Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaatko ajaa traktoria?

Vierailija
09.07.2011 |

Oletko ajanut?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee mieleni vastata vanhaan ketjuun. Olen maatilalla kasvanut ja osaan ajaa "perinteisillä" traktoreilla, siis sellaisilla joissa on vaihdekeppi eikä vain nappuloita joista vaihteita vaihdellaan. Mitään varsinaisia töitä en kyllä osaa traktorilla tehdä enkä ymmärrä niistä mitään.

Vierailija
2/26 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattini takia olen saanut opetella ajamaan useita erilaisia traktoreita, sekä erilaisia rehunjakovehkeitä. Joten kyllä osaan ajaa traktoria. Valmettia, Valtraa, Jontikkaa, Massikkaa, Casea, Ursusta, New Hollandia, Deutzia, Zetoria...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 23:32"]

Siis millasilla rohmuilla te ajatte kun yleensä vain silloin kun on tarpeeksi iso (kärry tai kuorma)  niin silloin tarvitsee kuorma-auto kortin

[/quote]

Kuorma-autokortti tarvitaan liikennetraktorin ajamiseen, se mihin maatalon töissä tarvittaisiin liikennetraktoria ei vielä kyllä auennut. Tietty jos tekee maatalouden ulkopuolista urakointia. Tehon kanssa asialla ei ole mitään tekemistä.

Vierailija
4/26 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 13:56"]

Siis millasilla rohmuilla te ajatte kun yleensä vain silloin kun on tarpeeksi iso (kärry tai kuorma)  niin silloin tarvitsee kuorma-auto kortin

[/quote]

Kuorma-autokortti tarvitaan liikennetraktorin ajamiseen, se mihin maatalon töissä tarvittaisiin liikennetraktoria ei vielä kyllä auennut. Tietty jos tekee maatalouden ulkopuolista urakointia. Tehon kanssa asialla ei ole mitään tekemistä.

[/quote]

Ja jos vaihteeksi puhutaan ihan tottakin, niin liikennetraktoriin tarvitaan liikennetraktorikortti (ajoneuvoluokka LT)

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttiluokat#T

Vierailija
5/26 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 13:56"]

[/quote]

[/quote]

Ja jos vaihteeksi puhutaan ihan tottakin, niin liikennetraktoriin tarvitaan liikennetraktorikortti (ajoneuvoluokka LT)

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttiluokat#T

[/quote]

Kappas, trafi puhuu itsensä kanssa ristiriitaisesti. http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/ajoneuvoluokat#Traktori "Liikennetraktorin ajamiseen vaaditaan C-luokan ajokortti." Tosin tossa mun linkissä ei ole päivämäärää niin voi toki olla että se on vanhentunut.

Vierailija
6/26 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vastata, vaikka ikivanha ketju.

En ole koskaan kokeillut, en tiedä osaisinko ajaa. Osaan ajaa henkilöautoa, rekkaa, linja-autoa, moottoripyörää, mönkijää, moottorikelkkaa, moottorivenettä ja koiravaljakkoa. Ehkä tältä pohjalta oppisin myös traktorin käsittelyn.

Vierailija
7/26 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
8/26 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/26 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Traktori on työväline, jolta edellytetään tiettyä tehoa. Nykyisin se on aika usein kuorma-autokortin paikka.

Vierailija
10/26 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, osaan ajaa :)

Vierailija
11/26 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä oo maatalon emäntä vaan ihan perus luokanope:)

Kaikenlaisista taidoista on joskus hyötyä. Eilen ainakin nostin statustani poikieni silmissä:))

Vierailija
12/26 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä eläissäni ole ajanut traktoria. En ole kyntänyt (kääntänyt peltoa?) tai kultivoinut, äestänyt tms.

Sen sijaan kaikki lapseni 9 - 16v osaavat ajaa traktoria. Ja minä oleb varsin mainio tekemään kirjanpitoa tai laatimaan raportteja.

Olen ajanut, mutta tytär on etevämpi. Ennen kuin hänellä oli kortti, minä ajoin maantieosuuden ja tytär sitten metsässä ja pellolla. Kyllä minä tosin kauhistuin vähän itsekin, että mihin minä lastani usutan, kun peruutteli pihalla peräkärryn kanssa 11-vuotiaana ja lähti hakemaan heiniä.

