Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jäätelö per päivä - onko liikaa?!

Vierailija
09.07.2011 |

Olen tavallisesti melko tarkka lasten makeansyönnin kanssa, mutta nyt helteiden aikaan olen vähän lipsunut linjasta ja antanut poikiemme (9v ja 6v) syödä joka päivä yhden jäätelön. Tänäänkin ostimme taas jäätelöautosta paketin tuutteja.

Onko jäätelö/päivä liikaa tuon ikäisille lapsille?

P.s. En saa unta! Makuuhuone talon eteläsivustalla, joten voitte arvata minkälainen pätsi se on näillä helteillä...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se lapsiin vaikuta, mutta jos minä söisin jäätelön per päivä, lihoisin varmasti.

Meillä kuopuksen kanssa on vähän lähtenyt käsistä tämä makean syönti, saattaa saada lähes joka päivä jotain hyvää, mutta ei se painoon ole vaikuttanut. Esikoinen ei taas syö karkkia eikä mitään hyvää koskaan, ei vain maistu.

Vierailija
2/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielelläni arvostelisi, mutta on mielestäni liikaa. Ehkä olen sitten nipo, mutta en kyllä antaisi tuon ikäisten lasten syödä jäätelöä kuin kerran viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse penskana kerran viikossa jätskin ja omani jotakin siltä väliltä kesäaikaan.

Lapset eivät vielä lihokaan, mutta lapsena luodaan ruokailu- ja herkuttelutottmukset.

Vierailija
4/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe tarpeelliseksi ottaa kantaa jäätelön syöntiin yleisesti, mutta sinuna kyllä seuraisin, miten pitkään poikasi viihtyvät siellä jäätelöautolla:

Vierailija
5/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on kuumaa, 1 jäätelö per päivä. Jos on alle 20, ei lainkaan. Ja saunassa saa aina jäätelön. Oli kuumaa tai kylmää.

Vierailija
6/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen jäden tarjota esim. jälkkärinä tai myöhemmin jälkkärin sijaan? Monilla kuitenkin tarjotaan ruuan päälle jotain hyvää jälkiruuaksi, joten mitä väliä vaikka se olisi jäätelö? Kesä se on lapsillakin, jos ruoka muuten maistuu, anna ,mennä. Liiallisuuksiin menee musta sitten jos kunnon ruoka ei enää uppoa kun kiskotaan vaan makeita herkkuja, ja siitä ei nyt vissiin ole kyse.

Vierailija
7/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on eroja jätskeissäkin, meillä saa pienen mehujääpuikon, tai ville vallattoman.

Kolme hoikkaa ikiliikkujapoikaa, jotka kyllä syövät sitten vastapainoksi kunnon ruokaa ja reilusti kasviksiakin.

talvisin meillä ei näin herkutella.

Vierailija
8/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se lapsiin vaikuta, mutta jos minä söisin jäätelön per päivä, lihoisin varmasti.

Meillä kuopuksen kanssa on vähän lähtenyt käsistä tämä makean syönti, saattaa saada lähes joka päivä jotain hyvää, mutta ei se painoon ole vaikuttanut. Esikoinen ei taas syö karkkia eikä mitään hyvää koskaan, ei vain maistu.

Tämä on kyllä uskomatonta miten ihmiset ajattelee, että tärkeintä on se lihottaako se vai ei.

Vaikkei tuon ikäiset jäätelö/päivä LIHOISIKAAN, niin jäätelöt ja muut hetkut on aina stressitekijä elimistölle. Ja mitä useammin verensokeri hujahtaa kattoon ja takaisin alas, sitä useammin stressataan elimistöä. Tästä aiheutuu kaikkea muutakin kuin LIHOMISTA!

Ja sitten vastaus AP:lle. Syö itse miten paljon tahansa, kun olet aikuinen ja itse vastuussa elimistöstäsi, mutta älä anna lastesi joka päivä syödä. ON SIIS MIELESTÄNI EHDOTTOMASTI LIIKAA. Vaikka ja kuinka helle ja kuuma onkin, on vesi (sisäisesti ja ulkoisesti) paljon parempi ja tehokkaampi huojennus helteeseen kuin jäätelö. Vaikka onhan helle hyvä tekosyy ;)

Vierailija
9/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksellisesti jopa kaksi. Viime kesänä helteet jatkui niin pitkään että ei ihan joka päivä enää syöty mutta yleensä Suomessa hellekausi niin lyhyt että nauttikoot rauhassa.

Vierailija
10/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa asiantunteva kommentti. Ette taida arvata millaista kemikaalilastia syötätte lapsillenne ja en puhu nyt pelkästään jäätelöstä vaan karkeista ja limuista yleensä.

Tosiaan lapsista vain herkemmät saa oireita lapsina mutta useimmat kärsivät sitten isoimmat ongelmat aikuisena. Lisäksi tuo haiman kiduttaminen isoilla sokeri annoksilla on hurjaa, kaiken lisäksi lapsilla se näkyy vielä ruokavaliossa murojen, perunan, makaronin ja muiden tärkkelyspitoisten ruokien syömisessä joka aiheuttaa jatkuvaa verensokerin heittelyä ja käytöksessä ylimääräistä kiukuttelua ja levottomuutta.

Nykypäivän jäätelöt ovat muuten aikamoisia kaloripommeja, isoimmat yltää tuonne 500 kaloriin saakka. Lapselle tuollainen 300-500 kaloria päivässä yhdestä jäätelöstä on aivan järkyttävä paukku.

