Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9-vuotiaan poikani kaverit: 25 kg ja 45 kg, sama pituus!

Vierailija
08.07.2011 |

En voi käsittää miten järkyttävän laihoja ja lihavia lapset voivat nykyään olla. Oma poikani painaa n. 31 kg. Ja on mielestäni sopusuhtainen, koska urheilee niin on myös lihaksia.

Alipainoinen kaveri, joka siis painaa 25 kg, on ihan liian laiha, leuka törröttää rumasti kasvoista, on aivan kalmankalpea ja vaisu.

Toinen kaveri siis painaa 45 kg, ja ihan järkytyin kun näin tämän kaverin kuukausi kesäloman alun jälkeen, niin paljon lapsi oli lihonut niin lyhyessä ajassa. Kamala röllykkämaha, housut ei mahdu jalkaan kunnolla, ei jaksa juosta eikä urheilla.

On vaikea käsittää miten samanpituisten ja -ikäisten paino voi vaihdella noin paljon. Oma poikani liikkuu paljon ja laitan terveellistä ruokaa jota syö hyvällä ruokahalulla, syö myös paljon leipää ja hedelmiä kun vatsa ei muuten toimi. En saisi häntä lihomaan mitenkään kun liikkuu niin paljon, kyllä meillä herkkujakin syödään ja varsinkin näin kesällä usein jäätelöä. Sen vielä ymmärrän jotenkin jos lapsi on kovin laiha kun toiset on tosi huonoja syömään, mutta kun tuo laiha poika on aivan vaisu ja apaattinen, tuntuu että tarvitsisi enemmän energiaa...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kiva kuulla, kuinka on 10v. päästä. Yleensä ne pikkupullukat vaan tuppaa lihomaan. Jännä, kun selvästi kauhistelet laihoja, mutta pullerot vaan sivuhuomautuksella ohitetaan. Eihän se lapsenpyöreys mitään, kun pituuskasvu sen sitten kumoaa. Olisikin niin. Käytäntä vaan usein todistaa muuta. Lihavia aikuisia tulee usein pulleroista lapsista. Että olisin kyllä yhtä huolissani kaikista isoista "poikkeamista" painossa. Laihojakin on hyvävointisia, samoin pulleroita. Terveyttä pitäisi kaikkien vaalia ja syödä hyvin. Lihavat on iloisia ja jaksavia - laihat apaattisia ja jaksamattomia. Miten se mielikuva näin meneekin?"

Ei ne kaverit mitään megaläskejä ole, vaan iloisia ja liikkuvia pullukoita. Käyvät jalkapallokouluissa, sählykerhoissa jne.

Siksipä en olisikaan juuri noista pullukoista huolissani.

Hoikkeleissa on vähän liikkuvia ja pari todella vilkasta, jotka siis oletettavasti syövät koska jaksavat liikkuakin, kuten aiemmin jo mainittiin.

Yritin kirjoittaa näistä lasteni ystävistä ja siitä serkusta, enkä yleisemmin.

Ja tosiaan mun tekee pahaa katsoa niitä laihoja, kylkiluut paistaa niin selvästi.

Vierailija
2/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä vähän toisenlaisiin asioihin paneutua lapsien kohdalla.

Oma lapsesi vielä joutuu pian noloihin tilanteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mitä ihmettä lapsesi KAVEREIDEN painoasiat kuuluu yleensäkään SULLE !?

EI PÄTKÄÄKÄÄN !

Vierailija
4/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opeta lapsesi kuitenkin kunnioittamaan kaikenlaisia ihmisiä, myös niitä lihavia.

Äläkä vaan skitsoile hänen kuulleensa moisesta.

Vierailija
5/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhu asiasta lapseni kuullen.

toki minua kiinnostaa lapsissa yleensä ihan muut asiat. en työssäni arvota lapsia sen mukaan paljonko he painavat, jos se nyt jotakuta alkoi huolestuttaa. itsekin olin lapsena pyöreähkö, ja aina sanottiin että se menee kasvaessa ohi. no ei mennyt, kappas vaan, kun kotona syötettiin pullaa iltapalaksi. ihan itse jouduin aikuisena opettelemaan uudet elämäntavat. se on varmasti osasyy miksi pidän niistä huolta myös omien lasteni kohdalla, etten tekisi heille samaa karhunpalvelusta kuin minulle tehtiin.

