paljonko siitä tuli lisäkuluja, että meni ulosoton kautta? Voivatko viedä tavaroita, esim. jos on vanha auto tai vanha moottoripyörä (arvot vaan jotain ihan paria tonnia jos sitäkään)? Telkkari, tietokone? Ja saako kodin tosiaan pitää? Toisaalta, jos on iso asuntolaina, mietin miten sitä pystyy maksamaan, jos palkasta menee sen pienen suojaosan yli niin paljon ulosottoon? mietin että jos meille tulee yksi tyhmä korvausjuttu maksuun, antaako mennä ulosottoon vai miten kannattaa... (vs. esim. laina pankista) Ja miten ne elatuksen varassa olevat lasketaan? Jos siis korvausvelvollisia olisi sekä minä että mieheni yhdessä, niin meneekö sitten molempien palkoista osa ulosottoon? Ja huomioidaanko lapset molemmille sitten ulosotossa "elatuksen varassa olevaksi" vai vain toiselle? Kiitos jos vastailet!

Vouti ei ole kiinnostunut telkkareista eikä tietokoneista, eikä oiken autoistakaan, se on kiinnostunut RAHASTA. Ja niin kauan kuin kuukaisittainen suoritus tulee tilille, niin kaikki on hyvin. Asunto on perustarve ja ei sitä ihan tavallista tönöä aleta ulosmittaamaan, paitsi jos on velkaa ja pankki velkojana, tilanne voi olla eri. Mutta kun mun velka-asioilla ei ole pankkini kanssa mitään tekemistä. Suojaosuuteen lasketaan elatuksen varassa olevat lapset ja jos molemmat jouituisitte ulostottoon, en tiedä koska siitähän mulla ei kokemusta ole.

Pankkilaina on aina halvempi, ulosotto on kallis ratkaisu. Mutta otat lainan JOS pysyt sen maksamaan, jos et tulee siitä ulosottoakin kalliimpi ratkaisu..

Vierailija
14/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla on ollut sitkeyttä ja tahtoa hyvien eväiden(hyvä palkka) lisäksi ja olet upeasti ottanut elämässäsi taloudelliset ohjat käsiisi.

Mua pidetään ihan piukkapipona, kun en käytä koskaan luottokorttia ja velkaa on vain asuntolainan verran. Pakko elää näin,kun on ne matalat palkat eikä muita tuloja. Raha ei kuulema tuo onnea, mutta sen puutetta en halua edes kokeilla.

Vierailija
15/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sitä velkaa oli? Paljonko siitä tuli lisäkuluja, että meni ulosoton kautta? Voivatko viedä tavaroita, esim. jos on vanha auto tai vanha moottoripyörä (arvot vaan jotain ihan paria tonnia jos sitäkään)? Telkkari, tietokone? Ja saako kodin tosiaan pitää? Toisaalta, jos on iso asuntolaina, mietin miten sitä pystyy maksamaan, jos palkasta menee sen pienen suojaosan yli niin paljon ulosottoon? mietin että jos meille tulee yksi tyhmä korvausjuttu maksuun, antaako mennä ulosottoon vai miten kannattaa... (vs. esim. laina pankista) Ja miten ne elatuksen varassa olevat lasketaan? Jos siis korvausvelvollisia olisi sekä minä että mieheni yhdessä, niin meneekö sitten molempien palkoista osa ulosottoon? Ja huomioidaanko lapset molemmille sitten ulosotossa "elatuksen varassa olevaksi" vai vain toiselle? Kiitos jos vastailet!

Vouti ei ole kiinnostunut telkkareista eikä tietokoneista, eikä oiken autoistakaan, se on kiinnostunut RAHASTA. Ja niin kauan kuin kuukaisittainen suoritus tulee tilille, niin kaikki on hyvin. Asunto on perustarve ja ei sitä ihan tavallista tönöä aleta ulosmittaamaan, paitsi jos on velkaa ja pankki velkojana, tilanne voi olla eri. Mutta kun mun velka-asioilla ei ole pankkini kanssa mitään tekemistä. Suojaosuuteen lasketaan elatuksen varassa olevat lapset ja jos molemmat jouituisitte ulostottoon, en tiedä koska siitähän mulla ei kokemusta ole. Pankkilaina on aina halvempi, ulosotto on kallis ratkaisu. Mutta otat lainan JOS pysyt sen maksamaan, jos et tulee siitä ulosottoakin kalliimpi ratkaisu..

Esim. jos velkasumma olisi 10t eur, miten isoksi se kasvaisi ulosotossa, jos maksaisi esim. n. 500 eur /kuussa.

Tai jos summa olisi 20t eur?

Vierailija
16/19 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla velkaa n. 10000, maksan 1800 € palkastani yli 600 joka kuukausi. Tai siis maksoin. Nettopalkasta, eli käteen jäi n.600.

Vierailija
17/19 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi kannattanut maksaa pois päinvastoin?

Vierailija
18/19 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei meidän perheellä edessä samat ajat annoin mennä kaikki ulosottoon kun en kertakaikkiaa pystynyt maksamaan lyhennyksiä ja sain sovittua maksusuunnitelman maksan joka kuukausi 420€ yritettiin niin että mieheni velkoja maksettaisiin mutta ei onnistu joten annamme nekin mennä ulosottoon jolloin maksamme sinne tietty määrä ja sitten asuntoa pankkiin ym tarpeeelisemmat menot niin rahaa jää vieläkin niin että pärjäämme tähän asti se on ollut penniä venyttämistä

Vierailija
19/19 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosotto on paras vaihtoehto velkakierteessä. Yhdyn edellisen sanoihin. Ahdistus loppuu ja onhan tuo velkajärjestelykin tuolloin mahdollista. Tsemppiä kaikille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä