Mikä neuvoksi, 2,5v lyö.
Meidä 2,5v on alkanut huitoa nyrkit ojossa kaikkia ja kaikkea.
Miten saan kitkettyä tämän käytöksen hänestä?
Kotihoidossa on ja keskimmäinen lapsista.
Huitooko muiden lapset?
Kommentit (12)
Tarkoitatko, että lapsi lyö suuttuessaan vai siis vain ns. "taistelee" kaikkea vastaan leikkiessään?
Toisten lyöminen on väärin. Itse vien oman 3-vuotiaani aina jäähyllä ilman varoitusta toisen satuttamisesta. Jäähyn jälkeen mietitään miten suuttumusta voisi purkaa toisella tapaa.
Meillä ei tulisi kuuloonkaan tuollainen käytös.
tehdä lapselle selväksi että sellaista käytöstä ei suvaita alkuunkaan.
Tuossahan on pari kurinpitoketjua esillä, lue niistä mallia!
Me ollaan puhuttu, että niin ei saa tehdä vaikka kuinka suututtaa ja harmittaa. Ja täytyy pyytää anteeksi jos lyö. Ja kuinka toiselle tulee paha mieli jos lyödään. Joskus on menty omaan sänkyyn rauhoittumaan pahin mieli pois ja rauhoituttua puhuttu lyömisestä.
Sitä en ymmärrä, että miten voi ottaa niskavilloista kiinni ja kieltää lasta huitomasta. Eihän nyt aikuisella ainakaan ole oikeutta käyttäytyä väkivalloin vaan antaa lapselle esimerkki kuinka asiat hoidetaan puhumalla. Aikuisenhan jo tulisi osata hoitaa asiat fiksusti ja puhumalla, hilliten omaa käytöstä. Lapselle tunteet on niin voimakkaita, että pitää vielä opetella hillitsemään itseä fyysisesti..
Tuossahan on pari kurinpitoketjua esillä, lue niistä mallia!
Meillä lapsi on se joka käyttää nyrkkejään. Enkä jaksa lukea tuollaista eipäs juupas jankkausta muutenkaan kovin pitkälle.
Meillä niin poika takoo nyrkillä, yleensä leikkiessään. oikein hampaat yhteen purren.
Mikään puhuttelu ei auta, sillä tämä jätkä ei näytä puhetta kovin paljon ymmärtävän.
Jäähylle olen laittanut pari kertaa, mutta ymmärtääkö senkään syy-yhteyttä... ?
Se oikeesti sattuu kun taotaan niinkin pienellä nyrkillä esim selkään. Tyrät rytkyy. :)
ap
tehdä lapselle selväksi että sellaista käytöstä ei suvaita alkuunkaan.
nyt on samanikäinen kuin sinun lapsesi. Minä tein touhusta lopun ihan heti, kun huitaisi, ja vein lapsiportin taa jäähylle. Ja kun tuli jäähyltä parin minuutin kuluttua, selitin taas sadannen kerran, miksei saa lyödä. Muutaman kerran kun homma ei mennyt perille, otin takavarikkoon jotain tärkeitä leluja pariksi päiväksi.
Homma loppui aika lyhyeen, eikä ole alkanut uudelleen.
kannat pois leikistä ja kiellät. Kun toistaa riittävän monta kertaa, niin kyllä se oppii.
Ja kannattaa opettaa myös anteeksipyyntö lapselle.
nyt on samanikäinen kuin sinun lapsesi. Minä tein touhusta lopun ihan heti, kun huitaisi, ja vein lapsiportin taa jäähylle. Ja kun tuli jäähyltä parin minuutin kuluttua, selitin taas sadannen kerran, miksei saa lyödä. Muutaman kerran kun homma ei mennyt perille, otin takavarikkoon jotain tärkeitä leluja pariksi päiväksi.
Homma loppui aika lyhyeen, eikä ole alkanut uudelleen.
Meillä joutunut 2v. täytettyään suoraan jäähylle lyömisestä ja/tai toisen satuttamisesta.Jäähyn jälkeen jutellaan miksi ei saa toista lyödä. Silti edelleen 3-vuotiaana usein suuttuessaan alkaa lyömään. Lyö silloin tällöin myös pienempää sisarustaan kun riitelevät.
Jotkut lapset oppivat hyvin nopeasti, toisilla se kasvatustyö kestää huomattavasti pidempään.
Ap:lle lohdutukseksi: ihminen on väkivaltaisimmillaan 2-3v.
kannat pois leikistä ja kiellät. Kun toistaa riittävän monta kertaa, niin kyllä se oppii.
Ja kannattaa opettaa myös anteeksipyyntö lapselle.
Tämä tyyppi on niin omapäinen että kun sanon että isoveljeltä täytyy pyytää anteeksi, niin pikkuinen sanoo että EN ja marssii itse sänkyyn murjottamaan. Menee mulla jäähyt vähän hukkaan ja pasmat sekaisin. :)
ja mä toimin niin, että nappaan sitä pientä takojaa ranteista kiinni, pidän paikallaan ja sanon todella tiukasti että "minua ei lyödä, ketään ei saa lyödä!" Ja siihen perään ohjaan lapsen tekemään jotain sellaista, mistä tulee hyvä mieli, kuten paijaamaan tms.
Mutta mä siis en ole yhdenkään lapsen, oman enkä vieraan 1-vuotiaan tai 15-vuotiaan nyrkkeilysäkki, ja ihmeen hyvin se on perille mennytkin.