Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan vahingossa kahdesti maksetusta laskusta rahat takaisin?

Vierailija
23.06.2011 |

Kenen puoleen pitäisi kääntyä?

Maksoin vahingossa laskun, jonka mieheni oli jo maksanut kertaalleen edellisenä päivänä.

Koska oli ilta, niin lähetin saman tien verkkopankin kautta pankkiin viestin ja kun siihen ei seuraavan aamupäivän aikana ollut tullut vastausta niin soitin pankkiimme. Pankista todettiin, että he eivät voi tehdä asialle mitään, vaan minun pitää ottaa yhteys siihen pankkiin, mihin maksu meni.

Soitin siihen pankkiin, johon maksu oli mennyt ja minulle vain ihmeteltiin, miksi heille soittelen. Eivät kuulema saa mennä omin luvin yrityksen tilejä tutkimaan ja katsomaan onko maksu tullut kahteen kertaan. Kehottivat ottamaan yhteyttä omaan pankkiini tai suoraan yritykseen.

Olen soittanut kolme päivää kaikkiin yrityksen puhelinnumeroihin, eikä yhteenkään puheluun ole vastattu. Olen myös lähettänyt sähköpostia, sekä laittanut yrityksen nettisivujen kautta palautetta - niihinkään ei ole vastattu. Kyseessä on sellainen pieni, 3-4 ihmistä työllistävä yritys.

Kenen puoleen käännyn seuraavaksi?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhden henkilön työllistävän firman oma perintätoimisto pitänyt itsellään firmalle perityt rahat omatoimisesti vaihtamalla nämä perityt rahat suoraan omiin laskuihinsa.Samalla kuitenkin olivat lähettäneet samoja laskuja,jotka oli jo kertaalleen maksettu perintärahoista.Ekstralaskut olin tietenkin makanut,koska perintätoimisto ei ollut maininnut milloinkaan saaneensa mitään rahoja.Kyseessä on siis puhdas huijaus,mutta käräjille ei oikeusvakuutuksen kattamattomuuden takia voida lähteä.Kyse on vuoden tuloista.Puhutaan tuhansista euroista ja vastassa on alan ammattilainen.Joskus kun hämäräfirma päättää olla palauttamatta rahoja,on halvempaa kärsiä nahoissaa ja olla käräjöimättä.Pienen summan takia ei kannata käräjille lähteä ja isoissakin summissa on se ongelma,että hankalan vastustajan sattuessa koko asia voi kääntyä tehtailluilla laskuilla aivan päälaelleen,vaikka pitäisi olla selvä tapaus.Ei auta kuin olla tarkempi seuraavalla keralla.Itse olen siirtynyt ennakkomaksuun ja mielellään käteisellä.

Vierailija
2/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse hölmöilin :) Soitin pankkiin ja sieltä neuvoivat soittaamaan asuntoa vuokraavan yhtiön toimistoon. He näkivät kaksoistilitykseni tiedoissaan. Koska kyseessä oli sellainen maksu, joka toistuu kuukausittain samansuuruisena (oli 630€), enkä tarvinnut palavasti kyseistä liikamaksua takaisin, he hyväksi lukivat seuraavan kuun vuokran sillä maksetuksi. Olisivat myös palauttaneet kyseisen summan. Onneksi nykyinen lainalyhennyksemme suoraveloitetaan...

Jos et saa lähiaikoina yritykseen yhteyttä, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan. He osaavat neuvoa, mitkä ovat oikeutesi kyseisessä asiassa ja kuinka toimia saadaksesi rahasi takaisin. Ilman muuta olet oikeutettu ne saamaan takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes huomannut. Parin kuukauden päästä palauttivat rahat. Mutta mitä olet maksanut? Tai siis ostanut?

Vierailija
4/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään pankki ei saa sitä palauttaa.

Yhteyttä ko. yritykseen, ei ole juuri vaihtoehtoja. Nyt tosin on lomakausi parhaimmillaan, joten firmalla voi olla aika ohit miehitys / ei ketään paikalla. Asian korjaamisessa voi siis mennä kauankin, mikä on sinänsä hyväksyttävää, koska kyse ei ole yrityksen tekemästä virheestä.

Jos kyse on säännöllisistä laskuista, yrityksen pitäisi hyvittää liikaa maksettu osuus seuraavissa laskuissa.

Pienissä yrityksissä tosin maksuseuranta voi olla mitä tahansa.

Vierailija
5/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eivät suosiolla palauta summaa, vaadi oikeusteitse perusteettoman edun palautusta. Tuskin tarvitsee edes kunnolla käräjöidä, palauttavat varmaan rahat heti kun saavat haasteen tiedoksi ja voit sitten perua kanteen.

Vierailija
6/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin asiakaspalvelun tai laskutuksen tmv numeroon, siis suoraan firmaan itseensä ja sain rahat hyvinkin nopeasti takaisin tililleni.

Mutta jos mokasi kerta sattui hyvin pienen firman kanssa niin voisiko olla että ovat laittaneet puljun kiinni juhannusviikoksi ja saat yhteyden alkuviikosta?

Vierailija
7/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota emme ole ostamassa toista kertaa. Emme siis voi vähentää summaa mistään seuraavasta laskusta.

Sitä en kyllä ihan ymmärrä miksi pankki ei voi periä liikamaksua takaisin, kun kerran samalla viitenumerolla on maksettu sama summa kahteen kertaan samalle tilille. Kyllähän he muissakin tapauksissa korjailevat tällaisia virheitä.

Vierailija
8/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos mokasi kerta sattui hyvin pienen firman kanssa niin voisiko olla että ovat laittaneet puljun kiinni juhannusviikoksi ja saat yhteyden alkuviikosta?

Voipi olla pidemmätkin lomat menossa ja lafka kiinni vaikka heinäkuun loppupuolelle. Pienissä firmoissa voi olla joskus viisainta lintata koko firma kerralla lomille.

Vierailija
9/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en kyllä ihan ymmärrä miksi pankki ei voi periä liikamaksua takaisin, kun kerran samalla viitenumerolla on maksettu sama summa kahteen kertaan samalle tilille. Kyllähän he muissakin tapauksissa korjailevat tällaisia virheitä.

Pankki ei voi palautella toisten tililtä rahaa kolmannen osapuolen pyytämänä, sillä heillä ei ole tietoa siitä, paljonko sinne piti alunperin siirtää. Pankin tehtävä tai edes oikeus ei ole ottaa tällaiseen kantaa.

Ne mitä yleensä korjataan on pankin tai maksuliikennevälittäjän omia virheitä tuplalaskutuksessa ja muussa.

Vierailija
10/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kyseisellä alalla kesä on sesonkia ja talvella ei töitä kai juurikaan ole.

ap

Vierailija
11/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää olla yhteydessä, mihin se lasku on kahdesti maksettu! Eli jos on esim. saunalahti, niin sitten sinne. Soitat laskutukseen, kerrot, mitä tapahtui. Sieltä kyllä näkevät, että samalla viitenumerolla on kaksi suoritusta, ja varmasti palauttavat toisen - tai sitten vähentävät sen liikamaksun verran seuraavasta laskusta, ihan kummin sovitte. Kyllä nämä asiat puhumalla hoituu, ja selvästihän tuo asia on todistettavissa erehdykseksi.

Vierailija
12/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kyseisellä alalla kesä on sesonkia ja talvella ei töitä kai juurikaan ole.

ap

vaan alkuviikosta soittelemaan uudestaan.

Vierailija
13/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lähetät sinne jämäkän mutta asiallisen kirjeen, jossa toteat tapahtuneen virheen ja vaadit rahojen palauttamista tiettyyn päivämäärään (esim. elokuun puoliväliin niin on kesäkiireet sielläkin jo ohi) mennessä. Toteat vielä että jos ei rahoja ole siihen mennessä palautettu niin tulet vaatimaan niitä oikeusteitse ja firma maksaa käräjöintikulut.

Vierailija
14/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaivautunut lukemaan koko aloitusta...

pitää olla yhteydessä, mihin se lasku on kahdesti maksettu! Eli jos on esim. saunalahti, niin sitten sinne. Soitat laskutukseen, kerrot, mitä tapahtui. Sieltä kyllä näkevät, että samalla viitenumerolla on kaksi suoritusta, ja varmasti palauttavat toisen - tai sitten vähentävät sen liikamaksun verran seuraavasta laskusta, ihan kummin sovitte. Kyllä nämä asiat puhumalla hoituu, ja selvästihän tuo asia on todistettavissa erehdykseksi.

Vierailija
15/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahahan on mennyt minun tililtäni ja pari minuuttia laskun maksamisen jälkeen olen lähettänyt heille viestin, että kyseessä oli vahinko.

Entä, jos olisin maksanut vahingossa vaikka satojatuhansia jonkun ventovieraan tilille? Eikö pankki muka silloinkaan voi tehdä mitään, vaan minun pitää itse yksin asiaa selvittää ja toivoa, että tilinomistaja ei sillävälin tyhjennä tiliä?

Toisen rahojen käyttäminen on kuitenkin kavallus, joten eikö tällaisen virheen korjaamisessa tai ainakin rahojen jonkinlaisessa "jäädyttämisessä" olisi kysymyksessä rikoksen estoon tähtäävä toimenpide?

Tämä siis ihan vain teoreettista pohdiskelua...

ap

Vierailija
16/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lähtisi "palauttamaan" satojatuhansia euroja takaisin jonkun pyynnöstä. Liian ison riskin ottaisivat. Ei pankin kannata tuohon sekaantua mitenkään.

Rahahan on mennyt minun tililtäni ja pari minuuttia laskun maksamisen jälkeen olen lähettänyt heille viestin, että kyseessä oli vahinko.

Entä, jos olisin maksanut vahingossa vaikka satojatuhansia jonkun ventovieraan tilille? Eikö pankki muka silloinkaan voi tehdä mitään, vaan minun pitää itse yksin asiaa selvittää ja toivoa, että tilinomistaja ei sillävälin tyhjennä tiliä?

Toisen rahojen käyttäminen on kuitenkin kavallus, joten eikö tällaisen virheen korjaamisessa tai ainakin rahojen jonkinlaisessa "jäädyttämisessä" olisi kysymyksessä rikoksen estoon tähtäävä toimenpide?

Tämä siis ihan vain teoreettista pohdiskelua...

ap

Vierailija
17/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. soita vielä tuon yrityksen numeroihin

2. jos ei auta niin lähetä tuo edellä mainittu kirje

3. jos ei auta niin vaadi rahoja oikeusteitse

As simple as that.

Vierailija
18/18 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tässä nyt ole kysymys mistään kolmannesta osapuolesta.

Pankin kannalta on. Pankilla ja firmalla on asiakkuussuhde. Pankki on siis pankin näkökulmasta ensimmäinen ja firma toinen osapuoli.

Jos kolmas osapuoli, eli tämän sopimuksen ja toimeksiannon ulkopuolinen taho, sinä siis, tulee yhtääkkiä pyytämään rahaa firman tililtä, voit arvata vastauksen.

Sillä mistä raha on tullut tai että viesti on lähetetty ei ole oikeastaan merkitystä. Kuka tahansa voi väittää mitä tahansa ja pyrkiä näin siihen, että maksu kirjautuu automaattisesti kirjanpitoon, mutta raha palaa takaisin.

Tilinomistajan puolelta on rikos käyttää nuo rahat, mutta silti pankki ei voi rahoja kolmannen osapuolen pyynnöstä luovuttaa / palauttaa.

Ei se noin vain onnistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi