Rv 22+2 ja 13 kg lisää. Repikääs tästä huumoria.
Itse en enää jaksa.
Joo, lihon helposti. Ruoka maistuu kyllä. Mutta ei tässä mitään tolkkua enää ole. Enkä mässytä edes herkkuja tai roskaruokaa! Yksi lämmin ateria lisää päivässä ja arviolta 3 leipää enemmän mitä aikaisemmin. Paino nousee kuin vuoristorata. Pelkkää salaattiako minä saan syödä? Tai kaalisoppaa... *huoks*
Pois alta - tankki tulee!!
Kommentit (22)
Ei mässätä kermalla, voilla, sokerilla. Ruokermaa (7%) käytetään kyllä. Leivänpäälle menee kyllä kevyt Oivariinia.
ap
parantamisen varaa?
raskaana. No herranjee, meinaatko että painon pitäis nousta kork. 4 kg?
Jos kerran syöt jo ihan järkevästi, niin älä nyt herran tähden salaattilinjalle lähde.
Mä lihoin raskaana molemmilla kerroilla päälle 20 kg.
Lähtö oli 50 kg/174cm, lopussa muistan 72 painaneeni.
Mutta se oli jotain turvotusta, ja lähti heti synnytyksen jälkeen eka kerralla, ja toisella kerralla yhtäkkiä jossain lapsen ollessa vuoden ikäinen.
Hippasen naurattaa kuitenkin....
Itellä tuli 40 kiloa ekan raskauden aikana ja myönnän syöneeni ihan kaikki mitä tuli vastaan...
Yritä juoda enenpi ja liikkua vaikka sit ihan vaan kävellen.Suuri painon nousu on yleensä merkki raskausdiabeteksestä et varmaan pääset ellet ole jo käynyt niin tonne sokerirasitukseen.
Ja mulle neuvola täti sano et pitäs pitää ruokapäiväkirjaa jo pelkästään se et merkkaa kaikki syömänsä vihkoon auttaa pitämään kilot kurissa
No nyt odotan toista ja viikoille 30 kun pääsin niin painoa oli tullut jo se 15kiloa,noh nyt viikkoja 37 ja paino pudonnut sen viis kiloa eli kymppi tullut tän raskauden aikana.
Sokerirasituksesta ei ole sanottu vielä mitään. Tosin pissa on aina ollut puhdas. Jospa sitä liikuntaa lisäisi kävelylenkin muodossa.
Miten sun paino putosi?? Kun et kuitenkaan varmaan laihduttanut?
ap
Hippasen naurattaa kuitenkin.... Itellä tuli 40 kiloa ekan raskauden aikana ja myönnän syöneeni ihan kaikki mitä tuli vastaan... Yritä juoda enenpi ja liikkua vaikka sit ihan vaan kävellen.Suuri painon nousu on yleensä merkki raskausdiabeteksestä et varmaan pääset ellet ole jo käynyt niin tonne sokerirasitukseen. Ja mulle neuvola täti sano et pitäs pitää ruokapäiväkirjaa jo pelkästään se et merkkaa kaikki syömänsä vihkoon auttaa pitämään kilot kurissa No nyt odotan toista ja viikoille 30 kun pääsin niin painoa oli tullut jo se 15kiloa,noh nyt viikkoja 37 ja paino pudonnut sen viis kiloa eli kymppi tullut tän raskauden aikana.
Mullakin molemmilla kerroilla suurin osa painosta tuli ennen rv 20, sitten hidastui.
3kpl voileipää(ruisleipä, margariini, juusto) enemmän kuin ennen (jolloin et lihonut etkä laihtunut).
Se tekee yhdelle päivälle melkein 400kcal ekstraa.
Viikossa vajaa 3000kcal ekstraa.
22viikossa vajaa 60 000kcal ekstraa.
7000kcal=1kg
Eli 8,5kg on tullut jo noista ekstraleivistä, loput normaalia painonnousua tai jotain muuta.
En sano etteikö raskauden aikana saisi paino nousta, mutta kyllä sekin vaikuttaa mitä syö.
Eikös se ollut niin, että vasta ihan loppuraskaudessa energiantarve on +300kcal.
Tuli vähän tylyn oloisesti tuo aikaisempi viesti. Raskauden aikanahan painonnousu on aika yksilöllistä, milloin sitä kertyy ja minkä verran plus vielä mahdollinen turvotus ja lähtöpainokin vaikuttaa jonkin verran paljonko sitä painoa sitten loppujen lopuksi kertyy.
Halusin vain tuoda pienen huomion esille.
Kyllä minullakin alkuun kertyi ihan vain ruuan takia, oli niin huonoa oloa. Loput kilot tulivatkin sitten vasta loppukuukausien aikana.
Sokerirasituksesta ei ole sanottu vielä mitään. Tosin pissa on aina ollut puhdas. Jospa sitä liikuntaa lisäisi kävelylenkin muodossa.
Miten sun paino putosi?? Kun et kuitenkaan varmaan laihduttanut?
ap
Hippasen naurattaa kuitenkin.... Itellä tuli 40 kiloa ekan raskauden aikana ja myönnän syöneeni ihan kaikki mitä tuli vastaan... Yritä juoda enenpi ja liikkua vaikka sit ihan vaan kävellen.Suuri painon nousu on yleensä merkki raskausdiabeteksestä et varmaan pääset ellet ole jo käynyt niin tonne sokerirasitukseen. Ja mulle neuvola täti sano et pitäs pitää ruokapäiväkirjaa jo pelkästään se et merkkaa kaikki syömänsä vihkoon auttaa pitämään kilot kurissa No nyt odotan toista ja viikoille 30 kun pääsin niin painoa oli tullut jo se 15kiloa,noh nyt viikkoja 37 ja paino pudonnut sen viis kiloa eli kymppi tullut tän raskauden aikana.
En mä oikein itsekkään tiedä miten tää paino vaan putoaa,syön ihan normaalisti yhden tai kaksi lämmintä ateriaa päivässä,ja aamu ja iltapalat päälle...juon kyllä aika paljon ja syön mansikoita.(mansikat auttaa kuulemma aineenvaihduntaan ja näin ollen turvotukseen)
Toki määrät on pienentyneet kun vauva vissiin valloittaa tilaa tuolta vatsalaukulta
13kg oo mitenkään paha, varsinkin jos oot syöny ihan normisti. ootko varma ettei oo turvotusta?
mun yhdellä kaverilla tuli turvotusta ihan älyttömästi! mut eihän sille oikeen mitään voi. musta kannattaa huolestua vasta sit jos epäilleen raskausdiabetesta tai jos painoa jää reilusti vielä sit kun vauveli täyttää vuoden.
mä kyllä vetelin ihan surutta kaikkea moskaa raskausaikana :D
eli 500 kcal + 400 kcal, kun se lisätarve raskaana on 1 leipä...
+ tuohon päälle vielä se lämmin ateria jota en yleensä syö kuin yhden. Nyt siis kaksi. Kiitos silmiä avaavasta vastauksesta.
Mulla on ollut se käsitys, että energiantarve ei kasvaisi tyyliin koko aikana kuin sen yhden leivän verran. Se on ruokahalu mikä mulla kasvaa...
ap
3kpl voileipää(ruisleipä, margariini, juusto) enemmän kuin ennen (jolloin et lihonut etkä laihtunut). Se tekee yhdelle päivälle melkein 400kcal ekstraa. Viikossa vajaa 3000kcal ekstraa. 22viikossa vajaa 60 000kcal ekstraa. 7000kcal=1kg Eli 8,5kg on tullut jo noista ekstraleivistä, loput normaalia painonnousua tai jotain muuta. En sano etteikö raskauden aikana saisi paino nousta, mutta kyllä sekin vaikuttaa mitä syö. Eikös se ollut niin, että vasta ihan loppuraskaudessa energiantarve on +300kcal.
Ehkä ihan vähäistä, mutta jaloista ei ainakaan mitään suurta vielä huomaa.
ap
13kg oo mitenkään paha, varsinkin jos oot syöny ihan normisti. ootko varma ettei oo turvotusta? mun yhdellä kaverilla tuli turvotusta ihan älyttömästi! mut eihän sille oikeen mitään voi. musta kannattaa huolestua vasta sit jos epäilleen raskausdiabetesta tai jos painoa jää reilusti vielä sit kun vauveli täyttää vuoden. mä kyllä vetelin ihan surutta kaikkea moskaa raskausaikana :D
Jos näin on, raskauskilot todennäköisesti löhtevät helposti. Jos taas tiedät syöväsi miten sattuu, voi olla todella kova urakka laihduttaa turha rasvakudos pois.
Painon nousu raskaudessa on yksilöllistä.
Minulle tuli ekassa raskaudessa 19 kg, joista 15 kg katosi jälkitarkastukseen mennessä itsestään. Imetin ja söin aivan järkyttävän paljon, koska nälkä oli valtava. Loput kilot katosivat n. puolessa vuodessa.
Nyt olen aivan viimeisilläni raskaana ja painoa on tullut 13 kg. Olen mielestäni syönyt enemmän kuin ensimmäisessä raskaudessa. Ehkä olen myös liikkunut enemmän, kun olen tehnyt monituntisia vaunulenkkejä esikoisen kanssa.
Mielestäni monet raskaana olevat naiset kiinnittävät huomiota aivan väärään asiaan eli painon nousuun, kun pitäisi kiinnittää huomio oikeaan ruokavalioon ja siihen, että todella noudattaa sitä.
Useimmathan tekevät just sen virheen, että säästävät varsinaisen ruoan syönnissä ja syövät välipaloja ylen määrin.
Kaikille terveellinen tapa syödä on raskausdiabetes-dieetti. Rupea sille, niin saat mahasi täyteen.
Minulla raskausviikkoja muutama enemmän kuin ap:llä ja painoa tullut 13 kg ... aiemminkin olen ollut herkkä lihomaan raskauksien aikana, mutta laihtunut synnytyksen jälkeen noin vuodessa entisiin mittoihin. Minäkin syön taviskotiruokaa, ei kermaa, ei runsaasti rasvoja, vihanneksia joka aterialle. Karkkia, suklaata ja leivonnaisia tulee herkuteltua, mutta en mitenkään kaksin käsin niitä ahmi. Painonnousu ärsyttää aivan hitosti! Alkaa olla tukala olo jo nyt, mutta entäpä sitten raskauden loppuviikoilla.
Sokerirasitustestin tulos oli minulla normaali, joten sekään ei selitä lihomistaipumustani. Niinpä yksinkertainen totuus on, että syön liikaa, vaikka sitä vaikea myöntää on kun syön "ihan tavallisesti".
Henkilökohtaisesti minua ärsyttää ihmiset, jotka eivät itse tiedä miltä tuntuu esimerkiksi jatkuva pahoinvointi, johon auttaa vain syöminen, tai vatsassa kalvava rehellinen nälkä, vaikka olisikin syönyt jo ns. normaalisti, ja jotka sitten neuvovat muita olemaan syömättä.
Esikoisesta lihoin 24 kiloa. Lähtöpaino oli 55 kiloa (pituutta 158cm). Kyllä, olin aika tankki loppuvaiheessa. Kiloja kertyi tasaiseen tahtiin heti raskauden alusta. En sen kummemmin herkutellut, mutta syödä oli pakko todella usein, sillä muuten olisi pahoinvointi yltynyt sietämättömäksi.
Puoli vuotta synnytyksestä painoin 53 kiloa. Laihduttamatta pätkääkään. Päinvastoin, ekat pari kuukautta synnytyksen jälkeen söin kuin hevonen ja suklaatakin kului hillittömiä määriä. Imetin esikoista vuoden ikäiseksi ja imetyksen lopetin, kun paino huiteli alle 50 kilon. Koko ajan söin normaalisti ja isojakin annoksia - imetys vain veti minut ihan kuivaksi.
Nyt olen uudelleen raskaana, lähtöpaino oli 54 kiloa (kiloja tuli muutama takaisin, kun imetys loppui reilu puoli vuotta sitten). Viikkoja ei ole vielä kymmentäkään, kun paino on noussut yli 58 kilon. Herkkuja en pysty syömään kuvotuksen takia, mutta leipää, jogurttia yms. menee paljon oksentelun poissapitämiseksi. Vettä en pysty juomaan, se tulee heti ulos. Joten mehut, kaakao ja limppari tuovat myös extrakaloreita.
En kuitenkaan ole huolissani. Vaikka pyöristynyt ulkomuoto nyt itseäni ärsyttääkin, tiedän että näin minun kehoni toimii ja että olen synnytyksen jälkeen pian normaaleissa mitoissani. Todennäköisesti vielä nopeammin kuin ekasta, kun on kaksi lasta, joista huolehtia.
Mulla oli kuvotusta 24/7 ja öisinkin sai käydä oksentamassa. Silloin ei kuvottanut kun jotain söin. Uskokaa pois, kuvotus oli sen sortin olotila, että sitä todellakin halusi syödä koko ajan. En sillä, että selittelisin painon nousua, mutta selitän silti vähän.
ap
Henkilökohtaisesti minua ärsyttää ihmiset, jotka eivät itse tiedä miltä tuntuu esimerkiksi jatkuva pahoinvointi, johon auttaa vain syöminen,
no ihmiset on niin erilaisia. Mulla on taas jo kolmessa raskaudessa lähtenyt painoa aina puoleenväliin asti, kun olen voinut niin pahoin. Pakko syödä koko ajan, mutta jos saa alas vain hapankorppua ja vettä, niin ei sillä liho.
BMI mulla noin 20 ollut kaikissa raskauksissa. Nyt olen rv 30 ja painoa on tullut lähtöpainoon vasta 1 kg. Kesti viikot 20-29 saada normaalipaino takaisin.
No tää ei ole tavoiteltava tila, mä olen käynyt jo tutkimuksissa mikä on, että paino ei nouse.
Ethän sinä ap mitään selittele, kun se homma on selviö: sulla oli kauhea kuvotus, johon auttoi vain syöminen ja se syöminen lihottaa.
Niin se vain menee, etkä ole tehnyt mitään väärin. Ei minusta parempi vaihtoehto ole se, että odottava äiti makaa vessan lattialla ensimmäiset kolme-neljä kuukautta.
Itse olen välillä itkenyt, kun haluaisin edes hetken, että olisi hyvä olo. On vaikea mennä päivästä toiseen, kun kaikki pyörii vain sen kuvotuksen ja syömisen ympärillä. Mulla on tosi vaikea välillä keksiä, että mitä pystyis syömään - ja pakko on syödä tai sitten yökkäilen pöntöllä niin, että silmänympäriltä katkeilee verisuonet.
18
parantamisen varaa?