kuitenkin myös työhöni kuuluu lasten kasvattaminen terveisiin elintapoihin, ja vaikka en ala näitä lasteni kavereita meillä kotona kasvattamaan, on helppo huomata miten erilaisia kaikki pojat ovat. on typerää vedota siihen että ihmiset ovat erilaisia kun syy laihuuteen tai lihavuuteen löytyy vain ja ainoastaan kotoa ruokapöydästä. juuri sitä tarkoitin edellä sanoessani että omasta lapsestani en saisi laihaa kuin pitämällä nälässä, enkä lihavaa kuin köyttämällä tuoliin kiinni. lapset pysyvät niin helposti sopusuhtaisina kun heille tarjoaa tarpeeksi normaalia ruokaa ja antaa heidän itse päättää paljonko syövät, ja kun he saavat liikkua niin paljon kuin haluavat.

ikävä kyllä on vielä niin että tuon lihavan pojan vanhemmat eivät päästä poikaa pyöräilemään tai muutenkaan liikkumaan yksinään ollenkaan. hänellä on yksi liikuntaharrastus joka ei selvästi näin kesällä ainakaan riitä. ja kuten mainitsin vanhemmat eivät vie poikaa esim. uimaan kesällä mikä on mielestäni melkeinpä rikos näillä keleillä!

puhiskaa vaan siellä niin paljon kuin lystäätte. kyseessä on tärkeä asia. aikuiset ihmiset vastaavat itse omasta painostaan ja elintavoistaan mutta lasten kohdalla vanhemmat ovat vastuussa. selvästi on paljon vanhempia joilla tämä asia on hakusessa.

en ole täydellinen mutta osaan priorisoida. tärkeissä asioissa skarpataan, muuten ollaan kuin ellun kanat.....

ap

Vierailija
6/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekstejä:D

Ja provohan tämäkin oli.

Vierailija
7/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilla on myös ystäviä ja serkkukin, jotka ovat niin laihoja, että tekee oikein pahaa katsoa.

Pullukoitakin on, mutta ne kilot karisee sitten pituuskasvussa.

Minusta lapsen on parempi olla vaikka iloinen ja jaksava pullukka kuin liian laiha ja jaksamaton.

Toiset alipainoiset kyllä on niin kovia ikiliikkujia, että kaiik energia menee siihen, mutta luulisin, että he myös syövät- ei muuten jaksa liikkua koko aikaa.

Vierailija
8/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joo, tuo lihava poika kyllä harmittaa ihan lapsen itsensä puolesta, kun on erityislapsi ja hankalia käytöshäiriöitä hänellä muutenkin, niin itsekin kasvatusalan ammattilaisena säälin häntä kun tuo lihominen ei kyllä auta yhtään hänen huonoa sosiaalista asemaansa koulussa ja kaveripiirissä.

tunnen molempien poikien vanhemmat jollain lailla ja siksi ihmettelenkin, kun ovat mielestäni aivan tavallisella maalaisjärjellä varustettuja, tavallisia ihmisiä. mutta ei se näköjään riitä tai ulotu kaikille elämän alueille. tiedän sen verran että lihavan pojan perheessä syödään paljon eineksiä, hampurilaisia ja ranskalaisia, ja myös perheen isä on lihonut viime aikoina. laihan pojan perheessä syödään myös melko epäterveellisesti mutta perheen äiti on viimeisen vuoden aikana yrittänyt laihduttaa, kuitenkaan siinä juurikaan onnistumatta, ja vähän pelkään ettei kai tuo energian vähentäminen ole sit kohdistunut myös lapsiin, kun tuo laiha poika on mielestäni alkanut syödä vähemmän ja vähemmän sinä aikana kun ollaan tunnettu.

olen surullinen molempien poikien vuoksi, koska he eivät kumpikaan jaksa liikkua niin paljon kuin mielestäni (ja suositustenkin mukaan) pitäisi. molemmat ovat kalpeita kuin kalkkilaivan kapteenit oman poikani rinnalla, joka on tietenkin ruskettunut, kun on ollut niin paljon ulkona, aurinkovoiteista huolimatta.

oudointa on että lihava poika asuu aivan uimarannan vieressä eikä ole vielä kertaakaan käynyt uimassa tänä kesänä. me asumme 2 km päässä kyseisestä rannasta ja olemme käyneet siellä varmaankin 15 kertaa tänä kesänä, ja lisäksi muilla rannoilla ehkä kymmenisen kertaa. kuitenkin tiedän että tuo lihava poika pitää uimisesta kun on joskus ollut meidän kanssa uimahallissakin.

ap

Vierailija
9/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lapsen on parempi olla vaikka iloinen ja jaksava pullukka kuin liian laiha ja jaksamaton.

Tämä "läskit on leppoisia" -asenne on aika vaarallinen. Tuo 45-kiloinen poika on jo n. 10 kg ylipainoinen, enkä kyllä ap:n tekstistä saanut käsitystä, että lapsi olisi iloinen ja jaksava. Vaikea uskoa, että noin paljon ylipainoa kerännyt olisi kovinkaan jaksava...

