Jokaisen vauvaa odottavan tulisi lukea "Secrets of the baby whisperer"
Minä luon kirjan vasta, kun vauva oli jo 8 kk. Voi kunpa olisin lukenut aikaisemmin, jo ennen vauvan syntymää. Mutta silloin en tiennyt kirjan olemassaolosta mitään.
Tuo kirja on avannut silmäni, ja myös miehenikin silmät, ja olen alkanut ymmärtää vauvaamme paremmin, vihdoin olemme saaneet vauvan nukkumaan hyvät yöunet ja olen löytänyt ihan uudenlaisen yhteyden tämän pienen ihmisen kanssa.
Suosittelen! Kirjan on siis kirjoittanut Tracy Hogg (Melinda Blausn avustuksella) ja nimi on otsikossa jo mainitsemani "Secrets of the baby whisperer". Kirja löytyy suomalaisiltakin kirjoja myyviltä nettisivuilta, itse tilasin tuon Adlibrikseltä (jotain 12 euroa). Kirja on englanninkielinen, enkä tiedä onko sitä käännetty suomeksi. Mutta kieli on onneksi helppolukuista.
Tracyn tapa on hyvin hellävarainen ja lapsentahtinen. Lukekaa hyvät naiset! Tämän kirjan annan tästä lähtien lahjaksi jokaiselle odottavalle ystävälleni.
Olkaa hyvä :)!
Kommentit (2)
Tracy Hoggilla on huono(kin) maine, koska hänen opeillaan on näännytetty sellaisia vauvoja, jotka eivät helposti taivukaan juuri tähän rytmiin, ja jotka olisivat tarvinneet paljon herkempää ja joustavampaa rytmiä ja tarpeiden havaitsemista.
Imetys voi onnistua jopa vauvakuiskaajan neuvoilla, mutta on todennäköisempää, että keinotekoinen rytmitys estää äidin ja vauvan luonnollisen prosessin joka nostattaa maidon juuri sopivaksi juuri "tämän" äidin rinnoille ja "tälle" lapselle.
Toisenlainen näkemys vauvan ymmärtämisestä ja vauva-arjen helpottamisesta ja rennosta menosta löytyy ns. attachment parenting -kirjoista kuten Kiintymysvanhemmuuden kirja.
Pohjimmiltaan on kai kyse siitä, toivooko äitiyttä jossa on selvät sävelet alusta asti, ja äiti määrää, vai äitiyttä jossa molemmin puolin opitaan toisesta ihmisestä uusia asioita, ja eletään vauva-aika eräänlaisessa zeniläisessä flowssa. Jos edellistä, niin kääntykää ihmeessä Tracy Hoggin pariin. Jos jälkimmäistä, niin William and Martha Sears on hyvä kirjailijanimi.
luoin ton odotusaikana ja täytyy kompata, että enpä olisi varmaan tajunnut montaakaan juttua vauva-arjesta, jos ei olisi tuo kirja sattumalta tielleni osunut.
Minäkin siis suosittelen hyvin, hyvin lämpimästi kaikille tuleville äideille. Kirjasta saa vinkkejä muuten jo heti ekoille päiville.