Saanko sektion?
Haluaisin hankkia vielä toisen lapsen, mutta alateitse en halua enää synnytää! Viime synnytykseni oli vaikea ja pitkä ja siitä jäi minulle traumat ja olen joutunut muunmuassa käymään asian takia psykologilla useampaan otteeseeen.
Kuitenkin enne n kun aletaan miehen kanssa lapsentekopuuhiin haluaisin varmistua, että saan sektion.
Kommentit (14)
no mielipiteensä kullakin. Mulla jäi sektiosta ihan kauheat traumta. Sen jälkeen kun spinaalipuudutuksen teho lakkasi alkoi helvetti. Ja siihen ei edes kunnon kipulääkettä saanut. Monta kuukautta kesti kaiken kaikkiaan kivut. Ja alavatsa jäi hieman epäsymmetriseksi. Vieläkään ei ole alavatsan alueelle palannut tunto täysin, sektiosta puolitoistavuotta.
mutta isket psykon käynnit tiskiin ja sanot heti ekasta neuvolakäynnistä, että minä synnytän sektiolla.
no mielipiteensä kullakin. Mulla jäi sektiosta ihan kauheat traumta. Sen jälkeen kun spinaalipuudutuksen teho lakkasi alkoi helvetti. Ja siihen ei edes kunnon kipulääkettä saanut. Monta kuukautta kesti kaiken kaikkiaan kivut. Ja alavatsa jäi hieman epäsymmetriseksi. Vieläkään ei ole alavatsan alueelle palannut tunto täysin, sektiosta puolitoistavuotta.
siis sattuko sektio sulla? mä oon käsittäny, että sektio on kivuton ja kivut tulee sitten myöhemmin
Saat vain varautua siihen että lääkärit estelee ja sinut yritetään käännyttää.
Minutkin, vaikka oli perätilassa vauva. Kävelin sairaalaan, sanoin etten synnytä alakautta ja sain sektion. Tähän liittyy muutakin mutta jätän kirjoittamatta.
Mutta jälkikäteen kaduttaa sektio.
En ole ap, mutta tämä herätti ihmetystä!
Yleensä kaikki sektion kokeneet tuttavani ja ystäväni ovat olleet sektioon erittäin tyytyväisiä. Perätilassa oleva vauva on varsin pätevä syy sektiolle, jos ja kun vauvan kääntökään ei onnistu.
Itselläni ei ole kokemusta sektiosta, joten sinänsä en osaa kommentoida sen hyvyyttä/huonoutta.
Saat vain varautua siihen että lääkärit estelee ja sinut yritetään käännyttää. Minutkin, vaikka oli perätilassa vauva. Kävelin sairaalaan, sanoin etten synnytä alakautta ja sain sektion. Tähän liittyy muutakin mutta jätän kirjoittamatta. Mutta jälkikäteen kaduttaa sektio.
Lähes samassa tilanteessa, tosin synnytin sitten loppujen lopuksi hätäsektiolla lähes puolikuolleen lapsen koska sitä oli viivytetty niin kauan.
Kyllä minuakin yritettiin käännyttää. Ylilääkäri lupasi jopa allekirjoituksellaan varustetun todistuksen siitä, että oli aika mikä tahansa, HÄN hoitaa minun synnytykseni jos se tapahtuu alakautta. En suostunut joten sain sektion ja sain siitäkin mustaa valkoisella kun pyysin.
Jouduin kuitenkin käymään kaksi kertaa pelkopolilla keskustelemassa.
jos olet tosi jämäkkä.mullakin olisi jäänyt lapsluku yhteen,jollen ois sektiota saanut.nyt lapsia 4.
..että minua ei kaduta pätkääkään. Hätäsektiostakin toivuin hyvin, sekään ei kaduta mutta tämä suunniteltu sektio vasta ihana olikin :)
Synnytin täysin ilman kipuja ja olin onnellinen kun ekan kerran jälkeen kaikki sujui niin hyvin :)
Keisarileikkaukseen liittyy riskejä, niin kuin alatiesynnytykseenkin. Kaiken kaikkiaan noin 1,2 %:iin kaikista synnytyksistä liittyy vaikea komplikaatio. Keisarileikkauksessa vaikeiden komplikaatioiden osuus on 4,5 %.
[muokkaa] Äidin riskit
* Leikkaukseen liittyvät riskit: Keisarileikkauksen jälkeen verensiirron tarvitsee n. 6 % potilaista, kun spontaanin alatiesynnytyksen jälkeen osuus on 0,4-0,6 %. Riski joutua tilanteeseen, jossa verenvuotoa ei saada tyrehdytettyä muuten kuin poistamalla kohtu, on keisarileikkauksen yhteydessä kuusinkertainen alatiesynnytykseen verrattuna.
* Tulehdukset: Keisarileikkauksen jälkeinen kohtutulehdus on 15 kertaa yleisempi alatiesynnytykseen verrattuna (2,6 vs. 0,2 %). Keisarileikkaushaava tulehtuu 4-7 %:lla potilaista.
