Avioehdosta asiaa
Tuli tuosta ketjusta mieleen jossa kyseltiin vapaaehtoisesta avioehdosta. meillä ei ole mieheni kanssa evio ehtoa eika varmaan koskaan ole tarvetta. Anoppi kyseli ennen häitämme avioehdosta ja tyrmistyi kun kuuli ettei sitä tule. Soitti jopa eräälle tuomarille että miten hän saisi meille ehdon. No, häät vietettiin ja ilman ehtoa. Pian sen jä'lkeen näytti anoppi minulle ja miehelleni naama messingillä uutta dokumenttiaan; testamentti, joka rajaa rintaperillisen aviopuolison ulkopuolelle! Tämän oli siis saanut vinkkinä tuomarilta. Me miehen kanssa naurettiin kyllä makeasti, voiko ihminen olla näin yksinkertainen? Voi voi kun mä en nyt saa osaani miehen periinöstä, ihan kun mä en sais perintöö omilta vanhemmiltani! Ja kehoitin heitäkin tekemään vastaavan paperin!!!
Kommentit (10)
meillä on yhteisiä lapsia.
miedän tilanne on se että kun menimme naimisiin osake, jossa asumme oli yksin miehen nimissä eli asuin vaan mukana. siitä anopilla oli suurin hätä. toisekseen sillä oli kauhee hätä siitä kuinka hänen kuoltuaan mä törsään hänenkin jättämän omaisuuden ja nostan kytkintä. tilanne todellisuudessa se, että mieheni saa kaikessa rauhassa pitää perintönsä ( omakotitalo ja lahonnut kesämökki n. 300000e +/- 50000e ) mun vanhemmat ovat ns miljonäärejä, on kiinteistöosakkeita, säästöjä, metsää, ranta mökkejä, omakotitalo, autoja. eli jos ymmärrättte nyt mikä tässä niin huvittaakin...anopin almut ei paljoo paina mun perintöön nähden...taitaa eukko vielä harmittaa kun juhannuksena häntä vähän valaisen, ovat nimittäin mun vanhemmat tehneet nyt myös rajaavan testamentin!!
eli jos mies kuolee ennen mua niin meidän lapset perii sen ja anopin suoraan
meillä on yhteisiä lapsia. miedän tilanne on se että kun menimme naimisiin osake, jossa asumme oli yksin miehen nimissä eli asuin vaan mukana. siitä anopilla oli suurin hätä. toisekseen sillä oli kauhee hätä siitä kuinka hänen kuoltuaan mä törsään hänenkin jättämän omaisuuden ja nostan kytkintä. tilanne todellisuudessa se, että mieheni saa kaikessa rauhassa pitää perintönsä ( omakotitalo ja lahonnut kesämökki n. 300000e +/- 50000e ) mun vanhemmat ovat ns miljonäärejä, on kiinteistöosakkeita, säästöjä, metsää, ranta mökkejä, omakotitalo, autoja. eli jos ymmärrättte nyt mikä tässä niin huvittaakin...anopin almut ei paljoo paina mun perintöön nähden...taitaa eukko vielä harmittaa kun juhannuksena häntä vähän valaisen, ovat nimittäin mun vanhemmat tehneet nyt myös rajaavan testamentin!!
niin ihmettelen, etteivät ole aiemmin tehneet avio-oikeuden poissulkevaa testamenttia - yleensä se on vakio varakkaammissa perheissä. Ovatko vanhempasi olleet todella noin tietämättömiä vai liioitteletko heidän omaisuuttaan nyt rankasti?
Ihan samoista asioista on väännetty aikanaan. Ihan tuskissaan yritti siirtää kaikkee miehen nimiin kun kuuli meidän menevän naimisiin, ajatteli mun heti tyhjäävän koko suvun. Ja kaikkee mitä yhdessä miehen kanssa suunniteltiin hankkia, ois anopin mielestä pitänyt hankkia vain mieheni nimiin. Ei vaan tajunnu et kotihan se on minullakin ja sielä vanhemmat, ihan köyhemmästä päästä eivät hekään vaan hyvin vakavaraisia vaikkeivat tuokaan sitä julki ihan joka päivä kuten anoppi.
Äitini meinaan veti hysteriat, kun olivat menossa naimisiin ja avioehdosta ei ollut tietoa. Minusta se on reiluakin. Ei kummankaan tarvi päästä käsiksi toisen perintöihin. No, lopputuloksena ovat lahjoitelleet mulle ennakkoja ja veli ei saa mitään, koska avioehto puuttuu. Periaate vaan on, etteivät halua lahjoittaa omaisuuttaan "ulkopuolisille".
en itseasiassa liioittele, voi olla että jotain puuttuukin. ovat vaan elämänsä varrella osanneet tehdä oikeita ja hyviä sijoituksia, tyhjätaskuja molemmat aluksi. anoppi ei edes tiedä vanhempieni omaisuuden kattavuudesta. kyselin vanhemmiltani sitä testamentti asiaa ja hekin ihmettelivät ettei edes heidän varainhoitajakaan ollut moista rajaavaa testamenttia ehdottanut. mut nou hätä, asia on nyt hoidettu!! meitä on kolme perijää yhteensä
meillä on yhteisiä lapsia. miedän tilanne on se että kun menimme naimisiin osake, jossa asumme oli yksin miehen nimissä eli asuin vaan mukana. siitä anopilla oli suurin hätä. toisekseen sillä oli kauhee hätä siitä kuinka hänen kuoltuaan mä törsään hänenkin jättämän omaisuuden ja nostan kytkintä. tilanne todellisuudessa se, että mieheni saa kaikessa rauhassa pitää perintönsä ( omakotitalo ja lahonnut kesämökki n. 300000e +/- 50000e ) mun vanhemmat ovat ns miljonäärejä, on kiinteistöosakkeita, säästöjä, metsää, ranta mökkejä, omakotitalo, autoja. eli jos ymmärrättte nyt mikä tässä niin huvittaakin...anopin almut ei paljoo paina mun perintöön nähden...taitaa eukko vielä harmittaa kun juhannuksena häntä vähän valaisen, ovat nimittäin mun vanhemmat tehneet nyt myös rajaavan testamentin!!
jos kertomasi vanhempiensi omaisuudesta on lähelläkään totuutta niin ihmettelen, etteivät ole aiemmin tehneet avio-oikeuden poissulkevaa testamenttia - yleensä se on vakio varakkaammissa perheissä. Ovatko vanhempasi olleet todella noin tietämättömiä vai liioitteletko heidän omaisuuttaan nyt rankasti?
Ihan samalla tavalla varakkaammat ihmiset miettivät itse, miten haluavat omaisuutensa jakaa, kuin muutkin. Tai ehkä jopa vähän enemmän, siksihän heistä on varakkaita tullut. Varakkuus ei mitenkään sanele sitä, että joissain perheissä pitäisi automaattisesti haluta jättää upolet perheestä (siis ne puolisot) perinnön ulkopuolelle.
ja testamentissaan on aina ollut lasten puolisoiden avio-oikeuden poissulkeva lauseke. Perusjuttuja, jotka jokainen ymmärtää tehdä ilman varainhoitajaa.
kun anoppi kuolla kupsahtaa, miehesi saa perinnön ja se on omaisuutta vain miehesi nimissä.
Niin entäpä jos miehesi kuolee ennen sinua? Eikös se sit siirry sulle? Varsinkaan jos teillä ei olis lapsia...