Sen sijaan ap:n oma lapsi on keskikokoinen ja tuo 25-kiloinenkin vielä ihan sopivissa mitoissa, toki laiha, mutta ei hälyttävästi. Varmasti toki näyttää riutuneelta 20 kg painavamman lapsen vieressä. Mutta nykyään ollaan niin tottuneita näkemään ylipainoisia lapsia, että siitä on tullut normaali asia, ja hoikat, normaalit lapset aiheuttavat kummastusta.

Vierailija
10/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tän läski/laiheliinikeskustelun?

Upeeta, että sun oma ylivertainen räkänokkas on niiiiin tavallisen kokoinen, ahkera, hyvä syömään yms!! LOPETA JO!!!!

Vierailija
11/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten meillä syödään pääosin eineksiä,pizzaa ja hampurilaisia.Ja munkin poika on niin poffo kun syökin niitä rasvasia ruokia kauheet määrät! Pojan kaveri taas on niin hoikka ja lihaksikas,mut siel kyl syödäänkin terveellisesti,oon katsos käyny ikkunan takana ruoka-aikaan.

Vierailija
12/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osuikohan jollain omaan nilkkaan.

en itse asiassa ole kirjoittanut tänne yhtään avausta vuosikausiin, viimeksi joskus kun omat lapset olivat vauvoja.

seurailen keskusteluja silloin tällöin, välillä menee pitkiä aikoja etten käy täällä, joten multa on ilmeisesti mennyt ohi tätä aihetta koskevat keskustelut.

eipä ihme jos muutkin ovat kiinnittäneet asiaan huomiota, näkeehän noita kaikenlaisia lapsia uimarannalla, mutta he eivät minua kiinnosta kun en heitä tunne.

vielä tuosta käytöshäiriöisestä lapsesta, olen nyt tullut ajatelleeksi kun on lihonut, että mitenköhän paljon vaikuttaisi lapsen käytökseen että perhe lopettaisi einesten ja hampurilaisten syönnin....

Vierailija
13/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mietin, että ammattisi puolestako lapsia noin tarkkaan seuraat ja kyselet painoa, vai onko se jokin muu juttu sinulla?

Vierailija
14/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilla on myös ystäviä ja serkkukin, jotka ovat niin laihoja, että tekee oikein pahaa katsoa.

Pullukoitakin on, mutta ne kilot karisee sitten pituuskasvussa.

kiva kuulla, kuinka on 10v. päästä. Yleensä ne pikkupullukat vaan tuppaa lihomaan. Jännä, kun selvästi kauhistelet laihoja, mutta pullerot vaan sivuhuomautuksella ohitetaan. Eihän se lapsenpyöreys mitään, kun pituuskasvu sen sitten kumoaa. Olisikin niin. Käytäntä vaan usein todistaa muuta. Lihavia aikuisia tulee usein pulleroista lapsista. Että olisin kyllä yhtä huolissani kaikista isoista "poikkeamista" painossa. Laihojakin on hyvävointisia, samoin pulleroita. Terveyttä pitäisi kaikkien vaalia ja syödä hyvin.

Lihavat on iloisia ja jaksavia - laihat apaattisia ja jaksamattomia. Miten se mielikuva näin meneekin?

Vierailija
15/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osuikohan jollain omaan nilkkaan.

en itse asiassa ole kirjoittanut tänne yhtään avausta vuosikausiin, viimeksi joskus kun omat lapset olivat vauvoja.

seurailen keskusteluja silloin tällöin, välillä menee pitkiä aikoja etten käy täällä, joten multa on ilmeisesti mennyt ohi tätä aihetta koskevat keskustelut.

eipä ihme jos muutkin ovat kiinnittäneet asiaan huomiota, näkeehän noita kaikenlaisia lapsia uimarannalla, mutta he eivät minua kiinnosta kun en heitä tunne.

vielä tuosta käytöshäiriöisestä lapsesta, olen nyt tullut ajatelleeksi kun on lihonut, että mitenköhän paljon vaikuttaisi lapsen käytökseen että perhe lopettaisi einesten ja hampurilaisten syönnin....

ainoastaan kalskahtaa toi mun lapsi on parempi kuin toi naapurin.Et sä oikeasti ole huolissas siitä lihavasta lapsesta,halusit tulla vaan tänne päteen kokkaustaidoillas ja lihaksikkaalla lapsellas.

On munkin lapsella lihavia ja laihoja kavereita,en silti utele et mitähän kotona mahtaa olla ruokana.Niin ja samat harrastukset ja kaikki juoksee,lihavat ja laihat ja ne lihaksikkaat.

