Milloin sektion jälkeen uusi raskaus? Sopiva ikäero?
Sektiosta 7 kk. Vähän tekis jo mieli uutta lasta, mutta taitaa olla parempi vielä odottaa?
Kommentit (18)
Tai eivätkö kritisoineet mitenkään?
Kun mulle eivät mitään ohjeita sanoneet ja toiset ovat puhuneet siitä että vuos pitäis olla väliä ennenkuin tulee uudelleen raskaaksi.
Joo, eipä sitä kai vaihtoehtoja sitten ole.. Tekisi siksi mieli pian kokeilla uudelleen raskaaksi tuloa kun ensimmäisessäkin kesti vähän aikaa.
ap
istukka jäi kiinni kakkosen synnytyksessä osin ilmeisesti sektioarpeen, jouduttiin kaapimaan nukutuksessa. Muten ok.
enää liity raskautumisen nopeuteen, alle 6kk edellisestä synnytyksestä liittyy aika paljon riskejä, keskenmenoa ja ennenaikaista synnytystä.
Sektion jälkeiseen raskauteen liittyy aina paljon enemmän riskejä kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Arpikudos kohdussa aiheuttaa ainakin istukan toimintahäiriöiden riskin, istukan arpeen kiinni kasvamisen riskin, kohdun repeämisen riskin, istukan ennenaikaisen irtoamisen riskin, ja nämä kaikki yhdessä tietysti aiheuttaa vauvalle hapenpuutteen/vammautumisen riskin sekä kohtukuoleman riskin.
enää liity raskautumisen nopeuteen, alle 6kk edellisestä synnytyksestä liittyy aika paljon riskejä, keskenmenoa ja ennenaikaista synnytystä.
Sektion jälkeiseen raskauteen liittyy aina paljon enemmän riskejä kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Arpikudos kohdussa aiheuttaa ainakin istukan toimintahäiriöiden riskin, istukan arpeen kiinni kasvamisen riskin, kohdun repeämisen riskin, istukan ennenaikaisen irtoamisen riskin, ja nämä kaikki yhdessä tietysti aiheuttaa vauvalle hapenpuutteen/vammautumisen riskin sekä kohtukuoleman riskin.
Kun itse pohdin ekan sektion jälkeen, tahdonko toisenkin sektiolla. Haaveena oli useampi lapsi, ja onneksi kaksi seuraavaa syntyikin normaalisti.
Mulla oli tosi kiva naislääkäri keskimmäisen jälkitarkastuksessa ja häneltä just kysyinkin seuraavista raskauksista (esikoinen syntyi alateitse). Hän sanoi, että suositus olisi kai se vuosi, mutta jotkut ovat raskaana jo jälkitarkastuksessa ja se nyt vaan menee kuinka menee. Kyllähän sitä raskautta seurataan ja herkemmin ohjataan polille, jos jotain tuntuu olevan pielessä. Kritiikkiä ei oo tullu koskaan vastaan. Sitä paitsi, se alkio on pitkän aikaa todella pieni, samoin sikiö, eikä varsinaisesti venytä kohtua. Kohtu ehtii siis "parantua" vielä raskausaikanakin. Tämä siis itse pääteltyä.
Itselläni kolmas raskaus alkoi vain 6kk edellisestä sektiosta, eikä minulla ollut mitään ongelmia tai vaivoja odotusaikana tai toipumisessa. Ja minkäs siinä tekee, ku pulla oli taas uunissa! :D Sitten vaan otetaan vastaan se, mitä tulee. Turha murehtia etukäteen, murehdi vasta sitten, jos siihen on aihetta! Tsemppiä!
toiset ovat puhuneet siitä että vuos pitäis olla väliä ennenkuin tulee uudelleen raskaaksi.
ap
Ei tarvitse odottaa vuotta vaan vuosi synnytysten välissä olisi hyvä. Mutta olen itse kysynyt kättäriltä tätä ja sanoivat että mitään tollaisia vuosi pitää odottaa juttuja ei enää ole. Eli saa yrittää vaikka heti. Kohtu ei aloita raskautta jos se ei ole siihen valmis.
