Miehen pitkästä työmatkasta ja haluttomuudesta siirtyä lähemmäksi kotia töihin
Mieheni on rajavartiolaitoksella töissä joten ns. työputket ovat olleet arkeamme jo yli 10 vuotta. Työputki tarkoittaa että mies on rajalla töissä 5-10 päivää putkeen töissä ja tulee sitten kotiin jossa on saman verran vapaalla.
Nyt ongelmaksi on muodostunut 500km työmatka joka on miehestä ihan ok. Minusta ei!
Eli meno työpaikalle sujuu junalla ihan hienosti yöaikaan eikä rasita perhettä mutta paluu kotiin onkin eri juttu. Siitä tulee helposti yksi työpäivää lisää...
Eli mieheltä lopuu usein työvuoro klo 18 ja viimeinen juna kotiin lähtee 17.30 johon ei ole nyt kesällä ehtinyt muutamaan kertaan. Tämä lisää jo ennestään työmatkaan kuluvaa aikaa melkein vuorokaudella kun seuraava vaihtoehto on yöjuna 01.15 joka on kotona vasta työpäivää seuraavana aamuna 9.00. ja sitten menee päivä nukkumiseen kun ei herra saa junassa unta jne....
Miehellä on mahdollisuus siirtyä 200 km päähän töihin toiselle asemalle jolloin töissä voisi käydä omalla autolla ja työmatka kotiin lyhentyisi 2 tuntiin kun se nyt on minimissään kuusi tuntia junassa ja siihen tunti lisää molempiin päihin siirtymisiin ja tässä lähempänä olossa olisi vielä se hyvä puoli että sieltä saattaisi päästä käymään kotona keskellä työputkeakin.
Mutta mies ei halua. Tykkää että oma asemansa on niin kiva ja pelkää että siirtyy huonompaan paikkaan. Ja kun tuossa toisessa paikassa ei ole mahdollisuutta kuntoiluun niinkuin nykyisessä päivässä (kuntosali ryhmäliikuntoineen vieressä joka on kuulema miehen henkireikä).
Työuraa miehellä on jäljellä 15 vuotta (alhainen eläkeikä).
Mies sanoo koko ajan että ei ole minun asiani missä hän on töissä. Minä taas näen että kyllä se nyt vähän on kun olen yksin lasten kanssa aika pitkiä pätkiä. Vuositasolla 150 päivää yksin.
Tänäänkin miehen työvuoro loppuu tosiaan kuudelta mutta on kotona vasta huomenna aamulla 9.00. Jos olisi tuossa lähempänä töissä niin olisi kotona 20.00 tänä iltana. Ja kun tämä sama on gelma toisaan toistuu 1-1.5 vko välein.
Olen puhunut miehelle ja yrittänyt häntä siirtymään mutta mies vaan sanoo että joo joo, voi sitä harkita mutta mitään ei tapahdu.
Tarviiko tässä eropaperit täyttää vai vaahtoanko tyhjästä?
Kommentit (20)
Tarviiko tässä eropaperit täyttää vai vaahtoanko tyhjästä?
eroamaan, niin sitten kyllä ihmettelen mitä se vähäinen yhteinen vapaa-aika edes haittaa.
Perusteletkin työpaikan lähemmäksi muuttoa omilla tuntemuksillasi.
Kun mies on noin kokopäiväisesti työpaikallaan, niin se viihtyvyys paikassa on tosi tärkeä. Eipä sekään olisi mukavaa, jos hän viihtyisi uudessa piakassa huonosti ja tulisi huonotuulisena kotilomalle. Ettekö te voi muuttaa lähemmäksi, tai mies kulkea autolla.
että yhden illan yhdessä oloa se lisää eli kuussa noin 3 iltaa lisä. ja sen seuraavankin päivän se piristäisi kun se ei menisi nukkumiseen:) Ja välillä keskellä työputkeakin olisi mahdollisuus nähdä.
Kun on kymmenen päivää erossa niin ei jaksaisi yhtään iltaa erossa siihen enää.
Muutoin tuo välimatka on yks ja sama..
ja nyt on kysymys ajasta 20-9... eli en näkisi syytä pakottaa miestä
Mitä hyötyä junasta jos ei siellä edes pysty nukkumaan.
Enkä oikein ymmärrä ettei muka pysty järjestelemään niin että ehtisi jo tuohon 17:30 junaan, taitaa kusettaa sua.
...kaksoiselämältä. Anteeksi vain.
joutuu matkustamaan ihan älyttömästi, miten jaksaakin!!
Jos hän sen haluaa tehdä, anna tehdä, viihtyy ainakin töissä hyvin ja se on todella tärkeää.
