Lentokoneella lentäminen
Eli olen lähdössä heinäkuussa ensimmäistä kertaa lentokoneella reissuun. Ja vähän jännittää. Joten nyt haluaisin kysyä pari juttua.
Tuleeko lentokoneessa helposti huono olo? Kun minulla tulee esim linja-autossa tosi helposti huono olo. Ja miltä lentokoneen nousu ja lasku tuntuu?
Kiitos vastauksista.
Kommentit (20)
hän ottaa aina lennolle matkapahoinvointilääkkeen ja sillä välttää pahoinvoinnin. Ehkä sunkin kannattaa varmuuden vuoksi? Mulle ei oo koskaan koneessa tullu paha olo vaikka autossa tulee helpostikin.
Se ei johdu mutkista, vaan ilmakuopista eli turbulenssista. Sen varalta on edessä olevan istuimen selkätaskussa sitten oksennuspussi, siihen sitten ryynäät, jos tekee heikkoa.
Tulen helposti bussissa pahoinvoivaksi ja samoin laivalla, mutta itse en tule huonovointiseksi lentokoneessa. Lapset sen sijaan tulevat, joten tuo on hyvin yksilöllistä.
Itse otan viskituikun ennen matkaa, sillä olen lievästi lentopelkoinen. Perseitä tietenkään ei voi ottaa, eikä kannata - et halua rampata vessassa etkä joutua lentoemojen boikottiin...
Mutta pieni trinksu rentouttaa.
Voit varata mukaan luettavaa, niin voit yrittää keskittyä siihen. Tai nuku, jos saat unta.
Ja muista: lentokoneita on kaiken aikaa ilmassa maailmassa TUHANSIA, joten siihen nähden ne lento-onnettomuudet OVAT todella harvinaisia. Vaikka lento-onnettomuudet saavat paljon median huomiota (tietenkin siinä sitten kerralla vammautuu tai kuolee enemmän ihmisiä), niin oikeasti lentäminen on matkustamistavoista turvallisin.
Hyvää matkaa, siis!
Mistä teitä tynnyrissä kasvaneita oikein riittää?
en ole ap, mutta en ole ikinä lentänyt. Ei mulla vaan oo varaa mihinkään turhanpäiväisiin etelänmatkoihin.
t. 40v
samanlailla kuin bussissa.. nousuvaiheessa vaan korvat menee lukkoon, ja laskuvaiheessa, mutte ne avautuu nopeasti esim. nieleskelemällä.
mulla on joskus tullut huono olo lentokoneruoasta, koska se on ollut huonolaatuista.. toivottavasti sun lennolla on kunnolliset ruoat :)
onnea matkaan!
[quote author="Vierailija" time="22.06.2011 klo 22:08"]
Kyllä se kone voi pomppia hyvinkin paljon turbulenssien vuoksi, mutta itselleni ei tule siitä paha olo vaikka autossa tuleekin herkästi. Korviin sattuminenkin on hyvin yksilöllistä, itselläni ei satu ollenkaan ja korvien lukkoon menemisenkin voi estää "tekohaukottelemalla" laskun aikana usein.
Finnairin tai finavian sivuilta löydät lisää vinkkejä lennolle.
[/quote]
Turbulenssi on pyörteistä ilmaa ja pienet "hypyt" johtuvat turbulenssistä mutta matalammalla saattaa olla vahvakin termiikki joka nostaa konetta. Eli sitä kutsutaan yleisesti ilmakuopaksi.
Itselleni tulee lievää pahoinvointia nousun ja laskun aikana kun se voi joskus olla hiukan epätasaista, mutta huono olo menee äkkiä ohi kun kone kipuaa tarpeeksi korkealle. Laskeutuessa kannattaa katsoa ikkunasta, koska näky on usein upea :)
Paitsi silloin kun kone kääntyy ja horisontti kääntyy mukana, silloin nieleskelen silmät kiinni koska mua huippaa helposti... Mutta jos et itse kärsi huimauksesta, tuokin kokemus on varmaan vaan hieno!