Itsekin olisin halunnut heti raskaaksi uudelleen ja tälläiset vanhat "suositukset" kummittelivat. Mutta kättäriltä siis tieto että ei tartte odotella. Vuosi synnytysten välillä olisi joku toive, että komplikaatioilta vältyttäisiin.
lääkäri sanoi että voin alkaa yrittämään seuraavaa lasta heti kun vuosi on vaihtunut. Jätimmekin ehkäisyn pois kun esikoinen oli 7kk, ikäeroa seuraavaan tuli kuitenkin 2v10kk.
Esikoinen oli 1v. kun aloin odottaa kakkosta. Kakkonen oli 7kk kun aloin odottaa kolmosta.
Hyvin meni kaikki raskaudet, eikä sektioiden takia ollut ongelmia.
ja jälkitarkastuksessa kysyin tuota koska "saa" yrittää tehdä toista, lääkäri oli sitä mieltä, että olisi hyvä odottaa huhtikuuhun (7kk).
Nyt olen itse raskaana, n. rv14+0 ja lasten ikäeroksi tulee 1v3kk jos kaikki sujuu hyvin. En ollut aikaisemmin kuullutkaan noista, että istukka voisi jäädä arpikudokseen kiinni, alkoi pelottaa!
Eiköhän sitä siis voisi pian ainakin jättää ehkäisy pois ja mennä asenteella tulee jos tullakseen on.
Pieni ikäero kyllä mietityttää, mutta kun en tosiaan enää ihan nuori ole niin se on otettava vastaan mitä annetaan.
ap
annettiin sairaalasta kotiutumisohjeet ja suositus, että kohdun leikkausarven repeämisriskin takia olisi raskauksien välillä syytä olla vuosi.
eikä käsketty pitää vuotta väliä. Sanottiin vain ympäripyöreitä vastauksia että ei nyt heti, mutta toisaalta on paljonkin sektioraskauksia eikä mitään ongelmia..
ap
Kyllä hänkin lapsia lisää haluaa vaikka välillä väittääkin, että tämä yksi riittää. Itselläni vain on jo ikää, niin olisi kiva, ettei enää hirveän kauaa odottelisi.
Toisaalta hirvittää itseänikin tehdä toinen lapsi. Mitä jos en jaksakaan hoitaa kahta lasta?! Silti tiedän, että vauva ja pikkulapsiaika on niin lyhyt, ettei se ikuisuuksia kestä ja sitten kun lapsilla on jo omatoimisuutta, alkaa oma elämäkin taas helpottamaan. Äkkiä se aika kuitenkin sitten lopulta kuluu ja olisin onnellinen kahdesta lapsesta.. enemmän kuin siitä yhdestä.
Teidän mietteitänne?
ja on siis tehty sektio edellisellä kerralla.
Ainakaan tuollaisesta aikataulusta ei ole kukaan kitissyt (paitsi mies...).
Meillä lapsilla ikäeroa 2,3vuotta. Ihan hyvin elimistö jaksoi. Tosin nyt jos voisin uudeelleen valita niin antaisin esikoisen olla pikkuisen pitempään ainokainen ja ns. vauveli :)
Kun tosiaan on tuo sektio takana? Suurempi keskenmenon riski? Muita riskejä?
ap
Ekan sektion jälkeen tulin raskaaksi 8kk jälkeen, toisen sektion jälkeen 6kk jälkeen. Raskaudet meni ongelmitta ja samoin sektioista toipumiset. Ja tuohon jaksamispohdintaan sanoisin, että sitten kun se toinenkin on maailmassa, niin eipä sitä muuta vaihtoehtoa oo kuin jaksaa. Kyllä siitä selviää! :)