Miten automaattivaihteisella autolla ajetaan taloudellisesti?
Manuaalilla olen pitänyt kierrokset mahd. pieninä ja ajanut mahd. isoilla vaihteilla ja käyttänyt paljon moottorijarrutusta. Mutta nyt en voi määritellä vaihdetta, kierroksia toki, mutta riittääkö se. Ja onko moottorijarrutus yhtä kulutuksetonta automaatissa kuin manuaalissa? Muita keinoja? Ajan vähän, mutta haluaisin tehdä senkin mahdollisimman säästeliäästi :)
Kommentit (5)
Itse olen seurannut sitä ja katsonut ajotavan vaikutusta.
Moottorijarrutus: vaikuttaa ihan samalla tavalla kulutukseen.
Kierrokset: vaikuttaa ihan samalla tavalla myös.
Kannattaa kiihdyttää reippaasti siihen aiotuun nopeuteen (maantieajo) ja pitää nopeus tasaisena, välttää turhia ees taas kiihdytyksiä ja jarrutuksia (kaupunkiajo). Ennakoida moottorijarrutuksella liikennevaloihin ja risteyksiin. Oikeastaan ihan sama kuin manuaalivaihteisella.
ei pysty moottorijarruttamaan niin tehokkaasti kuin manuaalilla esim. liikennevaloihin, tällöin lähinnä ennakoinnilla pystyy vähän vaikuttamaan (jalka ajoissa pois kaasulta).
Muuten ajettaessa pyritään käyttämään pintakaasua, eli niin ettei koko ajan tarvitse "painaa" sitä kaasupoljinta vaan löydetään se optimaalinen kohta, jolla auto menee tasaisesti eteenpäin.
Ajotietokonetta ei ole. Pitää ruveta oikein kuulostelemaan tuota ykköseltä kakkoselle vaihtamista, auto vaihtaa niin nätistsi, etten edes huomaa, jos en erikseen tosiaan kuulostele.
Ei ole aloittaja koskaan kuullut pakkovaihteista? Tomaatilla pystyy vaihtamaan lukkovaihteilla aivan samalla lailla kun manuaalilla. Ja kannattais päivittää tuo manuaalilla taloudellisesti ajaminen...
Kiihtytys kannattaa ainakin tehdä niin, että auto vaihtaa nopeasti kakkoselle, koska ykkösellä kuluttaa eniten. Eli nopea kiihdytys reippaalla kaasulla ja noin 15-20 km/h vauhdissa vähennät kaasua. Moottorijarrutuksesta en tiedä, mutta luulisin sen olevan parempi vaihtoehto kuin voimakas jarruttaminen juuri ennen risteystä.