Lentämisessä on sitä jotain!
[quote author="Vierailija" time="22.06.2011 klo 20:38"]Perseitä tietenkään ei voi ottaa, eikä kannata - et halua rampata vessassa etkä joutua lentoemojen boikottiin... [/quote]
Eikä siksikään, jos haluaa ylipäätänsä päästä lennolleen.
Usein lentoemännät tukkivat käytävät kärryillään heti nousun jälkeen ja vessaan voi toisinaan olla vaikea päästä. Ainakin kerran kanarialle lennettäessä meillä oli niin. Hirveä istua karmeessa kusihädässä ja vessajono kasvaa ja kärry on itsellä edessä. Itse en unohda tätä asiaa enää koskaan. Sen verran noloa matkustaa pissat housussa :(
repesin!
Kyllä se kone voi pomppia hyvinkin paljon turbulenssien vuoksi, mutta itselleni ei tule siitä paha olo vaikka autossa tuleekin herkästi. Korviin sattuminenkin on hyvin yksilöllistä, itselläni ei satu ollenkaan ja korvien lukkoon menemisenkin voi estää "tekohaukottelemalla" laskun aikana usein.
Finnairin tai finavian sivuilta löydät lisää vinkkejä lennolle.
purkka ei ole ikinä auttanut koneessa. Sen sijaan tekohaukottelu auttaa paljon paremmin. Ja tietty laskun aikana, ei nousun aikana.
Riippuu myös konetyypistä, pienemmät potkurikoneet lentävät matalammalla, ja mitä alempana mennään niin sitä todennäköisemmin kesällä on turbulenssia. Esim. ATR-lennoilla kesällä joku oksentaa päivittäin..
Kuinka vanha olet jos et tuohon ikään ole vielä ehtinyt lentää? Mistä teitä tynnyrissä kasvaneita oikein riittää?
sukuelimissä...
Alkaa jo jännityskin vähän laantumaan, kun luen teidän vastauksianne =) Eli kiitos kaikille vastauksista! =)
ei tunnnu korvissa ollenkaan nousut ja laskut, yksilöllistä tämäkin...tosin itse olen ostanut (silloin taisin ostaa jopa silmälasiliikkeestä) semmoset kireät tukisukkahousut jotka laitan aamulla jalkaan koska se paine tuntuu mun jaloissa tosi pahasti...
Usein lentoemännät tukkivat käytävät kärryillään heti nousun jälkeen ja vessaan voi toisinaan olla vaikea päästä. Ainakin kerran kanarialle lennettäessä meillä oli niin. Hirveä istua karmeessa kusihädässä ja vessajono kasvaa ja kärry on itsellä edessä. Itse en unohda tätä asiaa enää koskaan. Sen verran noloa matkustaa pissat housussa :(
Itekkin olin toukokuun lopulla Kreikassa ekaa kertaa. Lentokoneeseen meno tuntui jännittävältä. Voin kertoa, että purkkaa kannattaa jauhaa oikein kunnolla, ja niellä sylkeä, ettei korvat mene lukkoon. Se sattuu aivan älyttömästi, hyvä etten alkanut itkemään... Huono olo siellä ei sillä tavalla tule, ellei sitten ole ahtaan- tai korkeanpaikankammoinen. Lentokone on perjaatteessa ihan "paikallaan", tai lentää erittäin vakaasti lukuunottamatta muutamia loivia käännöksiä, mutta se ei pompi mitenkään. Nousussa vauhti kiihtyy sekunnissa tosi nopeasti, ehkä saattaa tuntua mahanpohjassa mutta oikeastaan se on vaan hauskaa. Laskussa taas vähän kone tärähtää kun se maahan osuu, mutta ei se mitenkään kamalalta tunnu. Muista se purkka! :D