Ja jos oot todella huolissas,niin koitat korjaa niiden paino-ongelmat,etkä täällä jauha.Mikäli se sulle kuuluu.

Vierailija
16/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki hänellä voisi olla muutama kilo lisääkin, mutta jotkut vain ovat luonnostaan siroja ja jänteviä. Olen samaa mieltä, että olemme niin tottuneet näkemään ylipainoisia lapsia, että hieman hoikempi lapsi tuntuu heti liian laihalta.

Sen sijaan olen samaa mieltä, että 45 kg:a on kieltämättä aika paljon, jos pituus on samaa luokkaa kuin hoikemmilla pojilla. Valitettavasti noin 10 vuotiata on jo yllättävän paljon ylipainoisia, eivätkä kilot kovin helposti vähäne sitten aikuisenakaan, jos on jo lapsena ylipainoinen.

[/quote]

Tämä "läskit on leppoisia" -asenne on aika vaarallinen. Tuo 45-kiloinen poika on jo n. 10 kg ylipainoinen, enkä kyllä ap:n tekstistä saanut käsitystä, että lapsi olisi iloinen ja jaksava. Vaikea uskoa, että noin paljon ylipainoa kerännyt olisi kovinkaan jaksava... Sen sijaan ap:n oma lapsi on keskikokoinen ja tuo 25-kiloinenkin vielä ihan sopivissa mitoissa, toki laiha, mutta ei hälyttävästi. Varmasti toki näyttää riutuneelta 20 kg painavamman lapsen vieressä. Mutta nykyään ollaan niin tottuneita näkemään ylipainoisia lapsia, että siitä on tullut normaali asia, ja hoikat, normaalit lapset aiheuttavat kummastusta.

[/quote]

Vierailija
17/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan kalskahtaa toi mun lapsi on parempi kuin toi naapurin.Et sä oikeasti ole huolissas siitä lihavasta lapsesta,halusit tulla vaan tänne päteen kokkaustaidoillas ja lihaksikkaalla lapsellas.

On munkin lapsella lihavia ja laihoja kavereita,en silti utele et mitähän kotona mahtaa olla ruokana.Niin ja samat harrastukset ja kaikki juoksee,lihavat ja laihat ja ne lihaksikkaat.

Ja jos oot todella huolissas,niin koitat korjaa niiden paino-ongelmat,etkä täällä jauha.Mikäli se sulle kuuluu.

vielä sanoa,että ootko huomannu kun ihmisiä on kaiken kokoisia?Mun lapsen kaveri on sitä 20cm lyhyempi(paino ei ole sama kylläkään)Eikä kumpikaan ole mielestäni erityisen lyhyt tai pitkä.

Vierailija
18/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lievästi alipainoinen.

Vierailija
19/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki hänellä voisi olla muutama kilo lisääkin, mutta jotkut vain ovat luonnostaan siroja ja jänteviä. Olen samaa mieltä, että olemme niin tottuneet näkemään ylipainoisia lapsia, että hieman hoikempi lapsi tuntuu heti liian laihalta.

Sen sijaan olen samaa mieltä, että 45 kg:a on kieltämättä aika paljon, jos pituus on samaa luokkaa kuin hoikemmilla pojilla. Valitettavasti noin 10 vuotiata on jo yllättävän paljon ylipainoisia, eivätkä kilot kovin helposti vähäne sitten aikuisenakaan, jos on jo lapsena ylipainoinen.

Hoikka toki on, mutta ei mitään syytä huoleen. Ainoa, josta pitäisi olla huolissaan on tuo 45-kiloinen. Lihavista lapsista tulee lihavia aikuisia.

Vierailija
20/22 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, kuten jo aiemmin mainitsin, kasvatusalan ammattilainen. en tiedä kiinnittäisinkö sitten niin paljon huomiota asiaan jos en tekisi töitäkin samanikäisten lasten parissa. toisaalta minua on aina kiinnostanut se, millaisten lasten kanssa omat lapseni viettävät aikaansa.

joo, on totta että olen tyytyväinen siihen miten sopusuhtainen ja urheilullinen oma poikani on, etenkin kun olen itse ollut aiemmin ylipainoinen. en missään nimessä anna omien lasteni lihoa eikä tulisi mieleenkään syöttää heille epäterveellistä moskaa päivästä toiseen. toivoisin todella että kaikki vanhemmat kiinnittäisivät enemmän huomiota lasten ravintoon.

mutta en siis ole tänne vuosikausiin kirjoittanut mitään avauksia enkä tästä aiheesta koskaan aiemmin.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan