HELMISIMPUKAT 2012, Vko 27
Kommentit (56)
Johtuneeko sitten raskaudesta vai mistä, mutta tuntuu ettei silmät pysy auki... Töissä pitää vielä kököttää, plääh. Sen lisäksi aamupäivällä oli varsin huono olo (ei kyllä okseta) ja paleli. Eilen jo tuntui hetken että raskausoireet (ne vähäisetkin) on kadonneet mutta eipä tänään! Ja huomenna sitten selviää onko joku jossain, jännittää!
EnnaNin, mulla ei ole liinailutakista kokemusta mutta molempien lasten kanssa olen liinaillut ahkerasti ja niin varmaan tämänkin. En näköjään niin antaumuksella kuitenkaan, että olisin takkia tarvinnut. Tai mulla taisi olla joku iso takki, äidiltä tai jostain lainassa. Eikö niitä ole ihan simppeleitäkin nykyään, ja jossain on muistaakseni sellainen irrotettava "pussi"-osa sille kannettavalla, jota ilman takki on ihan normi takki. En ole kyllä itse noin pitkälle miettinyt, kun en oikein vielä edes usko koko juttua :).
Tosin ne mun toissa viikolla tilaamat mammavaatteet tuli, jo viime viikolla kyllä. MUTTA en ole vielä uskaltanut avata pakettia! Huomisen jälkeen sitten jos kaikki on ultrassa ok :). Huh, tekisi mieli soittaa sinne lääkäriin ja kysyä eikö tälle päivälle olisi peruutusaikoja... Ei meinaa jaksaa odottaa!!!
Kiitos muuten HelmikuunHelmi kun taas avasit meille uuden ketjun :).
Äh, ei mulla mitään järkevää asiaa ole. Aivot ei toimi yhtään, ne vaan viestittää että makuuasentoon pitäisi päästä. Krooh.
Sailis 6+4 ainakin vielä tänään
Ei niinkään aamusta, mutta iltapäivää kohden kaipaisi pitkät päikkärit. Mä edelleen nukun tosi levottomasti aamuyöt ja näen todella todentuntuisia unia, aamulla herätessä on epätodellinen olo. Iltaisin saa mennä jo kymmeneltä siis viimeistään nukkumaan,vaikka olisi päikkäritkin työpäivän päätteeksi ottanut. Yksi ilta nukahdin kesken lauseen kuulemma sohvalle, kun kattelin kymppiuutisia. :D
Mulla on nyt alkanut juilimaan alamahaa päivittäin, repäisykipuja tulee useasti venyttäessä tai ylösnoustessa. Etovaa oloa lähinnä iltaisin ja rinnat on ihanan kiinteet ja turpeat ja KIPEÄT.. :D Kai se siis on uskottava, että joku tuolla masussa kovasti elää ja kasvaa. Tekis niin mieli huudella kaikille asiasta, mutta varsinkin töissä olen nyt päättänyt päästä mahdollisimman pitkälle ennen kertomista.
Pitäisiköhän sitä vaan itsekin uskaltautua tilaamaan niitä mamma-vaatteita, ajattelin ensiviikon neuvolan jälkeen tilata sen kotidoplerin ja sellaisen bola-korun..
Kai tässä on jatkettava töiden tekoa, voikaahan paksusti!
Hei kaikki helmisimpukat. Minäkin uskaltaudun viimein rekisteröitymään ja ilmoittaumaan listalle. LA on arvioitu 2.2.2011 ja synnytyssairaalana TAYS. Ihka ensimmäistä mieheni kanssa odotellaan, molemmat ollaan 31 vuotiaita. Tuntemukset heittelevät laidasta laitaan, mutta odottavan aika tuntuu toooosi pitkältä.
Täällä yksi uusi odottaja ilmottautuu. Ensimmäinen lapsi tulossa ja LA näillä näkymis olisi 10.2. Eli nyt ollaan viikoilla 8+3.
Vihdoinkin löysin täältä keskustelujen viidakosta helmikuulle odottajia, niin pääsee jakamaan vähän tuntemuksia. Itselläni on ollut viimeisien parin viikon aikana todella paha olo ja muutaman kerran oksennuskin tullut. Tänään on ollut hiukan masentava olo, stressaa kun meidän vauvauutinen on levinnyt koko pitäjään. No onneksi ei tolkuttoman monta viikkoa ole enää että keskenmenon riski pienenee. Toisaalta olen ollut kyllä itsekkin niin onnellinen ja innoissani, että en ole itse pystynyt pitämään salaisuutta kovin hyvin itsellä :)
Nyt vain odotellaan sitä ekaa ultraa, niin hiukan tämä stressikin sitten vähenee kun näkee oman pikkuisen masussa. Sitä odotellessa siis!
Ja hirmuisesti onnea matkaan kaikille muillekkin kanssa odottaville :)
Tervetuloa uusille! =) itsellä on myös huomenna lääkäri, joten sitten näkee mitä siellä on. (näin unta että kuvittelin kaiken ja oksentelin muuten vain..)=D
Tänään on tullu touhuttua vähän liikaakin.. piti yli tunnin tirsat ottaa.pitää alkaa kuitenkin kehoa valmistaa ensi viikolla alkaviin töihin, työtahti on yhtä hullua kuin ennenkin. varsinkin jännittää aamut.. minä siis voin pahoin joka aamu. söinpä jotakin tai en, mutta kivempi on oksentaa jos aamuyön vessakäynnillä syö jotain =).
Nyt tämä viikko kotona, kolmisen viikkoa olin reissussa. ystäville selvisi asia viikonloppuna, olivat iloisia niinkuin mekin. Myös hyvä ystäväni odottaa samaan aikaan ja aroa on viikoissa vain pari.
Kivaa, että on uusia odottajia! Tervetuloa!
Varasin itsekkin nyt ajan varhaisultraan ylihuomiselle. Toivottavasti syke kuuluisi ja kaikki olisi hyvin.
Itselläni ei juurikaan ole oireita ollut. Hieman velloo huono-olo ja sillointällöin vatsassa vihloo. Yleensä iltaisin.
Jännittää ihan hirveästi edelleen, että onhan kaikki kunnossa ja kumpa kaikki menisi hyvin. Sehän nyt on varmasti normaaliakin.
Suuret tsempit teille oksentajille. Se vaatii kärsivällisyyttä!
Postissa tuli aika ultraan ja se vasta vkl:lla 12 eli 27.7. :/ mutta varhaisultraan en kuitenkaa aio mennä, ajattelin et jos jotain sattuu ni ei tunnu sitten ehkä niin pahalta kun ei ole kuullut pikkuisen sydänääniä. Nämä on näitä mielipide asioita. :) Huonoa oloa edelleenkin..jos ruokailuväli venyy liian pitkäksi on tosi huono olo ja sitten kun saat ruuan eteen ni ei pysty juurikaan syömään ku yököttää..ja kohta taas nälkä :D Jospa se pikkuhiljaa alkaa helpottaa. Tänään tuli tekstiviestillä ilmoitus että olen päässyt sairaanhoitaja kouluun!! onhan sinne haettu jo 3 kertaa ja nyt pääsin, noh kerkee puol vuotta käydä ja jatkaa sitten joskus..mutta turvallisempi koulussa raskauden aikana kun töissä. Vaunuja olen miettinyt että ostettaisiin Emmaljjungan city cross rattaat ja city koppa siihen, olen ihastunut valkoiseen nahkakuosiin että sellaiset sitten varmaan hankitaan :) Ja meillä synnytyssairaala K-SKS. Voimia ja jaksamista kaikille. ü
Mutukka 8+6
Minäkin olen nähnyt unia että olen kuvitellut tämän kaiken. Vauva alkaa nyt pahasti konkretisoitua omassa mielessä ja haluaisin kamalasti jo suunnitella kaikkea. Mies ei suostu suunnittelemaan tai edes puhumaan asiasta mitään ennen ensimmäistä ultraa, joka on siis 2 viikon päästä. Olisihan se itsellekkin parempi kun pysyisi nyt vielä maanpinnalla, mutta kun ei se nainen vain toimi niin! En ainakaan minä :)
Itse aion salata raskauden niin pitkään kuin pystyn. Omat läheiset murehtivat kuitenkin kamalasti, joten mitä pidemmällä olen, sen vähemmän ehtivät murehtia. Minulla on todettu parantumattomia selkäongelmia ja läheisten mielestä vauvan saaminen on täysin järjetön asia. Tosin kukaan ei tiedä miten selkä raskauteen mahtaa reagoida, joten yritän olla asiaa murehtimatta turhaan etukäteen. Jännittää toki sekin, miten lapsilta asian sitten saa salattua. Ja sitten kun tietää lapset, tietää koko kylä :D
Pahoinvointi ja lievä väsyhuimaus ovat ilmestyneet. Välillä väsyttää niin että tuntee ihan luissa ja ytimissä miten hiljalleen valuu työpaikan viemäriin :)
Minä bongasin eräältä kaverilta sopivasti vapautuvat emmaljungat. Täytyy vain pitää peukkuja ettei hän ehdi niitä laittaa myyntiin ennekuin ehdin kertoa :)
Yritetään nyt nukkua kun ei ole liian kuuma niin jaksellaan!
Sylvi-Iita 6+3
Tervehdys kaikille! Nyt minäkin uskaltauduin ilmoittautumaan mukaan muiden odottajien joukkoon.
Odotan kolmatta lastamme ja omien laskujen mukaan la 27.2. Perheeseen kuuluu 7 vuotias tyttö, 4 vuotias poika ja ihana mies :)
En ole vielä neuvolaan soitellut tai ultraa varannut. Jotenkin odotan vain viikkojen vierivän eteenpäin niin etten huomaisikaan. Tein testinkin vasta viime viikonloppuna. Olen kauhulla odottanut alkaako yhtä paha pahoinvointi kuin molemmista aiemmista raskauksista mutta vielä olen selvinnyt heikotuksella. Siksi ehkä olen painanut odotusta taka-alalle, kun pelkään, että jos sen kovin tiedostaa alkaa oireetkin pahentua. No muita oireita kyllä on ollut...rinnat on kuin kivet, vatsaa vihloo oudoissa oloissa, ja sitten on sellainen olo ettei jaksaisi mitään tehdä. Puuskututtaa koko ajan pienenkin askareen jälkeen. Ihan järkyttävää ihmiselle, joka yleensä on koko päivän liikkeessä. Ja vaatteetkaan ei näytä enää samalta!
Olemme päättäneet pitää tämän raskauden salassa niin pitkään kuin mahdollista ja sukupuolta emme aio selvittää. Lisämausteena minulla on tässä painonhallinta projekti. Olen pudottanut 10 kiloa painoa ja nyt olisi tarkoitus, ettei painoa tulisi aivan mahdottomia määriä.
Ihanaa saada lukea teidän muiden tilanteista ja olla osallisena odotuksissa.
Mukavaa viikkoa kaikille!
Moikka t@aika ja tervetuloa!
Oletko aiemmissa raskauksissa hallinnut painoa? Itse pelkään kauhulla lihomista, koska ei olisi varaa ollenkaan enää turvota. Sitä mietinkin, että miten raskaana ollessa hallitaan painoa tiukasti Tarkoitan, että voiko esimerkiksi raskaana olla miinuskaloreilla?
Mulla on tullut uusi oire :). Ennen rakastin tälläisen blogin seuraamista
http://ugliesttattoos.failblog.org/
Nyt en voi enää katsoa noita kuvia, koska alkaa niin paljon ahdistamaan noiden tatuoitujen ihmisten puolesta. Se on kummallista.
No nyt sitten kun sai jo riemuittua siitä ettei ole mitään erikoisempia oireita, niin illalla tuli aivan järjetön kylmyys!! Siis sellainen kylmyys että menin nukkumaan 3 peiton alle villasukat jalassa ja tärisin aivan horkassa. Vielä aamullakin sain ihmeellisiä kylmäkohtauksia. Netistä luin että on ihan normaalia, mutta onko teillä muilla vastaavaa?
Ja painoa hallitaan täälläkin. Olen pahimman luokan jojo-laihduttaja ja nyt taas paremmalla puolella. Painoa et todellakaan saa tulla sitä 6 kiloa enempää. Aion pyrkiä elämään ilman sokeria ja valkoisia jauhoja sekä syömään mahdollisimman paljon kasviksia ja salaatteja. Ensimmäiseltä lapselta sain 16 kiloa ja toiselta 21. Meni monta vuotta saada pois se 21 josta laitokselle jäi vaivaiset 4! Vieläkin näkee painajaisia.. :D
Sylvi-Iita 6+4
Tervetuloa uudet :)
Joo, kylmä on koko ajan! Se on mulle tosi outoa, olen normisti tosi lämminverinen. Nytkin villatakki päällä toimistolla ja hampaat kalisee.
Puuskuttaminen on tuttua ja painavat tissit kanssa :D.
Mulla ei ylipainoa juuri nyt ole muutamaa kiloa enempää (nekin tuntuu ylipainolta lähinnä oman comfort zonen takia, virallisesti ei ylikiloja ole), mutta edelliset raskaudet toi molemmat sen 20 kg lisää eikä todellakaan lähteneet heittämällä pois. Tässä raskaudessa aion _vakaasti_ :D pitää huolta ettei kiloja tule ihan älyttömästi, kun olen jo sen verran vanha (38) ettei elimistö kuitenkaan palaudu niin nopsaan kuin nuorempana.
Huh, kolmen tunnin päästä kuulen mitä tuolla sisällä tapahtuu... Jännittää.
Sailis 6+5 (-ko?)
Heräsin viideltä kauheaan pissahätään ja noustahan se piti. Siitä takaisin sänkyyn ja sitten alkoi hirveä kuvotus. Oli NIIIIN paha olo, että en tiennyt miten päin olisin. Tulkitsin sen myös liian tyhjäksi vatsalaukuksi ja hipsin keittiöön. Pari happaria ja marjakeittoa ja sitten uusi yritys unten maille. Vaan ei. Olo oli aivan kamala, olin satavarma, että nyt se oksentaminen alkaa. Tunnin sinnittelin ja sitten yhtäkkiä olo parani ja pääsin unille takaisin.
Palasi niin elävästi aiemmat raskaudet mieleen. Oksensin molemmista alusta aivan viimeiseen odotuspäivään asti. Töistä oli poissa 5 kk kummastakin. Niin hirveää. Ensimmäisestä muistan, kun makasin yksin kotona aamusta iltaa sängyssä, ämpäri vieressä ja ainoa mitä pystyin syömään oli tölkkiananas. Kämppä meni kauheaan kuntoon, (olen vähän siivousfriikki), en vain pystynyt mihinkään. Itku oli herkässä, kun tuntui niin lohduttomalta olla yksin, huonovointisena päivät kotona.
En totisesti haluaisi kokea tuota uudestaan. Tämä oli yksi syy miksi odotimme näinkin kauan kolmannen tekoa.
Moikka t@aika ja tervetuloa! Oletko aiemmissa raskauksissa hallinnut painoa? Itse pelkään kauhulla lihomista, koska ei olisi varaa ollenkaan enää turvota. Sitä mietinkin, että miten raskaana ollessa hallitaan painoa tiukasti Tarkoitan, että voiko esimerkiksi raskaana olla miinuskaloreilla?
Aiemmissa raskauksissa olen mukan yrittänyt hallita painoa... Ensimmäisestä tuli kiloja n. 15 ja toisesta en ihan tarkkaan muista mutta ei noin paljon kuitenkaan. Onneni on kuitenkin ollut, että parin viikon päästä olen molemmilla kerroilla painanut vähemmän, kuin alkaessani odottamaan. Imetys on tehnyt tehtävänsä.
Aloitin oikeasti laihduttamaan 2010 tammikuussa ja 1600 kalorin dietillä pudotin sen 10 kg. Vielä pitäisi saada pois 6 kg. Raskausaikana ei saisi laihduttaa rajusti, koska rasvakerroksissa on sidoksissa kaikenlaisia myrkkyjä, jotka vapautuvat rankan laihduttamisen yhteydessä ja ovat vahingollisia vauvalle. Oma taktiikkani tulee olemaan se, että hiukan alan taas laskemaan kaloreita ja pyrin syömään todella terveellisesti. Karkit olen jättänyt jo pois, ei mitään rasvassa paistettua, paljon marjoja ja vihanneksia, salaatteja. Perunaa olen alkanut vähentämään. Paljon vettä päivässä! Sokeroimatonta marjakeittoa saa syödä ilman kalorimenetyksiä. Sitten liikuntaa 2-3 krt/viikossa. Minulla on vielä sellainen perussairaus, että on pakko pitää lihakset kunnossa, että keho kestää raskauden rasituksen.
Olen joutunut lääkityksen lopettamaan nyt kokonaan ja jännityksellä odotan kauanko kestän ilman mitään lääkettä...Toki on olemassa omat lääkkeensä raskauden ajallekin mutta niissä on kauheat sivuvaikutukset ja siksi en niitä haluaisi syödä.Jos meitä on täällä useampi, joka haluaisi pudottaa/hallita painoa samalla niin aletaan yhdessä hommiin? Se tuo kummasti intoa ja tukea! Mitäs tuumaatte?
Nyt kämpän puunaus edessä...lapset ulos ja äiti rättiä heiluttamaan. Illalla olisi tulossa vieraita :)
teitä onkin tullut paljon!! Ja suuri kiitos HelmikuunHelmelle tästäkin ketjusta.
Mutukka: Samoin tänne tuli kutsu ultraan 12 viikolle..varhaisultrassa ei sydänääniä meillä kuunneltu, vaan katsottiin kohtuun ja pikkuinen otus siellä oli ja sydän kyllä läpätti. Meinas tällä tulevalla äidillä tulla itku kurkkuun. :) Ymmärrän myös sinun näkökulmasi asiaan, että jos jotain tapahtuu, on helpompi ettei ole nähnyt sisällä elämää..Mutta koin itse, että minulle oli tärkeää nähdä se elämä tuolla, jotta voin nauttia tästä alkuraskaudestakin.
Palelemisesta: SItä on ollut paljon, mutta sitä ol enemmän ennenkuin edes tiesin olevani raskaana. Piti kääriytyä monen peiton sisään ja olla paikallaan liikkumatta. Enää palelemista ei aivan niin paljon ole. Oireita ei sen enempää kuin ennenkään, tosin nyt rinnat ovat alkaneet pikkuhiljaa kasvaa ja mies innoissaan ;) Viimeviikon ketjussa oli kyselyä seksistä, täällä se on sujunut hienosti lukuun ottamatta muutamia hiivasienitulehduksia, jolloin luonnollisesti sitä ei ole harrastettu. Halut alkavat olla nousemaan päin, viimeyönäkin kesken unien piti peittoja heilutella..Tosin jos pahoinvoinnit tästä vielä lisääntyy, niin voin kuvitella, että tähänkin asiaan tulee muutos..
Neuvolassa sanoivat, että painoa saa tulla reilusti, mutta jonkinlainen kohtuus varmaan hyväksi..Onko painonhallinta ihan OK raskauksissa? Tai se jos jättää esim hiilarit pois?
Terkuin EmmaL 6 + 6, LA 22.2.
Huh, ultra ohi ja olihan siellä tosiaan joku :). Aika hyvin meni mun omat veikkaukset putkeen: mittojen mukaan viikot nyt 6+4. En saanut kuitenkaan uutta laskettua aikaa joten odotan nyt sitten neuvolaa, jonka aion varata huomenna.
Kyllä se vaan aika lailla jännitti, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Nyt hymyilyttää aika lailla :)).
Sailis, pidän nyt toistaiseksi nämä vanhat eli 6+5, la 23.2.
töissä aikani kuluksi, kaksi työkaveria (hoitajia siis ollaan) oli mukana ylimääräisinä silminä ja ollaan kaikki kolme aivan varmoja, että nähtiin sydämen lyönnit. Laitettiin uä-laitteesta doppler-toiminto myös päälle, eli se näyttää verenkierron siinä kuvattavassa elimessä ja kyllä siinä sikiöpussin sisällä olevassa möykyssä oli (oletetun) rinnan kohdalla sykkivää verenkiertoa, sekä anturiin päin tulevaa ja siitä pois lähtevää (valtimo- ja laskimoverta). Koska en lääkäri ole niin edelleen olen menossa yksityiselle ensi vkolla ultraan, mutta kyllä nyt tässä pikkuisen uskaltaa jo iloita asiasta ;)
Pahoinvointi vaan lisääntyy, yökkäilen töissä päivän mittaan, mutta kyllä sen kestää. Väsymys on pahempi ongelma. Hengästyn tosi helposti kaikesta, sellaista puuskuttamista tämä elämä on tällä hetkellä. JA välillä paleltaa ihan älyttömästi.
Painonhallinnasta.. Itsellänikin tuota ylipainoa on jonkun verran, nyt ei saa kyllä paino nousta yhtään ylimääräistä, yritän pitää sen alle 10kg painonnousua.
Angelsound kotidopplerin tosiaan ostin ja malttamattomana odotan, että aika kuluu sen verran, että pääsee sydänääniä kuuntelemaan. Seuraava hankinta tulee olemaan bolakoru.
Ja huomenna eka neuvola :)
Christabel 7+3
Kesälomareissulla ollaan siis. Pientä pahoinvointia tahtoo olla päivät ja mikään ei maistu. Jäätelön hajukin etoo.
