Onko teillä jollakulla hyttysallergia?
Minulla on tällä hetkellä kymmenkunta eriasteisesti turvonnutta ja märkivää pattia. Suurin osa käsissä. Erittävät nestettä ja osa on ärhäkän punaisia. Osassa monen sentin läpimittainan punoittava kehä. Uskallanko odottaa maanantaihin, jolloin on lääkäriaika? Voiko hyttysallergiasta seurata sokki tai voiko tulla joku vakava bakteerijuttu?
Kommentit (14)
voiko hyttysillekin oikeesti olla allerginen? Enpä ole koskaan kuullutkaan.
asti hyönteisallergia. Hänelle tulee joka kesä useita tulehtuneita paukamia joka puolelle. parhaillaankin on muutama märkivä paukama, joita hoidetaan paikallisesti fucicort-nimisellä rasvalla tai sibicortilla, jota saa ilman reseptiä apteeksista. Lisäksi käyttää antihistamiinia alkukeväästä pitkälle syksyyn. Pojalla myös epipen-kynä vakavien reaktioiden varalle, lähinnä ampiaisen tai mehiläisen piston varalle. Joka kesä joutuu syömään antibioottikuurin jonkun märkivän tulehduksen takia. Paarmat ovat pahimpia, niiden paukamat pysyvät pojan iholla viikkoja, aktivoituen aina uudelleen. Tosi kurja kesä ollut tänä vuonna, hyönteisiä on niin paljon ja aina joku ehtii pistää. En osaa sanoa, pitääkö lääkäriin lähteä mutta jos olet todella allerginen niin herkemmin kannattaa lähteä pistoja näyttämään.
Puhdistellut ja vaihtanut puhtaita vaatteita joka päivä ettei märkää leviäisi joka paikkaan.
meillä terveydenhoitaja kielsi bacibactin käytön kun sanoi että sille herkistyy tosi helposti, suositteli noita kortisonirasvoja sen sijaan.
meillä terveydenhoitaja kielsi bacibactin käytön kun sanoi että sille herkistyy tosi helposti, suositteli noita kortisonirasvoja sen sijaan.
Hyttysistäkin voi saada pahan allergisen reaktion.
Itsekkin olen allerginen hyttysille, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Yleensä allergialääke riittää avuksi.
Meidän kuopus oli ekat vuodet tosi allerginen hyttysille. Oli reilun vuoden kun sai ekat kaksi hyttysen puremaa.Heti tuli sellanen 4cm leveä patti ja melkein heti se punainen rengas ympärille että "myrkky" leviää. Ei mennyt kauaa kun tuli ihottumaa joka puolelle kehoa ja korvat yms turposi. Sen jälkeen alkoikin jo hengitys kuullostaa vaikeammalta ja tuli kiire ensiapuun.
Ei hyttysallergiakaan ole mikään leikin asia.
Meillä kuopus söi tämän jälkeen pari vuotta hyttyskaudet allergialääkettä, kerran jouduttiin vaihtamaan kun sai lääkkeestä huolimatta samat oireet. Taisi olla 4v kun lopetin nuo allergialääkkeet ja mitään ongelmia ei ole ollut.
Mulla on paha hyttysallergia ja on ollut niin aina. Ei kyllä ole koskaa märkineet nuo hyttysenpistot, joten minusta se ei niinkään kerro allergiasta vaan tulehduksesta. Käy ihmeessä lääkärissä. Kuulostaa melkein sille, että olet raapinut bakteerit niihin kutinassa. Saatat tarvita jotain bakteerivoiteen ja kortisonivoiteen sekoitusta, esim. Sibicortia.
Mun hyttysallergia näyttäytyy siten, että pistoskohtiin tulee sellaisia puolikkaan kananmunan kokoisia paukamia ja jos muhun pistää 5 hyttystä tai enemmän, niin nousee kuume. Näihin oireisiin auttaa kortisonivoide ja allergialääke suun kautta otettuna.
tuota Sibicortia tosiaan ilman reseptiä ja paljonko maksaa? Yritin tässä äskettäin kysellä sairaanhoitajalta mikä auttaisi kun kortisoni eikä antihistamiinit tepsineet ja hoitaja sanoi ettei ole olemassa mitään muita lääkkeitä.
Sanoi myös ettei hyttysen pisto voi koskaan olla vaarallinen...
maanantaiseen lääkäriaikaan? Edellyttäen ettei vointi huonone. Kuumetta minulla ei ole. En vaan jaksaisi lähteä päivystykseen, kun lapsikin pitäisi ottaa mukaan ja siellä menee tunteja. Tosi inhottava tällainen. Ei ole aikaisempina kesinä minulla ollut. ap
Ota vaikka tupla-annos ja laita bepanthenia puremille. Jos ei sekään auta, sit lääkäriin.
Suurin osa aikuisista suomalaisista on hyttysallergisia, toisilla vaan allergia on pahempi kuin toisilla. Myöskin monesti alkukesästä oireet on pahempia kuin loppukesästä.
tuo märkiminen on kyllä myös ihan normaalia hyttysallergiassa. Minullakin niitä tulee erityisesti alkukesästä. Vaikka en raapisi paukamia niin niihin tulee mätäpatti pian piston jälkeen.
Mä kokeilisin vaihtaa nyt lääkkeet. Suun kautta Heinixiä ja voiteena tuota Sibicortia. Kyllä niillä pitäisi maanantaihin asti minusta selvitä.
Oletko ottanut suun kautta siis antihistamiinia jo? Meni nyt jotenkin ohi multa tuosta? Minusta tuohon ei varmaan parempaa yhdistelmää nyt ole kuin tuo voiteena Sibicort (jossa on siis kortisoni ja antibiotti samassa) ja antihistamiinina vaikka tuo Heinix.
Jatkoa varten voisit ostaa nestemäistä kortisoniliuosta pistoja varten. Mun miehen sisko on myös hyvin allerginen hyttysille ja hälle on nimenomaan pika-apuna suositeltu tuota liuosta eikä voidetta. Sit jatkossa voi laittaa tietty voidettakin.
Niin ja jos vähänkään tuntuu, että allergiaoireet leviää eli hengitysoireita tulee tms., niin heitä naamaan kortisonitabletti eli käytännössä kyytabletti 1-3 kpl ettet tukehdu ja sit vaan päivystystä kohti.
heinänuhaan. Luulin, että noita kortisonivoiteita ei saa laittaa, jos iho on rikki tai märkii. ap
päivystykseen. Sinuna en odottaisi maanantaihin, voivat tulehtua tai todennäköisesti ovat jo tulehtuneet ja tarvitset antibioottia.
Minulla oli lievemmät oireet ja silti lääkäri määräsi heti sairaslomalle lääkekuurin kera