Miksi Deprakinen kanssa EI SAA missään nimessä tulla raskaaksi?
Kommentit (7)
Kannattaa jutella asiasta neurologin kanssa. Tiedän muutaman naisen, jotka ovat raskausaikana käyttäneet deprakinea. Itse vaihdoin kuitenkin Keppraan hyvissä ajoin ennen raskatta ja käytän sitä Lamictalin kanssa. Raskaus meni hyvin ja terve tyttö syntyi. :)
Deprakine on vanha lääke ja sillä on todettu olevan suurempi riski sikiövaurioihin. Foolihappoa pitää syödä enemmän, jos on epilepsialääkkeitä käytössä ja foolihapon käyttö pitäisi aloittaa jo hyvissä ajoin ennen raskautta.
Hyvä kun keskustelitte juuri tänään aiheesta. Kuukautiset on myöhässä. Otin varmuudeksi foolihapon heti. Olen kyllä himmaillut depraa viime kuukauden eli ottanut vähemmän kk:ssa kuin on määräys, vointia kuunnellen. Yksi terve tyttö on jo perheessä.
Valproaatti voi kumuloitua sikiöön. Valproaatin raskaudenaikaisen käytön on osoitettu liittyvän moninaisiin synnynnäisiin kehityshäiriöihin muita epilepsialääkkeitä useammin. Erityisesti on lisääntynyt riski hermostoputken sulkeutumishäiriöille. On myös viitettä siitä, että sikiön lääkealtistuminen lisää kehitysviiveiden ja kognitiivisten haittojen riskiä. Mikäli mahdollista, valproaattia tulisi välttää raskauden aikana, erityisesti polyterapian osana. Tehokasta ja tarpeelliseksi osoittautunutta epilepsialääkitystä ei kuitenkaan tule lopettaa. Riskin pienentämiseksi on syytä pyrkiä pienimpään tehokkaaseen annokseen, mahdollisuuksien mukaan alle 1000 mg:n päiväannoksiin jaettuna useampaan annostelukertaan. Mikäli altistus on tapahtunut alkuraskauden aikana, suositellaan käytössä olevien seulontatason tutkimusten lisäksi seerumin alfa-1-fetoproteiinimääritystä raskausviikolla 16-18, sekä tarkkaa erikoislääkärin/sikiötutkimusyksikön suorittamaa rakenneultraäänitutkimusta raskausviikolla 18-21. Hermostoputken sulkeutumishäiriön riskin takia suositellaan foolihapposubstituutiota annoksella 0,4-0,5 mg vuorokaudessa raskauden suunnitteluvaiheesta lähtien, ja edelleen muiden epämuodostumien riskin takia jatkuen ainakin läpi ensimmäisen raskauskolmanneksen; mikäli lähisukulaisella on todettu hermostoputken sulkeutumishäiriö, on annossuositus 4 mg vuorokaudessa.
Hyvä kun keskustelitte juuri tänään aiheesta. Kuukautiset on myöhässä. Otin varmuudeksi foolihapon heti. Olen kyllä himmaillut depraa viime kuukauden eli ottanut vähemmän kk:ssa kuin on määräys, vointia kuunnellen. Yksi terve tyttö on jo perheessä.
Syön Deprakine 300 mg 1+2 mutta nyt olen ottanut 1-2 päivässä. Äsken otin pari foolihappoa 1mg. Viime raskauden aikana en syönyt lääkkeitä mutta se ei ollut oikein viisas temppu niinkuin tuo toinen kommentoija totesi.. vaikka lääkäri totesikin "epävirallisesti" että olisi tehnyt saman kun hälle kerroin. En siis lopettanut lääkitystä yhdessä lääkärin kanssa sovitusti.
En ymmärrä, miksi ei voisi. Tottakai pitää puhua tilanteesta ensin oman lääkärin kanssa esim. annostuksesta ym.
Itse olen syönyt Debrakinea kohta 30v ja sinä aikana tehnyt 2 lasta keskeyttämättä lääkitystä. Molemmat lapset ovat terveitä.
Haaveilen vielä yhdestä :)
Raskaus ja imetys
Kysy lääkäriltä tai apteekista neuvoa ennen minkään lääkkeen käyttöä raskauden tai imetyksen aikana.
Sinun ei pidä ottaa tätä lääkettä, jos olet raskaana tai olet hedelmällisessä iässä oleva nainen, ellei lääkärisi ole selvästi neuvonut. Jos olet hedelmällisessä iässä oleva nainen, sinun tulee käyttää tehokasta ehkäisymenetelmää hoidon ajan.
Jos harkitset raskautta tai olet raskaana, neuvottele hoidosta lääkärisi kanssa.
Deprakinen käyttö raskauden aikana saattaa vaurioittaa sikiötä.
Lääkitystä ei pidä lopettaa ilman lääkärin neuvontaa, sillä hallitsematon epilepsia voi aiheuttaa sinulle ja sikiöllesi haittaa.
Hyvin pieniä määriä lääkettä erittyy rintamaitoon, mutta se ei todennäköisesti vaikuta lapseen. Keskustele kuitenkin asiasta lääkärisi kanssa ennen imetyksen aloittamista.