Tuo yksi yö ei ratkaisen sinun ongelmaasi , vaan se on jotain syvempää. Mitä se on?
te lasten kanssa mennä illalla kello 19 miehen luo?
Näin hänen ei tarvitse aina matkustaa ja sinä saat sen yhden yön lisää.
voitko mennä miehen luo vuorostaan ja olla siellä, vaikka hän on töissäkin.
Sillä sitähän se käytännössä sinulla on kun miehesi on poissa ja tuo yksi lisäilta tuntuu susta nyt vain ylivoimaiselta. Ihan ymmärrettävää, itsestäni ei ainakaan olisi tuollaisen reissumiehen lasten äidiksi ja vaimoksi.
Itse en näkisi kuitenkaan järkeä vaihtaa työasemaa lähemmäksi. Puhutaan kuitenkin käytännössä pelkästä yöstä. Itse saattaisin kyllä ottaa puheeksi muuton lähemmäksi miehen työtä tai sitten kokonaan alan vaihto miehelle.
Kuka viitsii lasten kanssa matkustaa 500km nähdäkseen miestä yhden illan ajan?
Kuka viitsii lasten kanssa matkustaa 500km nähdäkseen miestä yhden illan ajan?
siis tarkoitin, että nainen on lasten kanssa vaihteeksi siellä miehen paikkakunnalla.
Mutta sittenhän se on 5-10 pv koko ajan paikalla, eikä ole edes työstä väsynyt iltaisin. Se lienee ainakin hyvä puoli...
Ja kun joutuu noin tiiviisti olemaan työputket paikalla, niin kyllä minäkin panostaisin mukavaan työyhteisöön. 10pv kurjan porukan kanssa kerrallaan on raskasta ja teilläkin olisi ehkä ärtyneempi mies kotona siinä väliaikoina.
tiedän todellakin tilanteesi. mulla miea tekee samantyyppistä hommaa ja siinä 10 päivän erossa yksikin ilta on paljon.
olen yrittänyt turhaan painostaa miestäni toimistohommiin, mutta ei ole suostunut :-( nyt lopetin painostuksen ja tilasin siivojat ym. avukseni yksin ollessani. tuhlaan sitten ne rahat joita lisistä tulee niin oman elämäni helpottamiseen. mies ei halua toimistoon tulojen laskun ja huonompien hommien vuoksi. ja onhan pitkässä vapaassa omat hyvät puolensa.
niin miten asiaa helpottaa eron ottaminen.
jos työmatkat lyhenee ja tosiaan isäntä kotiutuu jo illalla ja on aamulla kuosissa eikä unilla niin kyllähän kaiken kaikkiaan kyse on jo yhdestä lisävuorokaudesta eikä yhdestä yöstä.
Ero nyt tuskin on mikään ratkasu jos parisuhteen ainoa vika on tämä...toisaalta jos ero tilanteessa lapset on isällään hänen vapaat ni johan pääsis äitikin lataan akkuja mutta käytännössä tuskin näin olisi pitkien välimatkojen takia, oletan siis et erotilanteessa isäntä muuttas työpaikkakunnalle. Vai minkä ikäsiä lapsia?
Mut varmasti älyraskasta!! En itse jaksais! Ja ymmärrän kyllä et työ tärkeää mutta eikö perhe tärkeempi? Harva sitä katuu että olisi liikaa panostanut perheeseensä tai lapsiin.
Tsemppiä sulle ap! Jos isäntä pitää vanhan duuninsa ni kyllä vaatisin kotiin siivousapua ja hoitoapua työputkien aikana!
mutta 200 km voi. Sopikaa, että mies liikkuu työmatkat autolla, niin ongelma on poispyyhkäisty.
Miksi noin helposti ratkaistavasta ongelmasta aletaan jotain erouhkailuja vetämään?
Miksi mies ei voi ajaa autolla työmatkoja? Ei 500km nyt niin pitkä matka ole etteikö sitä jaksaisi yksinkin ajaa. Sinänsä ymmärrän kyllä ettei mies nuku junassa, eihän siellä voi oikeasti kunnolla nukkua vaikka pääsisi makuuasentoonkin.
Tai miksi ette muuta koko perhe lähemmäs miehen työpaikkaa?
En todellakaan painostaisi vaihtamaan hyvästä työpaikasta pois.
Oma mieheni on eri maassa töissä, joten minulla on kokemusta paljon pidemmistä erillään asumisista.
No mitä te tekisitte tuon kymmenen päivän välein olevan 20-9 ajan, jonka tällä järjestelyllä saavutatte?
Jos miehellä on hyvä työympäristö ja on joka tapauksessa pois sen kymmenen päivää nyt pääsääntöisesti, niin mun mielestä melko sama onko hän 200 km vai 500 km päässä.