Primperan-lääke taaperon matkapahoinvointiin?!
Saatiin lääkäriltä 1,5-vuotiaan matkapahoinvointiin Primperan-nimistä lääkettä. Lapsi oksentaa siis jo 10 minuutin matkalla. Luin vain aika kamalista sivuvaikutuksista, joten nyt pelottaa antaa lääkettä lapselle.
Onko kellään muulla tuo lääke käytössä? Onko tullut sivuvaikutuksia?
Kommentit (11)
Hyvin tehosi ja nopeasti. Ei tullut oireita.
eihän tuo ole mikään matkapahoinvointilääke?
Mutta tuon ikäiselle ei kuulemma saa antaa varsinaisia matkapahoinvintilääkkeitä, eikä antihistamiini auttanut.
Kokemuksia kellään lisää?
Ap.
unettaa, mutta ei sivuvaikutuksia muuten. Meilläkin oli pakko antaa, kun saattoi oksentaa jopa 10 kertaa 200km matkalla. Kannattaa vaan antaa hyvissä ajoin ennen lähtöä. Lapsen mukaan oli "hyvää".
Nyt kun lapsi 5 ei oksenna yleensä enää lainkaan autossa eli muutamassa vuodessa onneksi meni ohi pahin vaihe.
eli vaikka alunperin on suunniteltu muuhun, niin toimii hyvin pienten lasten matkapahoinvointiin!
Oletko kenties alan asiantuntija?
Kannattaa vaan antaa hyvissä ajoin ennen lähtöä.
Onko vielä muita kokemuksia miten nopeasti vaikuttaa? Olin ymmärtävinäni, että vaikutus alkaa nopeastikin, joten olin ajatellut ottaa sen ehkä vasta matkan päällä, jos ihan pakko (eli koitettaisiin ensi ilman).
Ap.
varmaan ole mikään "vaarallinen" lääke lapselle, primperania määrätään myös pahimmille raskauspahoinvointitapauksille (tai annetaan sairaalassa tiputukseen joutuneille nestemäisenä).
Aikuisella vaikutus alkaa aika nopeasti, jos et halua varmuuden vuoksi antaa etukäteen.
varmaan ole mikään "vaarallinen" lääke lapselle, primperania määrätään myös pahimmille raskauspahoinvointitapauksille (tai annetaan sairaalassa tiputukseen joutuneille nestemäisenä). Aikuisella vaikutus alkaa aika nopeasti, jos et halua varmuuden vuoksi antaa etukäteen.
Mulle määrättiin synnärillä maidontulon alkamiseksi :)
reilusta 1 vee lähtien ja toimii. En ole huomannut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Mielestäni toimii vielä aika nopeasti. Sehän pitäisi antaa ainakin puoli tuntia ennen ruokailua, mutta olemme antaneet juuri ennen ruokailua ja ruokailun jälkeen suoraan autoon eikä mitään ongelmia. Käännettiin tosin turvaistuinkin nenä eteenpäin, joka varmasti osin myös auttaa asiaa (ja joo, tiedän, että lapsia pitäisi kuljettaa selkä menosuuntaan niin kauan että polvet ovat kurkussa :).
Itse en osannut epäillä lääkärin ammattitaitoa tässä asiassa, eikä se näillä lääkiksen opintoviikoilla (ei siis yhtään) olisi kai ollut viisastakaan. Eli jos lääkäri lääkettä määrää oikeaan vaivaan, niin ei kai se voi ihan kamalaa olla?
Hyvin tehosi ja nopeasti. Ei tullut oireita.