letteko myyneet vapaaehtoisen eläkevakuutuksenne ?
Olen tässä kevään mittaan saanut neuvoja ja tehnyt selvitystä että vapaaehtoinen eläkevakuutus ei kannata!
Olen opiskelija ja tarjosin myytäväksi 2000-luvun alussa ottamaani vakuutusta poismyytäväksi vakuutusyhtiölle. EN ole siis vuosiin enää maksant vakuutusmaksuja ja nyt saisin vajaan 800 euron vakuutuksesta verojen jälkeen käteen 500.
Jotenkin kuudes aisti sanoo että kannattaa nyt myydä pois. Ja tarvitsen toki rahaa :)
Mielipiteitä, kokemuksia ?
Kommentit (6)
tarpeeseen, olen opintotuella. Talvella ihan luennoilla keskustelimme opettajan kanssa ja yksi opiskelija selvitti asiaa tehtäväänsä. Eli vapaaehtoiset eläkevakuutukset eivät ole kannattavia.
ap
tarpeeseen, olen opintotuella. Talvella ihan luennoilla keskustelimme opettajan kanssa ja yksi opiskelija selvitti asiaa tehtäväänsä. Eli vapaaehtoiset eläkevakuutukset eivät ole kannattavia. ap
Niin, on kaksi eri asiaa ottaa nyt eläkevakuutus kuin purkaa vanha eläkevakuutussopimus. Jos nyt purat sopimuksen, menetät mielestäni aika paljon, ja noita menetettyjä rahojahan et saa koskaan takaisin.
En tiedä mikä rahasto sulla on, muttei vapaaehtoista eläkevakuutusta todellakaan. Verottaja tukee sitä 28% jotta eläkeiässä pärjättäis ja sen takia sitä ei voi purkaa ilman, että jää pitemmäksi aikaa työttömäksi, työkyvyttömyseläkkeelle, leskeksi tai tulee avioero. Kriisiturvana siis myöskin. Silloin kun olet sen ottanut, on laki ollut sen verran eri, että jos nyt purat ja huomenna aloitat uuden, et pääse yhtä aikaisin eläkkeelle ja se säästösumma jaetaan pitemmälle aikavälille.
Ite säästän muutaman kympin sinne kuussa ja silloin kuin sai vielä ala-ikäiselle tehdä niin tein tenaville juuri sen takia että ehdot hyvät ( n. kympit kuussa), eikä oikeesti tiedä pääseekö sitä koskaan ite työeläkkeelle... Eli mun lapsilla on ollu 6 ja 7 vuotiaasta asti eläkevakuutukset! Ja takuulla ovat siitä joku kaunis päivä kiitollisia!
Sen unohdin vielä laittaa, että sulla on luultavasti joku säästöhenkivakuutus eikä eläkettä jos sen voi myydä...?
vakuutusyhtiölle.
Mutta pitää täyttää ja todistaa tietyt ehdot. Esim itse olen opiskellut useamman vuoden kuten kerroin. Ei saa olla vakituista ansiotyötä jne.
Kuten aloituksessani mainitsin, olen saanut jo takaisinostotarjouksen eli täytän ehdot.
ap
Riippuu kuinka kova rahantarpeesi on. Jos tarvitsisit lainarahaa tuon 500 euroa seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi 10%:n korolla, niin sitten kannattaa myydä pois.