Verenpaine koholla...mitä teen?
Olen ollut koko ikäni terve ja voinut muutenkin hyvin. Tilanne on nyt se, että mulla on jatkuvasti kohonneita verenpainearvoja, mutta vain töissä. Kotona mitattuna ylimmillään ollut 127/77... Meillä on töissä stressaavaa ja tilannetta yritetty purkaa siinä onnistumatta :(
Ylipainoa on hiukan, siitä yritän päästä eroon. Mitä muuta on tehtävissä, en haluaisi ennenaikaisesti hautaan.
Kommentit (3)
korkeintaan yrittää välttää stressi tilanteita mutta se tietty aika vaikee aina toteuttaa.mulla myös nousee paineet heti jos hermostun.normaalisti on 130/80 mutta heti jos on stressiä,ahdistaa,liikaa mietityttää joko asia niin tunnen sen ku paineet nousee,oon noissa tilanteissa mitannu ni on ollu alapaineet yli 100 jopa 120 ja yläpaineet 150-180.laskee kun stressitekijä poistuu mut voi siis olla päivänki noissa lukemissa
Varaa aika työterveyshuollon tai terveysaseman terveydenhoitajalta, hanki kotimittari ja pyydä ohjeet verenpaineseurannan tekemiseksi pidemmältä ajalta. Sen perusteella voisit sitten lääkärin kanssa miettiä mitä tehdä ja miten suuri riski tuo verenpaineesi on.
Stressiin liittyvä SATUNNAINEN korkea verenpaine ei välttämättä ole vaarallista, kertoopa vain että reagoit voimakkaasti fysiikallasi. Tosin äskettäin on tullut sellaisiakin tutkimuksia joiden mukaan lyhytaikainenkin korkea verenpaine lisää valtimo-ongelmien vaaraa...
Painon pudottaminen auttaisi varmasti. Sit voisit hyötyä jostain rentoutumistekniikoiden opettelemisesta, meditaatiota tai joogaa tai ihan kuuntelemalla rentoutuslevyjä. Nuku tarpeeksi, pidä hyvä huoli itsestäsi.
Ja sitten yksi tärkeä: SUOLA ihan oikeasti nostaa verenpainetta.
Roikutsä töissä verenpainemittari käsivarressa vai mistä sä tiedät, että juuri töissä on korkea?
Kohonneen verenpaineen toteamiseen vaaditaan pitkäaikaista seurantaa ja se mittaus pitää tehdä rauhallisissa olosuhteissa sen jälkeen kun on istunut vähintään viisi minuuttia jne. Jos lievästi koholla, niin sitten elämäntavat reilaan (mm. stressi pois). Jos paljon koholla, niin harkitaan lääkitystä ja jos ihan törkeet lukemat, niin tietysti välittömästi hoitoon.