* Keuhkoveritulppa: Vaara kuolla keuhkoveritulppaan on keisarileikkauksen jälkeen 26-kertainen verrattuna alatiesynnytykseen. Joissain riskitapauksissa on mahdollista käyttää ennalta ehkäisevää lääkitystä (ns. tromboosiprofylaksia).
* Seuraavat raskaudet: Keisarileikkausta seuraavissa raskauksissa poikkeavaan paikkaan kiinnittyneen istukan riski kasvaa sitä suuremmaksi, mitä useampia sektioita naiselle on aiemmin tehty.[6]
* Kuolema: Keisarileikkaus on Suomessa ja muissa länsimaissa turvallinen toimenpide. Raskaus-, synnytys- tai lapsivuodeajan kuolema on hyvin harvinainen tapahtuma. Kaksi miljoonaa synnytystä käsittäneessä brittiaineistossa vuodelta 1999 äitikuoleman vaara oli noin 1/17 000 synnytystä. Alatiesynnytyksissä riski oli 1/49 000, ennalta suunnitelluissa keisarileikkauksissa 1/17 000 ja hätäsektioissa 1/5 500. [7]
En ole ap, mutta tämä herätti ihmetystä!
Yleensä kaikki sektion kokeneet tuttavani ja ystäväni ovat olleet sektioon erittäin tyytyväisiä. Perätilassa oleva vauva on varsin pätevä syy sektiolle, jos ja kun vauvan kääntökään ei onnistu.
Itselläni ei ole kokemusta sektiosta, joten sinänsä en osaa kommentoida sen hyvyyttä/huonoutta.
Saat vain varautua siihen että lääkärit estelee ja sinut yritetään käännyttää. Minutkin, vaikka oli perätilassa vauva. Kävelin sairaalaan, sanoin etten synnytä alakautta ja sain sektion. Tähän liittyy muutakin mutta jätän kirjoittamatta. Mutta jälkikäteen kaduttaa sektio.
Mutta aika sektion jälkeen.. Siitä on nyt kuukausi ja olen edelleen kipeä. Särkylääkkeitä en ole kuitenkaan tarvinnut pitkään aikaan, mutta kyllä tämä rasittaa. Elämä vain junnaa paikallaan kun kaikki on kiellettyä enkä pystyisikään tekemään vaikka saisinkin.
Kääntö ei tosiaan onnistunut ja kaikki kehuivat että sektio on niiiiin helppo, eipä sillä vaikka sektio kaduttaa, tekisin kaiken uudestaan jos vielä saisin perätilavauvan. Mutta muussa tapauksessa en kyllä siihen hommaan enää ryhdy.
Mutta ei se sektio helppo homma ole, alatiesynnytyksen kokeneena, mieluummin kärsin muutaman tunnin supistuksista ja jälkikäteen istun vähän huonommin kuin monen viikon kivut sektion jälkeen. :)
..välitä tuollaisista tilastoista joita tuo 7 yrittää tänne nyt tuputtaa - KAIKESSA on aina riskinsä ! Ja toisten mielestä sektio ei ole synnytys ollenkaan ja mitä vielä.
On se ja ihan hyvä vaihtoehto jos tilanne niin vaatii.
Tsemppiä !
Mulla myös traumaattinen ensisynnytys. Ennenkuin edes yritettiin raskautta sain lähetteen pelkopolille. Siellä minut otti vastaan sama lääkäri, joka oli minut "paikannut" synnyksen jälkeen. Sanoin hänelle asiani ja se oli sillä ok. Olin varautunut taisteluun ja koko asiaan meni 5min.
Toinen lapsi sitten leikattiin ja leikkaus meni ihan ok. Eivätkä kivut minusta olleet mitenkään kauheat ainahan leikkauksen jälkeen sattuu. Kivunlievityksenä ei ollut edes epiduraalia, koska epiduraalin laitto epäonnistui. Tabut riitti ihan ok. Ja oli ihanaa kun pystyi heti istumaan eikä vasta kuukauden päästä! Tietysti riskit ovat suuremmat kuin alateitse. Mutta olin kyllä todella tyytyväinen sektioon.
aika samoilla perusteilla.
Soita kätilölle ja käy etukäteen juttelemassa asiasta niin selviää :)
Tsemppiä
Kiitoksia vastauksista!
Kyllähän minä olen tietoinen siitä, että sektiosta toipuminen vie aikansa ja sektiossa on riskinsä, mutta...
Tosiaan oma alatiesynyntykseni oli erittäin vaikea ja minulla meni siitä toipumiseen n. 2kuukautta. Synnytyksessä lähti verta paljon, lapsi sai viiruksen jonka takia joutui moneksi viikoksi sairaalaan ja itseltäni murtui myös häntäluu, jonka paraneminen taisi muuten viedä sen yli 2kuukautta. En usko, että sektion kanssa olisi näin vaikeaa. Sen lisäkis pelkään pahoja synnytyskipuja(mitä itse jouduin kokemaan). Sektiossa ei ole niitäkään.
Näitä kirjoituksia lukiessa tosin kävi mielessä, hankinko enää ollenkaan lapsia, jos se tosiaan on tälläistä kärsimystä. Saa nähdä.