luottotiedoista ihmettelen
en ymmärrä miksi ihmiset antavat luottotietojensa mennä? onko se muka vaikeaa maksaa omat laskunsa, tehdä tarvittaessa maksusuunnitelmia tai vastaavaa? mieluummin söisin vaikka puuroa koko kuukauden kuin jättäisin laskut maksamatta pelottava ajatus jos luottotiedot menis..kyllä aikuisen pitäisi osata laskeskella ja arvioida mihin tulonsa riittää ja mihin ei.eikö?
Kommentit (12)
Kyse taitaa olla höveliäästä kotikasvatuksesta. Minulle opetettiin pienestä pitäen, että lainaa ei oteta turhuuksiin ja turhuuksia ovat kaikki muut paitsi oma koti. Asuntolainakin tulee olla sellainen, josta selviää kunnialla alle 15 vuodessa. Tätä ohjetta olen noudattanut ja tilanne on se, että lainaa on jäljellä 20000 euroa, säästöjä 15000 euroa ja asunnon arvo (minun osuus) 100000 euroa. Luottotiedot kunnossa. Ja mainittakoon vielä kaikille, että olen ollut pätkätöissä koko laina-ajan ja välillä työttömänäkin. Silti osaan hoitaa raha-asiani kunnialla. Pitää osata varautua!
Ja moni elää siinä harhassa että kaiken on oltava tiptop. Ennen ihmiset säästivät ja kun vaikka omilleen muutettiin niin asunto oli vaatimaton ja kalustus ym. sukulaisten vanhoja.
Nykyään kun nuori muuttaa omaan kotiin solua ei edes harkita, sisusksen pitää olla vimpan päälle, olohuoneessa taulutelkkari ja taskussa iphone jne. Ja kun harvalla nuorella rahaa on, niin otetaan lainaa ja maksellaan osamaksulla. Ja kun ostaa sohvan vaan 50€/kk +lainanhoitokulut, ja samalla tavalla telkkarin, maksaa luottokortilla etelänmatkan ja sitten vielä tilailee vähän vaatteita Ellokselta, niin kohta onkin "pikkumaksuja" maksettavana satasten/tuhansien edestä joka kuukausi...! Ja ahdinkoa moni paikkaa pikavipeillä joissa sitten korot mielettömän suuret----
Ongelmia ei olisi jos etukäteen SÄÄSTÄISI. Jos menettää vaikkapa työpaikan niin työkkärin rahat riittävät ellei ole isoja maksuja maksettavana. Jos säästää ja ostaa sitten vasta telkkarin, niin hätätilanteessa sen voi myös realisoida eli myydä eteenpäin ja "saa rahaa". Jos taas ostaa osamaksulla niin siitä telkkarista ensinnäkin maksaa enemmän (itse tv:n hinta+korot) mitä käteisellä ostava maksaa, ja "parhaassa" tapauksessa jos rahapulassa myy telkkarin maksaa vielä niitä osamaksuja senkin jälkeen pois.
ihan fiksuilta aikuisilta menevätkään. Kyllä siellä taustalla on usein juuri luottoja, osamaksuja ja pikavippejä. Pikavipit pitäisi minusta kokonaan kieltää, ei ole olemassa mitään järkevää syytä, miksi sellaista ikinä pitäisi ottaa. Viivästyskorot laskuissa ovat pienemmät kuin pikavipin korot, ja jos ruoka on oikeasti lopussa, kysykää vaikka seurakunnan diakoniatyöstä, älkää ikinä ottako pikavippiä.
Luottotiedot voi mennä eri syistä. Pahin on varmaan firman meno konkkaan.
"Yritystoiminnan aloittamisesta...
Mieheni pisti oman yrityksen kavereidensa kanssa pystyyn viime vuonna. Kaikki paperit on tehty huolella, kyseessä on OY, jossa jokainen on mukana pienelllä aloituspanoksella. Kukaan ei ole ottanut lainaa, eikä kenenkään omaisuus ole kiinni firmassa. Jokainen myös tiesi mihin ryhtyi ja tiesi myös sen, että palkkaa tulevat nostamaan vasta monen kuukauden päästä. Siinä menikin lähemmäs kahdeksan kuukautta, ennen kuin ensimmäiset parin tonnin palkat pystyttiin maksamaan. Vielä menee ainakin vuosi, ennen kuin firma alkaa oikeasti tuottaa sellaista voittoa että sen pystyttäminen kannatti.
Yritystoiminnan aloittaminen on hidasta ja se vaatii melko paljon pitkäjänteistä suunnittelua ja säästöjä. Jos polkaisee firman pystyyn ilman kunnon strategiaa ja rahoitussuunnitelmaa, luottotietojen menetys on enemmän kuin todennäköistä!"
luottotietonsa huumeiden käytön takia. Ja nyt kun hänellä on elämä mallillaan,kyllä häntä harmittaa nuoruuden törttöilyt. Velkaa on kymmeniä tuhansia ja korot juoksee koko ajan. Jokaisesta palkasta menee kolmasosa lyhennyksiin ja silti tuntuu etteivät velat vähene :(
Onneksi mies saa kohta vakityön ja saa jonkin lainan jolla saa maksaa kaikki velat pois kerralla ja sitten lyhentelee tuota lainaa, jossa huomattavasti pienempi korko.
ihmeessä ottaa joku pikavippi? esim.s-pankista saa kuukausimaksuttoman luottokortin (mutta sitäkin pitäisi osata käyttää vaan hätätilanteissa) ja kauppaan voi avata ruokatilin hätätilanteita varten jotka minun mielestä ovat ainoastaan sellaisia jos ei esim. ole varaa ruokaan. muutahan ei ihminen välttämättä pakosti heti elääkseen tarvitse.
ihmeessä ottaa joku pikavippi? esim.s-pankista saa kuukausimaksuttoman luottokortin (mutta sitäkin pitäisi osata käyttää vaan hätätilanteissa) ja kauppaan voi avata ruokatilin hätätilanteita varten jotka minun mielestä ovat ainoastaan sellaisia jos ei esim. ole varaa ruokaan. muutahan ei ihminen välttämättä pakosti heti elääkseen tarvitse.
Veljelläni meni. Teki töitä toiminimikkeellä ja kun asiakkaat päätti olla maksamatta meni hänellä luottotiedot. Tosin nyt on ensi kuussa maksanut kaikki takaisin ja saa luottotietonsa takaisin myös.
Ajatella kun joillekin voi käydä myös näin! Ei aina ole kyse tyhmistä ihmisistä.
Veljelläni meni. Teki töitä toiminimikkeellä ja kun asiakkaat päätti olla maksamatta meni hänellä luottotiedot. Tosin nyt on ensi kuussa maksanut kaikki takaisin ja saa luottotietonsa takaisin myös. Ajatella kun joillekin voi käydä myös näin! Ei aina ole kyse tyhmistä ihmisistä.
perinnässä on saatavat asiakkailtaan. Paitsi yhdeltä joka meni ja tappoi itsensä. Saatavia jäi yli 8000€ vaikka jotain kuolinpesästä saikin. Ei heru sympatiaa moiselle luuserille(siis sille joka tappoi itsensä!).
Että miksi antaa luottotiedot mennä. Tuskin sitä kukaan tahallaan tekee, joskus voi vaan tulla eteen tilanne että asialle ei voi mitään. työttömyys, sairaus, avioero jne. Ei kaikilla ole rikasta amerikan mummoa tai isoja säästöjä.
Kun kaikki menee päin hel***iä ja ei ketään tukemassa niin epäilen että ei ihminen jaksaa ruveta setvimään ja juoksemaan velkaneuvojalla jne.
Joo, jospa nyt ensiksi vaikka miettisit asiaa vähän muiltakin kannoilta kuin tuolta yhdeltä. Syitä kun voi olla muitakin kuin tuo että "ei pitäisi olla niin vaikea maksaa omat laskunsa".
Omat luottotietoni menivät, kun sairastuin masennukseen, sen kanssa kamppaillessa meni pari vuotta ja pahimpaan aikaan olin sen verran huonossa jamassa, että pelkkä sängystä ylösnouseminenkin oli jo sen verran hankala homma ettei sitä tullut tehtyä kuin pakosta (=vessassakäynti). No, ne ajat onneksi ovatkin aika pimennossa nykyään tuolta mielestä. Jäipähän siinä sitten asiat vähän tekemättä. Ja kyllä, "normaalina" minulla ei ole mitään vaikeuksia maksaa laskuni tai arvioida mihin tuloni riittävät.
Nyt on parin tonnin uo-velat, mutta en jaksa stressata. Tuon summan saa vielä maksettua suht helposti ja mikä parasta, olen terve ja hengissä - se ainakin minulle on tärkeintä.
Luottotiedot voi mennä eri syistä. Pahin on varmaan firman meno konkkaan. Nuoremmilla pikavipit, korot niin korkeat ettei kykene enää maksamaan.