Mutta myöhäistä se sitten enää kieltää, kun olin vaan varovasti vihjannut, että "haluaisitko sinä hakea heiniä".

Vierailija
13/26 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meidän traktoreissa sellainen vaaditaan, että saa ajaa pihasta pois.

Vierailija
14/26 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakaan ei ole kuorma-autokorttia. Ja kuitenkin peltotyöt on mulle kaikista mieleisin työ näistä maatilan töistä, enkä niistä haluaisi luopua. Vielä meidän traktoreita saa ajaa henkilöautokortilla. Mutta jos tullaan siihen, ettei saa, niin mulla menee kortti uusiksi tai loppuu ajaminen. Meidän pelloille kun on mentävä valtateitä pitkin ja keskustan läpi, ja niin edelleen. Eli edes omin luvin kylätieajolla ei pärjää.

Sama on pakettiauton kanssa, että tuosta jos suurenee, niin vaatii kuorma-autokortin.

T. yks yllä vastanneista emännistä

Vierailija
15/26 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan kokeillut :D

Vierailija
16/26 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakaan ei ole kuorma-autokorttia. Ja kuitenkin peltotyöt on mulle kaikista mieleisin työ näistä maatilan töistä, enkä niistä haluaisi luopua. Vielä meidän traktoreita saa ajaa henkilöautokortilla. Mutta jos tullaan siihen, ettei saa, niin mulla menee kortti uusiksi tai loppuu ajaminen. Meidän pelloille kun on mentävä valtateitä pitkin ja keskustan läpi, ja niin edelleen. Eli edes omin luvin kylätieajolla ei pärjää. Sama on pakettiauton kanssa, että tuosta jos suurenee, niin vaatii kuorma-autokortin. T. yks yllä vastanneista emännistä

ja sinä sitten siellä? Tietenkin siinä on oma vaivansa mutta eihän pellolla tarvita korttia? (Vai onko sekin muuttumassa?). Ja ap:n kysymykseen, osaan ja olen ajanut traktoria, viimeksi eilen heinäpellolla.

Vierailija
17/26 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakaan ei ole kuorma-autokorttia. Ja kuitenkin peltotyöt on mulle kaikista mieleisin työ näistä maatilan töistä, enkä niistä haluaisi luopua. Vielä meidän traktoreita saa ajaa henkilöautokortilla. Mutta jos tullaan siihen, ettei saa, niin mulla menee kortti uusiksi tai loppuu ajaminen. Meidän pelloille kun on mentävä valtateitä pitkin ja keskustan läpi, ja niin edelleen. Eli edes omin luvin kylätieajolla ei pärjää. Sama on pakettiauton kanssa, että tuosta jos suurenee, niin vaatii kuorma-autokortin. T. yks yllä vastanneista emännistä

ja sinä sitten siellä? Tietenkin siinä on oma vaivansa mutta eihän pellolla tarvita korttia? (Vai onko sekin muuttumassa?). Ja ap:n kysymykseen, osaan ja olen ajanut traktoria, viimeksi eilen heinäpellolla.

Jos toinen menee autolla ja toinen traktorilla, kuluu suhteettomasti aikaa edestakaisin ajamiseen. Parempi, että se kortillinen ajaa traktoria pellollakin.

Vierailija
18/26 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nimittäin näillä lohkomäärillä ja pinta-aloilla ja viljelykasvien määrillä tule mitään tuollaisesta pelleilystä. Jos isännän aika menee kuskaillessa minua pellolle ja takaisin, niin se on kaikkea muuta kuin ammattitaitoisen työvoiman tehokasta käyttämistä.

Vierailija
19/26 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppojahan ne on ajaa. Loistavia vehkeitä,niillä saa paljon aikaan.

Vierailija
20/26 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tottakai olen ajanutkin. Olen kääntänyt peltoa, siirrellyt traktoria kivienkeruussa ja hakenut rehupalloja pellolta.

Miksi kysyt? Kai tiedät että kyseinen taito kuuluu monilla ihan työnkuvaan?