Jos olette himo jäätelön syöjiä niin suosittelen ostamaan jäätelökoneen (50euroa) ja sillä tekee litran kerralla. Tulee toki kalliimmaksi kuin kaupassa litrajäätelöt mutta taatusti terveellisempää ja perusaineina riittää esim. Luomukerma ja -maito sekä marjat. Makeutukseen voi käyttää vähemmän sokeria kuin yleensä tai vaikka steviaa tms.

Nyt aikuisena olisin toivonut vanhemmiltani huomattavasti parempaa kuria herkkujen kanssa. Olin pienenä jatkuvasti kipeänä ja aikuisenakin kärsin jatkuvista flunssista kunnes tajusin ravinnon merkityksen ja tässä vuosien jälkeen edelleenkin odottelen milloin ensimmäinen flunssa tai muu sairaus iskee. Siihen asti olen sitä mieltä että flunssan sairastamisessa ei ole mitään järkeä vaan se on ihmisen väärien elintapojen seurausta. Ravinto, liikunta ja lepo ratkaisevat.

Vierailija
11/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on eroja jätskeissäkin, meillä saa pienen mehujääpuikon, tai ville vallattoman.

Kolme hoikkaa ikiliikkujapoikaa, jotka kyllä syövät sitten vastapainoksi kunnon ruokaa ja reilusti kasviksiakin.

talvisin meillä ei näin herkutella.

Kyllä jätskiä kuluu helteillä eikä se minua ainakaan haittaa. Talvella sitä ei kuitenkaan paljoa syödä.

Vierailija
12/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvirasvajutut on niin täynnä lisäaineita että ei mielellään niitä! Itse sain pienenä joka päivä kesällä jätskiä eikä ole diabetesta :)

Vierailija
13/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monasti 1-2 jädeä päivässä, tosin pieniä puikkoja. Meillä ei muuten tarjoilla mitään jälkkäreitä ja karkkia lapset saavat lauantaisin, jos ei ole lelupäivä.

Minusta maito/kermapohjainen jäätelö ei ole mitenkään kammotus, vaan limut ja karkit ovat paljon haitallisempia.

Ja kaikki lapset ovat pikemminkin alipainoisia. Kyllä kesällä saa ja pitää syödä jätskiä!

Vierailija
14/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siksi että se nyt välittömästi lihottaisi lapsia (omatkin lapset on tosi laihoja, lihomista en pelkää) mutta minusta se sokerilasti joka päivälle on aika järkky ja antaa väärän kuvan siitä että herkuttelu olisi jokapäiväinen juttu.

Vierailija
15/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei näitä helllepäiviä Suomessa ihan 365 ole vuodessa, vai kuinka? :)

Vierailija
16/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivän aikana. Ei ne välttämättä edes joka päivä syö. Siks ei ole tarvetta alkaa säännöstelemään.

Vierailija
17/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kesällä saa ja pitää syödä jätskiä!

Ai miksi?

Huomaatteko, että kaikki jotka ovat sitä mieltä, että jätskin syönti joka päivä on ok, ei perustele väitettään mitenkään?

...niin PITÄÄHÄN ihmisellä nautintoja olla. Menenkin tästä röökille.. ei ukkinikaan nimittäin saanut syöpää, vaikka poltti lähes koko elämänsä!

Vierailija
18/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kunhan pitää kiinni että syö ne aterioiden yhteydessä. Jätski pelkkänä välipalana on kyllä tosi epäterveellinen ja rikkoo hampaat. Mutta en mä yöunia menettäis jos lapset olis viikon aikana syönyt joka päivä jätskiä.

Vierailija
19/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ai miksi?

Huomaatteko, että kaikki jotka ovat sitä mieltä, että jätskin syönti joka päivä on ok, ei perustele väitettään mitenkään?"

-Mun mielestä maito/kermapohjainen jäätelö ei ole juuri sen epäterveellisempi kuin jugurtti, vanukkaista nyt puhumattakaan.

-Jäätelö sopii kesäkuumalla hyvin välipalaksi, viilentääkin.

-Meillä lapset ei juo mehuja eikä limuja ja karkkiakin saa max kerran viikossa. Hampaat ei siitä tuhoudu, vaikka kesälomalla söisi sen jätskin per päivä, kunhan pesee hampaat aamuin illoin.

-Vielä parempi välipala helteellä on tietty vaikka persikat tai luumut, ja niitä lapset pitää yhtä lailla herkkuina kuin jätskiä. Mutta yhtä lailla se hedelmäsokeri on haitallista hampaille, jos se jotakuta nyt erityisesti huolettaa.

-Myös sipsien syöntiä suositellaan näin kuumalla - ajatelkaa, transrasvoja ja ne kalorimäärät!

Relatkaa, ihmiset, relatkaa! Jatkuvalla kalorien laskemisella saatte tartutettua syömishäiriön lapsiinnekin.

T. Se äiti, joka antaa lasten syödä parikin jätskiä päivässä, näin kesäkuumalla

Vierailija
20/21 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeita terveysterroristeja!

Jäätelö, oikea kermajäätelö, päivässä kuumaan kesäaikaan ei takuulla lasta tai lapsen elämää ja terveyttä pilaa. Millään ette saa minua sellaista uskomaan. Kasvirasva-ym tekomoskaruoka on asia erikseen.

Meillä kolme normaalipainoista koko ajan liikkuvaa lasta, jotka syövät "kunnon" ruokaa kahdesti päivässä runsain salaatti- tai kasvislisukkein. Että siitä vain, kesä on lyhyt.