Synnäri on KYS.
Välillä tulee kamala vilu ja nytkin peiton alla varpaat jäässä makaan:) Maha jatkuvaan sekaisin.
Liitoskivuista kärsin kahdessa viimeisessä raskaudessa ja tänään kun on paljon kävelty, alkoi näyttää merkkiä olemassa olostaan..
Palaan perjantaina ultran jälkeen...jännittää..
Ja onnittelut!
Tämä viikko ei tunnu loppuvan koskaan, odottavan aika on pitkä..
Mä oon täällä tuskaillut mun vaatteiden kanssa, mikään niistä muutamista housuista ei enää tunnu hyvältä, turvotuksen myötä kiristää ja ahdistaa. Mulla kerkis tulemaan 10kg tuon viimeisimmän raskauden aikana kiloja lisää (rv 21+ mennessä) ja ne valitettavasti nyt jäi tuonne pohjalle. Nyt toivonkin pystyväni jonkinlaiseen painonhallintaan tässä raskaudessa, vaikka uskon sen olevan turhaan. Edellisissä raskauksissa tuli tytöltä 27kg ja pojalta 20kg ylimääräistä, vaikka en niinkään herkutellut saatika syönyt muutenkaan epäterveellisesti. Nyt tosiaan vaan ikä jo painaa (30v.)päälle ja nuo muutamat ylimääräiset kilot. Joten täälläkin otetaan neuvoja vastaan ja tsempataan toinen toistamme painonhallinnassa! :)
Taidan oikeasti joutua lähtee mammahousu ostoksille, nyt vain pohdiskelen, että missähän sellaisia täällä Sjoella myydään? Siis hyvännäköisiä ja edullisia. Työn puolesta pitää olla siistit vaatteet, joten ihan ei legginseillä töihin tulla.. :/
Mulla taitaa kohtu nyt kasvaa hurjaa vauhtia, viimeiset pari päivää on niin särkenyt nivusia ja tuolta häpyluun kohdilta, sekä ihan kohdun reunoilta tai jostain. Rintoja pistelee.. Muuten olo onkin suht normaali, mut eiköhän tuossa jo ole riittävästi todistetta, että masussa elämää on! Tokkopa sitä muuten näin jomottaisi, juilisi ja särkisi.
Täällä alkaa tänään tangoilut! Toivotaan mukavia kelejä, niin voisi itsekin piipahtaa katselemessa menoa! :D
Helmikuunhelmi 8+6
Tänään oli sitten aivan karmea aamu!! Jos tästä tulee tälläistä niin miten ihmeessä sitä jaksaa? Ajattelin aamulla sinua T@ika, että miten ihmeessä pysyit järjissäsi? Normaalisti menin pesemään hiuksia ja valmistauduin töihin menoon, niin menin aivan voimattomaksi. Oli pakko istua alas ja sitten iski aivan hullut vatsakivut. Puoli tuntia istuin pöntöllä ja päästin molemmista päistä. Oksensin tyhjää ja limaa :( Kun se loppui tuli niin kova hiki että olin aivan lipimärkä! Tällainen show ja sitten töihin!! Mä oon niiiiin poikki. Antaisin mitä vain että pääsisin nukkumaan.
Seinäjoella ei oikein ole mammavaatteita. Joku joskus mainitsi että se kids&mothers myy, mutta en tiedä sitten millainen hintaluokka siellä on. Taitaa olla että vaasan h&m pitää suunnata sitten jossain vaiheessa.
Mulla ei ole koskaan ollut aikaisemmin tällaista pahoinvointia. Liitoskipuja kyllä senkin edestä. Toiselta jouduin jäämään liitoskipujen takia sairaslomalle viikolla 16! Se oli kyllä armotonta, ja osa syy siihen miksi lapsia ei sitten tullut enempää... ennenkuin aika kultasi muistot, hah :D
Sylvi-Iita 6+5 *ihan kade kaikille ultrassa käyneille*
Hyvää heinäkuun alkua mammat!
Nöpöäiti, tervetuloa mukaan! Emaema, lisäsin sut listaan ja Susu10, vaihdoin lasketun aikasi! Jotain varmasti jäi taas huomaamatta, mutta huikkikaa! Ja onnittelut kaikille sykkeestä, jotka käyneet ultrassa!